Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Varen forblir selgers eiendom etc

Bakkskive

Medlem
Skriver dette i alle fakturaene mine selv pluss at det står i kjøpsvilkårene på nettbutikken, begynte med dette fordi jeg så at mange andre gjør det.

Regnet derfor med at det var enten en fordel eller nødvendighet å informere kjøper om at de ikke eier varen før den er betalt. (burde egentlig være selvsagt).

Men hva er poenget? Jeg kan jo ikke møte på døra og kreve varer i retur når folk ikke betaler, da er uansett varer pakket ut og tatt i bruk og jeg er ikke så veldig interessert i å ha de igjen. Sender heller saken til Namsmann.

Man har kanskje rett på varen hvis kunde går konkurs før han betaler?

Jeg spør fordi noen spurte meg og jeg ikke hadde et godt svar.
 

hansson

Langveisfarende
Hvis denne påskriften står på fakturaen vil du kunne kreve en såkalt "tilbakeleveringsforretning" hos Namsmannen. Dette kan være et praktisk alternativ hvis ikke kunden har penger å betale med og det står mange andre foran deg i kreditor-køen. I det minste får du varene igjen, og selv om du ikke kan bruke varene er det kanskje et poeng at ikke kunden får nyte godt av den uten å betale.

Hvis du ikke sikrer deg pant i varene kan ikke namsmannen gjøre noe annet enn å prøve å finne penger hos skyldneren, og det finnes ofte ikke. Da er det kanskje bedre å få varene igjen og prøve å selge de til bruktpris. Panten holder også hvis kunden går konkurs, slik du nevner.

Her er en detaljert artikkel om temaet: Tilbakelevering ved salgspant | Conta Inkasso | FÃ¥ raskere betalt!
 

Bakkskive

Medlem
Hei!

Takk for svar!

Er en stund siden jeg skrev den her. Er litt mer belest på emnet nå og er nesten flau over å ha spurt om det. Lærer så lenge man lever og alt det der.

Har en fyr nå som ikke betaler og som ikke eier nåla i veggen, skal etter avtalen hente (ja hente, upålitelig fyr detta så må følge opp personlig) varene hjemme hos ham til uka. Vet det egentlig er namsmannen sin jobb, men de rådet meg til å bare gjøre det slik hvis det var mulig.

Da var det deilig å ha salgspant i varene, spesielt da det var varer for noen ståler. Det koster deg INGENTING å skrive 2 setninger om salgspant i betingelsene dine og man kan spare mye på det :)

Deilig ting nr 2 er at ingen andre enn meg har rett på varen. Så de 276 andre kreditorene må fortsatt stå i kø.
 
Topp