Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Varemerke, domene og mulige problemer

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hei.

Jeg har ikke mye peiling på varemerkeregistrering og mulige problemer i forhold til domener, så da skisserer jeg like godt et problem jeg har (har sendt mail til Patentstyret, men har ingen ide om det tar dem 1 dag eller 3 måneder å svare meg).

Jeg har kommet på et "knakende" godt domenenavn som ikke er registrert i Norge ennå. Dette er etternavnet til en utenlandsk forfatter som har vært død i mange, mange år. Jeg kan tenke meg å lage en side om denne forfatteren - som jeg vet det søkes mye etter på internett.

Jeg sjekket i Patentstyrets database og ser at et utenlandsk firma har registrert dette navnet som et varemerke - men firmaet har ikke selv etternavnet i sitt firmanavn.

Det utenlandske firmaet driver med vin og vinproduksjon - og ser ikke ut til å bruke etternavnet whatsoever i sin markedsføring, bortsett fra at de har kalt en av sine viner ved dette navnet.

1. Er det min egen plikt å sjekke opp evtl. varemerkeregistrering før domeneregistrering?
2. Blir man tvunget til å gi fra seg et domene dersom et annet firma allerede har varemerkeregistrert det samme navnet (eks. jeg registrerer domene sturlasson.no - et vinfirma har tidligere registrert varemerket Sturlasson)?
 
Topp