Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Valutahandel - bilagsføring? skatt?

muffins

Medlem
Noen som har erfaring med Forex/valutahandel her?

Jeg forstår det slik at man skal betale skatt av overskudd (28%), og man får tilsvarende fradrag (28%) på tap ved årsslutt. Finnes det noen unntak her?

Er det mest gunstig å kjøre dette via et firma (ENK / AS) fremfor som privatperson? Hvordan er forskjellene her praktisk sett?

Når det kommer til regnskap/bilag, må man føre hver enkelt handel/trade som et eget bilag/skjema, eller holder det med en oppsummering/balanse ved årsslutt? De fleste brokers har jo mulighet til å eksportere alle handler i CSV/XSL etc, så jeg tenker at det burde holde å legge ved denne oversikten eventuelt? Ser ellers for meg et helvete av en jobb om xxx/xxxx antall handler må legges inn manuelt i eget skjema i Altinn ved årsslutt. Så vidt jeg vet er det slik det funker for utenlandsk aksjehandel (om man gjør dette som privatperson).

Ellers, om noen har en god broker å anbefale, så er det bare å skyte løs. :cool:
 

Steve Cash

Medlem
Og hvis du har tenkt å begynne med dette Tony J, så er det lite poeng i å gjøre det i AS. Skatten er i første omgang 27 % begge steder, men når du skal ha pengene ut av selskapet igjen så blir det minst 27 % en gang til. Du manøvrerer deg altså inn i en skatteposisjon som er unødvendig høy. Og har en ikke tenkt å ta ut noen penger til privat forbruk, så er det jo meningsløst å tjene dem. Greit, det kan hende valutaspekulasjon bare er en del av det selskapet skal drive med, kanskje har en tenkt å bruke gevinsten til videre investeringer, da har det noe for seg.

Og en ting til. Hvis du har tenkt å starte med dette, så glem det fortest mulig. Sjansen er stor for at du blir spist levende av større aktører som har bedre informasjon enn deg. I motsetning til aksjeinvestering er valutaspekulasjon et nullsumspill. Aksjer blir forhåpentligvis mer verdt med tiden når selskapet skaper verdi, og det kan også utbetale utbytte. Valutahandel skaper ingen verdier, den enes gevist er alltid den andres tap, og faren er stor for at taperen er den lille spekulant. Hvilket ikke betyr at en ikke kan tjene på valutahandel, det dukker sikkert opp en eller annen og forteller hvor mye han har tjent. Og det betyr heller ikke at en ikke kan tape på aksjer.
 

Tony J

Alle skal få
Takk for info Steve. Nei har ikke tenkt å begynne med dette, men syns det er kjekt å vite ting :)
 
Topp