Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vedlikehold av WP-SITE

Olavxxx

Member
Hei,
Jeg skal inngå en vedlikeholdsavtale på en WP-multisite jeg selv har installert, konfiguert og tilpasset to temaer og to siter på. Jeg spurte om de var interessert i vedlikehold, noe de var.

Men så kommer jo spørsmålet om hva jeg skal ta for dette? Det er jo vanskelig å vite eksakt hvor mange endringer man må gjøre, siden oppdateringene er noe som kommer i fremtiden. Små revisjoner oppdateres jo av seg selv, men man må jo inn å kjøre de store oppdateringene, oppdatere innstikk og teste sitene etterpå.

Hvis vi ser her:
http://codex.wordpress.org/WordPress_Versions

Så sier Wp selv at stor revisjon er planlagt hver 6. mnd, jeg tenker at i tilknytning til en stor revisjon, må ofte alle plugins oppdateres, alt av funksjoner på nettstedet må testes på nytt, se om noe ødelegger temaene, m.m. I tillegg ville jeg personlig hevdet at man nesten må logge seg inn oftere enn hver 6 mnd. Jeg lurer på om jeg skal foreslå følgende:
  • Rutinevedlikehold hvert måned (revisjonsoppgraderinger av WP og innstikk) m. sikkerhetskopi av db og filer, samt tilhørende testing av begge siter ( 10 x 0.5 timer?)
  • Versjonsoppgraderinger hver 6 måned, samt oppgradering av innnstikk m. sikkerhetskopi av db og filer, samt tilhørende testing av begge siter. ( 2 x 2 timer?)

Jeg bør jo også ta backup av temaer og database før oppgraderinger, samt kanskje skrive en liten logg/rapport? Er det noen her med erfaring fra slikt? X-faktoren er jo selvsagt: Hva hvis noe går i stykker under oppgraderingen, eller innstikk eller noe i malen ikke er kompatibelt med nye versjonen. I praksis må man da kode om, eller bytte ut moduler, som gjerne må tilpasses. Man kan jo si at dette går utenom avtalen (inngripende endringer i kode)?

Er det noen formulering som er lur i et slikt tilfelle? Jeg vil jo ikke overraske de med en faktura som er høyere enn de forventer :p Men til gjengjeld kan man jo ikke la nettsiden være inoperativ. Man kan selvsagt ta kontakt før store oppgraderinger og si at "minner om ....", at det kan bli.

PS. Jeg er en systemutvikler med enkeltmannsforetak ved siden av fulltidsjobbing, koder i alt fra PHP til .NET :) Jeg har mye erfaring med oppdateringer og drift av løsninger, men jeg har aldri hatt noen vedlikeholdsavtaler eller noe slikt før. Det kan tenkes at de ønsker vanlig "support" også, bør det være i avtalen? Min drøm er at jeg en dag kan jobbe mye mer i mitt eget selskap, vedlikeholdsavtaler ville være en god grunnmur for å få det til, tror jeg? Men jeg må vel prise meg rett også, samt rettferdig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
logge deg inn oftere enn hver sjette måned ja, er du gæærn!?

1: Backups bør du kjøre hver dag, eller minimum etter hver gang det har blitt lagt til/endret noe innhold.
2: Oppdateringer må gjøres MYE oftere enn hver måned, jeg pleier å si minimum en gang i uka, husk at det ikke bare er oppdateringer av selve WP-core som må gjøres, men også plugins. Disse kommer ofte totalt uavhengig av WP-core-oppdateringer, og det er ikke i NÆRHETEN av å være holdbart å bare oppdatere disse ved større revisjoner av WP core!
3: Du bør også ta en kikk på at ting faktisk fungerer, ihvertfall alt på frontend samt kjernefunksjonalitet i backend, etter hver oppdatering
 
Topp