Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Valg av et domenenavn

xenimus86

Medlem
Jeg holder på å lage en ny side for en kunde, og skal ha fatt i et domenenavn.
Jeg vil ha domenenavnet helt likt som hovedsøkeordet fra Google, men dette er opptatt - og til salgs, desverre er eieren helt umulig å få tak i- så jeg må gå for plan B.

La oss si at søkeordet er "Planten".
Plan A er jo selvsagt å få tak i www .planten. no , men det går ikke.
Så derfor tenkte jeg å få tak i "www. plantene . no . (altså i flertall)

Spørsmålet er da, vil dette være like effektivt? I nærheten? Er det vits i å kjøpe det domenet?
 

xenimus86

Medlem
Ikke like effektivt nei (som eksakt likt med søkefrasen), men det hjelper mye.

Men finnes det noe dokumentasjon / noen som har eksempler på dette?
Jeg forstår jo at www. planten .no kommer til å ranke over oss - men det er ikke noe problem , fordi personen som eier domenet driver ikke med SEO, og ligger på side 3-4 eller noe..

For hvis ikke det er den store effekten, og det egentlig ikke spiller så stor rolle, så ønsker jeg jo heller et mer merkevareorientert domene til denne kunden ...
 

gjedda63

Medlem
Kan godt lage et mer merkevareorientert domene så lenge søkeordet ligge innbakt(men ikke for langt domene,det liker ikke G). Det som gjør den store forskjellen i rankingen er antall linker og kvaliteten på de.
 

xenimus86

Medlem
Hva med f.eks " www. planter1 .no ?

Vil det være bra? Eller skjønner Google at jeg prøver med på en spansk en?
 

gjedda63

Medlem
Går ut ifra at "planten" er det produkt ? Hvorfor ikke prøve å dekke inn flere gode søkeord med et litt lengre domene? f.eks potteplanten.no . Da kan du optimalisere domenet og nettstedet for flere gode søkeord; potteplanten,potte,planten. Jo flere søkeord du kan klemme inn og ranke for jo bedre er det.
 
Er det bare meg som tenker det, eller er stikkord i domenenavn litt opphauset? Asså, hvor mye fordel har man egentlig av å ha stikkord i domene når det kommer til feks ranking?
 

xenimus86

Medlem
Denne kunden har sin egen , relativt sterke merkevare, og skal ha en kampanjeside for et produkt som har "plante" i navnet.

Så er vel egentlig derfor vi vurderer denne strategien ... Har egentlig forstått at det er litt bra med stikkord i domenenavnet ..
 

zapotek

Medlem
Se det fra Googles side, de ønsker å gi brukeren mest mulig relevans i søkeresultatet. Derfor går nettsiden planten.no foran kake.no på søket "plante". Jeg er forøvrig enig med poenget til Tonny, og fyrer du på nok innlenker ranker du bra uansett.
 

Energy

Medlem
Hva er problemet med å ha plantene.no... Det er jo jobben med linker inn som vil avgjøre rangeringen. Det er jo bare å sørge for at linkteksten inn til siden din er "plante" så skal det meste være gjort ettersom det er tilnærmet lik domenenavn.
 

Maccke

Medlem
Flertall/plural fungerer godt normalt. Google har en tendens til å forstå at det er den samme søkeord..
 
Topp