Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vektorlogo har for små deler

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis han vil ha on demand for å slippe å sitte med et lager av t-skjorter, så tviler jeg sterkt på at han vil få noen fornuftige priser på silketrykk, det er nok også derfor spreadshirt ikke tilbyr det. Vet du om noe sted man får silketrykk "on demand" til fornuftige priser, hansson, så er jeg også veldig interessert :)

Spreadshirt har ingen spesielt sære policyer, vinyl transfer (flock/flex etc.) er den suverent vanligste og beste for denne typen jobber (on demand/mini-opplag med tekst/logoer/og liknende), men for små detaljer går ikke. Silketrykk er derimot knall i litt større opplag og for kunst, men håpløst dyrt hvis du bare skal trykke et par t-skjorter, for ikke å snakke om hvis du skal ha mer enn en farge.

Men, for å være litt mer konstruktiv:

Nå har jeg akkurat tatt en litt nærmere titt på den fila du la med, king-nothing, og ikke for å være kjip, men den er en skikkelig tabbeparade - det var massevis av ting der som ville kunne skape problemer. Nå har jeg rydda opp i de aller verste, det tok ikke mer enn 10-15 minutter eller så, og det viser hva jeg mente med å forenkle ihvertfall LITT, optimalt ville jeg nok heller ha laget logoen helt på nytt, mye mer stilisert, men det blir litt mer jobb enn jeg har tid til her og nå og gratis.

Hvis du ser på den nå, så er det i bunn og grunn fremdeles samme tromme som før, men jeg har droppa noen unødvendige detaljer, og fjernet massevis av feil som kunne ha skapt problemer. Nå er det beina som er det tynneste på illustrasjonen, og det vil ihvertfall si at man kan forminske den veldig mye mer enn før.

trommeportalen.png

http://opperud.com/trommeportalen.zip

MEN - det er et par-tre ting du må gjøre med teksten, og det tror jeg du klarer fint selv med litt veileding:

1: Bokstavene i den nederste tekstlinja vil være for tynne til å skjæres i vinyl, med mindre du lar hele logoen være ganske stor. Disse ville jeg egentlig anbefale å droppe helt, det er i alle fall litt snodig å ha med slogan som en del av logoen. Eventuelt må du forstørre opp disse ganske mye. Hvis du velger å ikke fjerne den, så må du gjøre det samme som i punkt 2 for denne også.

2: Du må lage omriss av teksten din. Jeg hadde dessverre ikke akkurat riktig variant av eurostile liggende, dermed får jeg den ikke opp "riktig", og det samme problemet vil et trykkeri kunne ha. Imidlertid er det enkelt å ordne - marker teksten, gå opp i "type", og velg "create outlines" (hurtigtast: shift+ctrl+o hvis jeg ikke tar helt feil). Da blir teksten gjort om til linjer og kurver i stedet for å være redigerbar tekst, og man er ikke lenger avhengig av å ha riktig font installert for at den skal se riktig ut.

3: TP på tromma. Der har du også detaljer som er alt for små til å skjæres i vinyl. I zip-fila jeg har lagt med har jeg lagt med en variant med helvetica, så kan du fjerne en av dem. Hvis du vil beholde seriff-varianten, så går det nok ikke å bruke vinyl i noen liten størrelse i det hele tatt, men nå er det ihvertfall litt færre ting som ville kunne skape problemer. Samme hva - fjern den av dem du ikke vil bruke, ellers kan det skape litt problemer i en del sammenhenger.

Eventuelt - trenger du egentlig "TP" oppå tromma i det hele tatt? Det står jo allerede trommeportalen ved siden av, og dermed er det egentlig bare smør på flesk. Jeg ville ha fjerna det :) Hvis du enten fjerner "TP" eller bruker helveticavarianten, samt fjerner den nederste tekstlinja, så burde det gå å få logoen såpass liten (i vinyl) at tromma er et par cm tvers over (guesstimate/øyemål).

Ang. folie - har dette vært ensfarget "trykk", king-nothing? i såfall kan det godt hende at det er den samme typen som jeg snakker om, altså vinyl, det er veldig vanlig for mindre opplag.
 

hansson

Langveisfarende
Nei jeg mente selvfølgelig ikke silketrykk on demand. Det blir ikke økonomisk gjennomførbart. Men det går helt greit å bestille 50-100 t-skjorter uten at de blir dyrere enn at han kan selge dem med profitt. Flock/flex kan fremdeles ikke matche silketrykk når det gjelder holdbarhet, fargeintensitet/dybde og fleksibilitet før det sprekker.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Mye gode svar her. :)

Jeg skjønner at logoen min nok er litt i meste laget hva trykking angår, men nå fikk jeg nettopp mail fra trykkeriet om at det ikke var noe problem å trykke denne logoen.

Selvom jeg ser viktigheten av å ha en enklere logo, så syntes jeg at den mister mye av piffen dersom jeg forenkler den såpass mye. Da frister det heller å begynne på nytt, men som nevnt tidligere, har jeg ikke allverden av penger å bruke på dette.

atomet: Skal svare deg grundigere når jeg kommer meg hjem fra jobb. :)
 
Topp