Varme og høyde

kongen

kongemedlem
Når det brenner masse i peisen blir det godt og varmt inne. Faktisk så varmt at jeg må åpne terrassedøren... når jeg åpner denne suges kald luft inn i den nederste halvdelen av døren, og varm luft forsvinner ut av den øverste halvparten av døren. Etter døren er lukket og den nye kalde luften har blandet seg med den gamle varme, la jeg merke til noe meget snedig... det var varmere oppe mot taket enn nede ved gulvet...

Jeg kom frem til konklusjonen at varm luft stiger...

Så hvis varm luft stiger, og den kalde luften forblir på bakken, hvorfor er det da kaldere tusen meter over bakken, enn på bakken?

Kassimaja

Geocacher
Kongen har virkelig tenkt mye i det siste ;)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Gravitasjon tipper jeg. Jo lenger man kommer bort fra jorden, jo mindre bryr molekulene seg om gravitasjonen, og jo mindre av de man finner samlet.
Såvidt jeg vet er det fremdeles ingen som forstår hvordan gravitasjonen funker - bare at det funker. Nokså grunnleggende - ingen av modellene som blir brukt for å finne ut hvordan planetene ble til stemmer for Jupiter. Og i midten av vår galakse er det to svære stjerner som er så store at de ikke kan eksistere ifølge modellene som brukes.

Men det som alltid har fascinert meg er at lys bremser farten når det går gjennom vann eller glass - men så øker det farten igjen etterpå. Møye løye..

Topp