Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Validering viktigere idag?

Knut

Medlem
Er det viktigere at en side validerer i dag enn for noen år siden, eller kan man gi f.. like mye idag?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg kan ikke gi deg noen fasit på spørsmålet, men etter det jeg har fått med meg her på WF kan man stort sett bare drite i alt som heter validering. De som validerer nettsidene gjør det kun fordi det er så pent når alt er som det skal være.
 

Gaasehud

Medlem
Det er vel mer at om nettsider validerer nogen lunde, er du nærmere å få den lik i alle nettlesere. Men det er ingen krise om den ikke validerer.
 

webpiken

Medlem
Personlig ser jeg ingen grunn til å ikke skrive gyldig (x)html og css, på samme måte som jeg prøver å unngå skrivefeil og feil i tegnsetting når jeg lager innhold.
 

Tonny Kluften

Administrator
Men noen ganger kan affiliateannonser, scripts eller dårlige CMS lage krøll i valideringen, men det gjør ikke noe. Men ikke-validerende sider kan gi seg utslag i forviklinger.
Jeg hadde en kunde som hadde vært på kurs hos Nina Furu. De kom tilbake glade og fornøyde og fortalte meg at nå måtte jeg få sidene til å validere slik at de ranket bedre i Google. :D CMS de brukte var ikke topp og det validerte ikke. Det ville antagelig ha kostet dem mange tusenlapper å få rettet det.
Jeg forklarte dem hva jeg mener om saken og hvor stor andel av internetts nettsider som ikke validerer, men allikevel ranker. Forklarte også logikken bak tanken som er at Google ikke kan ranke nettsider pga validering når det er så mange sider som ikke validerer.

(Må nevne at jeg ikke har vært på Nina Furu sine kurs, håper og tror at kunden min hadde lagt for stor vekt på den biten i forhold til hva Furu har sagt til dem).

Og ja, la selvfølgelig sidene validere hvis du kan, grunnen er den Helge beskriver over her.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Personlig ser jeg ingen grunn til å ikke skrive gyldig (x)html og css, på samme måte som jeg prøver å unngå skrivefeil og feil i tegnsetting når jeg lager innhold.

Jeg gjør det...
a-element har ikke noe property target i xhtml f.eks.
Men jeg vil bruke den (og å løse det med anchor.target = "_blank" er egentlig en god grunn hvorfor det er greit å ikke følge den standarden heller, når det gjelder target).
 

Bjørnar

Gründer
Pong: du kan løse det med JS, og de som har JS deaktivert ... de bruker andre måter på å få siden opp i ny fane uansett. har noe kode liggende hvis du trenger.

til trådstarter: før var jeg manisk opptatt av å ha valid kode. ikke nå lengre: nå bruker jeg stort sett bare ferdige WP-themes. når jeg lager kode selv, så validerer den selvsagt. jeg ser ikke vitsen i å bruke flere timer på valideringsproblemer dersom ting ser ok ut. det er revnende likegyldig.
 

zapotek

Medlem
Min erfaring er at validering ikke innvirker på søkemotorene, det har mer med brukeropplevelsen å gjøre (kan vises forskjellig i div nettlesere). Om du ikke får sidene dine til å validere bør du ihvertfall sjekke opp at de fungerer i alle nettlesere (sider funker jo til og med uten DOCTYPE da nettleserne bruker quirks mode). Gjør de det, har det ikke mye å si. En nettleser som ikke klarer å være bakoverkompatibel nok til å vise gamle nettsider / dårlige kodede nettsteder vil ikke få mange brukere uansett. Som Tonny nevner så ødelegger affilateannonser og diverse scrips veldig ofte validereringen uansett.

Kort oppsummering - Kjekt om sidene validerer, men ikke livsnødvendig så lenge de virker. Så et lite sleivspark fra meg: Folk som har stort sett lest seg til kunnskapen sin om SEO og har lite praktisk erfaring henger seg opp i dette punktet ;) Når det er nevnt så validerer jo ikke den godeste Nina Furu's sider heller: [Invalid] Markup Validation of http://www.ninafuru.no/ - W3C Markup Validator
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Pong: du kan løse det med JS, og de som har JS deaktivert ... de bruker andre måter på å få siden opp i ny fane uansett. har noe kode liggende hvis du trenger.

til trådstarter: før var jeg manisk opptatt av å ha valid kode. ikke nå lengre: nå bruker jeg stort sett bare ferdige WP-themes. når jeg lager kode selv, så validerer den selvsagt. jeg ser ikke vitsen i å bruke flere timer på valideringsproblemer dersom ting ser ok ut. det er revnende likegyldig.

Jo, jeg vet... en oneliner med mootools til og med.
Men poenget er at når du må ty til javascript for å "fikse" dette, viser at standarden ikke er godt nok. Hence: I don't feel for following that standard.
 

Bjørnar

Gründer
@pong: standarden er laget for at man ikke skal påtvinges noe som helst, i dette eksempelet en ny fane. brukeren skal mao bestemme selv. I så måte er standarden meget god.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg er ikke manisk opptatt av validering på egne sider, men så skriver jeg da også validerende kode av "meg selv" som oftest - med mindre jeg slurver eller er full. Validering kan egentlig sees helt bortifra fordi den viktigste nettleseren - IE - ikke støtter den standarden du liksom skal prøve å validere til.

Men du BØR likevel følge standardene fra W3C, rett og slett fordi hvis ALLE følger disse så er det jo en liten mulighet for at microsoft tar til vett og begynner å følge dem de også. Og DA mine venner har vi gjort det myyyyyyye enklere for oss selv, ikke sant?

Så valider sidene dine for å sende Microsoft en message.
 

Gaasehud

Medlem
I likhet med PA skriver jeg også som regel validerende "av meg selv", av og til glemmer jeg kanskje en tag her og der, eller som Tonny nevner, dårlige CMS, script eller annonsekoder.
 
Topp