Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Varemerke-beskyttelse

kongen

kongemedlem
Noen som vet hva det koster å registrere et "varemerke" i den vestlige verden (Europa + Nord-Amerika)?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Patentstyret skrive litt om det:
Patentstyret - Varemerke
Jeg regner med det enkleste hadde vært å spørre de.
2300 for Norge, så må du plusse på for hvert land: Individual Fees under the Madrid Protocol

Forundersøkelsen er ikke verdt noe hvis du skal ha kun Norge, siden prisen ligger bare litt under beløpet som det ville koste å få varemerket registrert (altså: lite å spare når du har kun 1 klasse).

Nå er jeg selv av opfatningen at selve bruken av varemerket er dokumentasjon på lik linje som å registrere et varemerke, så spørsmålet er hvorvidt registrering gir noen fordeler den dagen idag. Følg med å send innsigelse når noen prøver å registrere et varemerke som du bruker.
Noen som har litt erfaring på det området?
 

picxx

Well-Known Member
Veldig OT, men det må jo da være suverent å bruke 2,3 mill å registrere sitt varemerke i "alle" land, for deretter laste opp noe helsikes med bilder, som mange sikkert kommer til å hotlinke eller bruke ulobvlig, hvorpå man kan saksøke og sende faktura til alle som gjør dette.
(Neida... helt uten relevanse til annen tråd på webforumet)
 

picxx

Well-Known Member
varemerke og copyright er to forskjellige ting picxx


Ikke nødvendigsvis, som f.eks. i norge.
Men, en kan patentbeskytte et varemerke, foruten å måtte stå for ånsdsverket, noe som gjelder i de aller fleste land, hvor man derpå faktisk kan copyrightbeskytte sitt varemerke.
Så derfor er det også mulig for et indisk firma å varemerkbeskytte navnet sitt i de fleste av verdens andre land.
 

picxx

Well-Known Member
patent er en tredje forskjellig ting... (og nei, man "patentbeskytter" ikke et varemerke...)

fortell oss hva som er riktig du da, o 'store allviter. :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Patentstyret - Patent
Hva er et patent?

Et patent beskytter en konkret løsning på et teknisk problem.

Et patent gir deg enerett til å utnytte din oppfinnelse kommersielt for et begrenset tidsrom. I denne perioden kan du hindre andre i å produsere, importere eller selge oppfinnelsen som du har patentert.

For å få patent må din oppfinnelse oppfylle visse krav. Les mer

Opphavsrett - Wikipedia

Opphavsrett er betegnelsen på den enerett (råderett) som skaperen av et litterært, vitenskapelig eller kunstnerisk verk får til å forføye over uttrykket ved å fremstille eksemplarer av det og ved å gjøre det tilgjengelig for allmennheten, jf. lov av 12. mai 1961 nr. 2 om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

Patentstyret - Varemerke
Hva er et varemerke?

Et varemerke er et særpreget kjennetegn for dine varer og/eller tjenester.



Hvorfor registrere ditt varemerke?

En varemerkeregistrering gir deg enerett til å bruke varemerket som kjennetegn for dine varer og/eller tjenester. Det innebærer at andre ikke kan bruke et varemerke som kan forveksles med ditt for varer og/eller tjenester av samme eller lignende slag som ditt merke er registrert for.

Så mens prinsippene er ganske like er det for veldig forskjellige ting. Patent beskytter i bunn og grunn ideer/prinsipper/tekniske løsninger, et varemerke handler i bunn og grunn om en logo og eller et navn (lurer på om det da kalles ordmerke?), og copyright/opphavsrett handler om rettigheter til forskjellige former for tekst, bilder, design et.c. Så man kan godt ha både patent på en oppfinnelse, varemerkebeskytte logoen/navnet oppfinnelsen skal selge under, og ha copyright på designet på logoen, men det er forskjellige ting, og dekker forskjellige områder.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
du glemte resten av verden... spørsmålet dreide seg ikke kun om norge!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er farlig å høre på kun patentstyret (= de som lever av å selge varemerkeregistrering), når det gjelder varemerkeregistrering.

"En varemerkeregistrering gir deg enerett til å bruke varemerket som kjennetegn for dine varer og/eller tjenester."
Blankt feil. Det kan komme innsigelser, samt hvis du ikke registrerer varemerket så kan du fremdeles bruke det. Bruker du det og har du dokumentasjon på dette kan du nekte andre å gjøre det samme.
Du står sterkere ja, så jeg føler ikke at de har brukt veldig mange ord på å forklare.

"Det innebærer at andre ikke kan bruke et varemerke som kan forveksles med ditt for varer og/eller tjenester av samme eller lignende slag som ditt merke er registrert for."
Selve registreringen er ikke 'skylden' for det. Men klart du står sterkere.

Såvidt jeg vet da.
Jeg burde lese gjennom madrid-protokollen og gjeldende lover, men jeg går heller og legger meg nå ;)
 

kongen

kongemedlem
"Det innebærer at andre ikke kan bruke et varemerke som kan forveksles med ditt for varer og/eller tjenester av samme eller lignende slag som ditt merke er registrert for."

Vil dette bety at andre kan bruke (og varemerkebeskytte) samme navn som jeg bruker hvis varene er forskjellig? Kan jeg i prinsippet varemerkebeskytte "Facebook" hvis produktet jeg kaller Facebook er en fysisk bok med bilder av rare fjes?
 

picxx

Well-Known Member
Vil dette bety at andre kan bruke (og varemerkebeskytte) samme navn som jeg bruker hvis varene er forskjellig? Kan jeg i prinsippet varemerkebeskytte "Facebook" hvis produktet jeg kaller Facebook er en fysisk bok med bilder av rare fjes?

Tja, du kan jo teste ved å varemerkebeskytte den nye kule sparkesykkelen coca cola.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
du glemte resten av verden... spørsmålet dreide seg ikke kun om norge!

I resten av verden (mer eller mindre) funker det nøyaktig likt. Trademark (TM)=varemerke(R), copyright=opphavsrett, og patent=patent. Det er bare å google ordene, så finner du gode forklaringer på alle sammen, og de er så like de norske at det ikke spiller noen rolle
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det finnes klasser. Tipper at de største bruker nok penger på å få beskyttet varemerket sitt innenfor de fleste klassene. Men ingen tvil hva en dommer ville gjort hvis du kommer med Mercedes snop på markedet (patentstyret ville avslå det hvis du ville registrert det, og hvis de ikke ville gjort det (mulig det), så ville Mercedes komme med innsigelser).
Med mindre kjente merker finnes det noen crossovers da. Registrerte Xcite for lenge siden, som også er tyggis. Har nå Santé i Norge, men ville ikke stillt like sterkt i Frankrike.
 
Topp