Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vektorlogo har for små deler

Gaasehud

Medlem
Er det noen som har sjekket det manuelt og fortalt deg det? Kanskje noe vel detaljert logo, ja, men det skulle gå.

Legg den inn på et så stort gjennomsiktig PNG-bilde du har mulighet til å laste opp der. Blir det et ok resultat? :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du skal trykke den hos spreadshirt bør du absolutt holde deg til vektor, da kan du bruke en trykkemetode som gir mye bedre kvalitet. Ut fra feilmeldingen regner jeg med at det er "flock" (eller hva det nå het) du har valgt som trykkemetode?

Det som skjer med denne metoden, er at grafikken blir skåret ut i en tynn plastfilm (vinyl?), plassert på t-skjorta, og varmet opp så den smelter fast. Problemet som oppstår her, er at når de skjærer ut logoen på denne måten, så er det sårbart for "for tynne" detaljer, siden disse da lett rives av e.l. Husker jeg ikke helt feil er det 1mm de tar som det tynneste, og når vi ser på logoen din ser vi at den ikke trenger å forminskes mye før detaljene er mindre enn dette. Ikke for å være dust, men dette er et godt eksempel på hvorfor man ikke bør ha for mye detaljer på en logo.

Hvis du i stedet rasteriserer den og sender den som en gjennomsiktig PNG kommer de til å bruke sånne gjennomsiktige "stryke-på-ark", noe som blir MYE dårligere kvalitet (blir raskt slitt og stygt).

En siste mulighet er naturligvis å bruke offset-trykk i stedet (mener spreadshirt tilbyr dette også), dette gir både god kvalitet, ingen problemer med å skjære ut små detaljer, og du kan enten sende den som vektor eller raster. Imidlertid: Denne metoden egner seg godt hvis du skal trykke opp relativt mange like t-skjorter, siden den har høy oppstartskostnad, men lav kostnad pr enhet (i såfall kan den raskt bli enda bedre enn "flock"). For noen få t-skjorter blir den derimot uforholdsmessig dyr, og jeg tror heller ikke de gjør "print on demand" med denne metoden.

Mitt forslag:
Det er tre ord jeg pleier å si omtrent alltid når folk spør om råd ang. en logo. Forenkle, forenkle, forenkle, og på din logo er det noen veldig enkle grep du kan gjøre, som burde hjelpe veldig:

Du har nå en blå ring, med en hvit ring inni, og så en blå ring til, med en del små runde detaljer. Fjern den hvite ringen og de små hvite detaljene, så du i stedet får en tykkere, blå ring. Tilsvarende på "føttene". Evt kan du flytte de små hvite detaljene på den blå ringen så de er mer ut mot kantene, bare pass på så de ikke lager alt for tynne "problemområder".

Det siste punktet er typografien inni den ene snakkebobla. I og for seg, så er jeg enig i at det passer bedre med en antikva (dvs en font med seriffer/føtter) enn en grotesk ("sans-serif", f.ex. helvetica) til trommeportalen, men i tilfeller som dette kan det skape problemer. Jeg tror nok du må bytte ut denne også til noe litt kraftigere, og da tror jeg du vil få best resultat hvis du bruker en grotesk, som f.ex. Helvetica.
 
Sist redigert:

Gaasehud

Medlem
Jepp, Torstein har helt rett. Selvsagt blir kvaliteten langt bedre med vektor, men om du skal bruke denne logoen ville en gjennomsiktig PNG være nesten det eneste alternativ.

Støtter forslaget om å forenkle og fornye logoen.

Lykke til! :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Maks størrelse på logoer man kan laste opp hos Spreadshirt er 4000x4000 så nå har jeg lastet opp i PNG-format på størrelse 4000x832. Den er nå ca 34cm bred ifølge Photoshop (87cm ifølge Spreadshirt) og logoen skal plasseres mellom skulderbladene på tskjorten og jeg tror ikke at denne bredden vil overskrides, mao vil ikke logoen bli strukket og mister kvalitet.

Jeg har trykket opp tskjorter to ganger før hos lokale trykkeri og begge har trykt med folie over tskjorten som presses med et visst press og varme. Deretter dras folien av, og kun trykket er igjen. Jeg har hatt noen tskjorter i to år nå og de har jo blitt litt "rufsete" i trykket, men ikke noe værre enn de tskjortene man kjøper i butikken og betaler 4-500kr for.

Spørsmålet blir da; blir det virkelig SÅ ille å trykke i PNG-format ved hjelp av denne måten?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ang logoer så er jo dette et glimrende eksempel på at logoer er fryktelig vanskelige å lage, og ikke noe som bør overlates til amatører. Logoer må være gjennomtenkte og funksjonelle. Den logoen du har er hverken, eller.

Selv om du kan få et OK resultat på de T-skjortene akkurat i dag, så vil du bare støte på lignende problemer nedover veien. Logoen har ørsmå detaljer som for det første ikke er spesielt pene, men viktigere; de legger ganske mange begrensninger på bruken. Jeg anbefaler at du følger rådet til Atomet og de andre her, og starter logoprosessen på nytt - før du rekker å innarbeide logoen ytterligere i markedet.
 

hansson

Langveisfarende
Mulig at de får problemer med flock-plotteren siden hver av fargene dine ikke er i 1 stykke, dvs. at de er laget av flere elementer selv om det er samme farge.

Ta alle elementene i blått i tromma og slå dem sammen til 1 kontur. Bygg opp logoen slik at alt som er hvitt er gjennomsiktig, altså ingen hvite sirkler oppå en blå sirkel f.eks. Kjør pathfinder og bruk subtract from shape area for å gjøre hvite ting inni andre elementer gjennomsiktige. Du må gå gjennom hele logoen og sørge for at det ikke er skjulte streker som overlapper andre elementer. Spreadshirt sier nok dette fordi de ikke gidder å gjøre det for deg. I denne logoen skal du ha 2 blå former og 1 rød + teksten (som du må gjøre om til kontur forresten).

Ellers er det ikke noe problem med å få flocket denne logoen hvis du bruker bare trommesymbolet. Problemet er bredden på hele greia. Putt teksten under tromma så går det fint.
 

Dag Frogner

Supermedlem
peterandrej: Etter som jeg har skjønt på andre innlegg av deg så er ikke logoen skikkelig med mindre den koster 50.000,-. Det har ikke jeg å bruke, så derfor fikk jeg noen til å lage en til en brøkdel av prisen og jeg tenkte rett og slett ikke på problemer som dette.

hansson: Er dette noe du kunne tatt på deg å fikse (mot betaling), da jeg ikke har veldig god peiling på Illustrator. Og hvorfor er det problemer med bredden når den er slik som nå?
 

hansson

Langveisfarende
Dette kan jeg gjøre, men har litt dårlig tid akkurat nå. Regner med det haster? Problemet med bredden er at tromma da blir litt i minste laget.

Ulempen med å betale noen for å gjøre dette for deg er at det ikke garanterer at Spreadshirt vil trykke den. De har sikkert noen sære policyer andre t-skjorteprintere ikke har. Hva med å gå til en silketrykker og få det gjort skikkelig? Det koster litt penger, men blir langt bedre. Godt silketrykk kan håndtere hårtynne streker! Har du et opplag på 100 og oppover blir ikke prisen så verst i forhold.

For silketrykk kreves det ikke noe annet forarbeid enn at du putter hver farge på et eget lag i illustrator. Eventuelt gjør trykkeren dette for deg. Du kan sikkert få det gjort i USA også, til halv pris i forhold til Norge.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hadde du brukt en som tar 50.000 hadde han tenkt på problemer som dette.

:)

Selvfølgelig, og det skulle bare mangle, men når man har en brøkdel av 50.000,- i inntekter pr år, blir det litt vanskelig å rettferdigjøre et slik kjøp. ;)

hansson: Det haster ikke. Når ca har du tid til å se på det? Og har du peiling på hva du tar for det?

Grunnen til at jeg vil prøve Spreadshirt (eller en annen leverandør for den saks skyld) er at salget på tskjorter går veldig opp og ned, samtidig som strømmen av penger inn til firmaet også svinger en del. Litt kjedelig å bruke 5-6000,- på tskjorter hvis salget går trått og inntektene svikter. Jeg vil jo tjene mer på å selge de selv, men med Spreadshirt slipper jeg utgifter til trykking og trenger heller ikke ordne med utsending selv. Det er jo også viktigere for meg at folk bruke tskjortene som reklame, fremfor at jeg skal tjene kanskje 50,- pr stk.

Men skal sjekke opp priser på trykking hos mitt lokale trykkeri igjen å se hvordan jeg kommer ut. :)
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jeg kan prøve å få gjort det i løpet av neste uke. Sender meg e-posten din på PM så kan vi snakkes mer om det. Jeg avventer også til du har funnet ut om det er silketrykk eller spreadshirt du vil prøve.

Ditt lokale trykkeri: Driver de med silketrykk? Så at en eller annen nevnte offset-trykk, men den metoden kan ikke brukes til stoff, kun papir.
 
Topp