Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Venture Cup - Forretningsplan konkurranse

VentureCupØst

New Member
Hei,

Jeg skal prøve å holde det kort og konsist om hva Venture Cup er og hvorfor du burde være med.

Sitter du på en eller flere forretningsideer, men har aldri tid, ressurser eller motivasjon til å gjøre noe med det?

Venture Cup er en forretningsplan konkurranse for hvem som helst som sitter på en ide som de tror kan kommersialiseres, så lenge du er en student eller har en student på teamet. Dvs, du kan være en 38 år gammel ingeniør i jobb og kan fortsatt delta, så lenge du har en student med på laget ditt.

Vi sikter ikke mot å være en enkel konkurranse hvor deltagerne enkelt får en pengepremie og det er det. Premien inneholder penger, men også rådgivning og oppfølging. Juryen består av investorer, venture kapitalister, advokater og entreprenører med mye erfaring.

Så hvordan fungerer det her?


  1. Du sender inn din forretningsplan til registration@venturecup-ost.no
  2. Alle bidrag for feedback fra jurypanelet
  3. De 10 beste bidragene forretningsplanene får pitche sin ide foran juryen
  4. Finale 19 april.

De 2 beste bidragene som vinner, går videre til Nasjonal finale. Hvor premiene omfatter mye mye mer, vi snakker 6-sifret beløp.

PS: Dette er for de som er bosatt på Østlandet, de som ikke er det, send meg en PM så vil jeg sette dere i kontakt med det lokale Venture Cup laget.


Hvis du vil vite litt mer, send enten en mail til kontakt@venturecup-ost.no, en PM her eller besøk vår hjemmeside.
 

Speca

Medlem
Dere har en fantastisk stygg skrivefeil på siden deres.. Innovsjon :)

Ellers så skjønner jeg at Studentbedrift fra UE har utkonkurrert dere, når dere kjører så bredt som dere gjør her.
 

VentureCupØst

New Member
Fullt klar over feilen, webmasteren er satt på det:)

Hvordan har studentbedrifter fra UE utkonkurrert oss? De utgjør flesteparten av bidragene:)
 

Speca

Medlem
Hvordan har studentbedrifter fra UE utkonkurrert oss? De utgjør flesteparten av bidragene:)

Kanskje fordi at det er stadig flere skoler som ser verdien av SB, mens aktiviteten i Start angående VC virker rimelig laber, noe man understreker når man i ett desperat forsøk på å få med flere legger ut på forum. Og SB har større verdi på en CV enn VC.

Før så man svært få SB'er som var med på VC, men har man en knakende god ide, så kan jo pengepremiene i VC være flotte å ta med seg i en trang økonomi.
 

VentureCupØst

New Member
Tror du har misforstått hva VC er siden du sammenligner det med SB. Studentbedrift er en fungerende bedrift som studenter har startet opp som de avvikler på slutten av året.

Venture Cup er en forretningsplan konkurranse hvor studentbedrifter eller de med bare en forretningsplan og en drøm kan sende inn sitt bidrag for å få sjansen til å vinne pengepremier og rådgivning. Vi samarbeider med Innovasjon Norge som er over UE. Venture Cup er ikke noe man putter på cv'en.

Grunnen til at det må være en student med på laget er fordi VC arrangeres av studenter.

Men for all del hvis du har lyst til å rakke ned på Venture Cup på et nettsted, så for all del. Jeg vil prøve å inkludere så mange som mulig, og jeg vet at det er mange kloke hoder her, jeg har blant annet lært mye av å frekventere her:)
 

Speca

Medlem
Jeg ble forespurt om å være med å starte opp Start HiT høsten 2010, samtidig som jeg hadde SB. Jeg hjalp også litt til i en forretningsplan til VC på daværende NLH i 2002.Det var forøvrig det som ga meg lysten til å jobbe med nyskapning på sikt.

Selvsagt er Venture Cup noe man putter på CV'en, spesielt hvis man er student, fordi da viser man at man har gjort noe annet enn å studere.

Det er heller ikke for å rakke ned, jeg har faktisk vurdert før du postet dette, å sende inn en FP på ett prosjekt jeg driver med, og jeg vurderer det enda. Det jeg derimot reagerer på er at man må gå til det skrittet å reklamere så bredt, samtidig som at jeg ikke liker at det kun er krav om en student i en gruppe, når dette, meg bekjent, i utgangspunktet var mest for studenter.

(Er forøvrig på siste semester av en bachelor i Innovasjon & Entreprenørskap ved Høgskolen i Telemark)
 

Tonny Kluften

Administrator
Speca, jeg skjønner ikke hvorfor det er negativt for VentureCupØst å markedsføre seg på et forum for gründere. Det er smart spør du meg, og gjør man promotering på nett bør man ta med relevante forum.

Men nok diskusjon om alt annet enn det saken dreier seg om, nemlig en konkurranse. I denne tråden kan konkurransen diskuteres, andre ting skal tas opp i en egen tråd.
 

Torstein

Medlem
Selv syns jeg konseptet dere høres veldig spennende ut og godt å se at det er noen som ønsker å skape en arena for gründere som ønsker å teste ideene sine, etter min mening er det alt for få steder for slik i Norge.

Er dette første året dere arrangerer konkurransen eller har dere gjort dette tidligere? Hvilke type selskaper/gründere er dere på jakt etter, er det typisk oppfinneren som har funnet opp noe helt nytt eller er dere også på jakt etter gründeren som lanserer selskaper som nødvendigvis ikke revolusjonærer verden med et nytt produkt, men gjør ting på en litt ny måte og som har et konsept som vil skape arbeidsplasser og har gode økonomiske fremtids utsikter?

Uansett ønsker jeg dere lykke til og syns dere gjør noe veldig positivt her.
 

VentureCupØst

New Member
Selv syns jeg konseptet dere høres veldig spennende ut og godt å se at det er noen som ønsker å skape en arena for gründere som ønsker å teste ideene sine, etter min mening er det alt for få steder for slik i Norge.

Er dette første året dere arrangerer konkurransen eller har dere gjort dette tidligere? Hvilke type selskaper/gründere er dere på jakt etter, er det typisk oppfinneren som har funnet opp noe helt nytt eller er dere også på jakt etter gründeren som lanserer selskaper som nødvendigvis ikke revolusjonærer verden med et nytt produkt, men gjør ting på en litt ny måte og som har et konsept som vil skape arbeidsplasser og har gode økonomiske fremtids utsikter?

Uansett ønsker jeg dere lykke til og syns dere gjør noe veldig positivt her.

Takk for hyggelige ord:)

Det ble startet av McKinsey & Company. Konseptet har blitt benyttet i flere land i Europa, og arrangeres nå i rundt om i Norden og Start Norge har hatt ansvaret for den nasjonale finalen siden 2004. Så vi har en ganske god basis, i forhold til andre som har kommet og gått.

Hva slags type selskaper? Vi er på utkikk etter ting som kan kommersialiseres, en valid forretningside. Og det kan være så mangt, vi har hatt bidrag som går ut på høyt teknologiske løsninger med ferdige prototyper fra NTNU til en ny løsning på hvordan billett-industrien fungerer til sosialt entreprenørskap. De som vant fjorårets nasjonale finale var noe av det du nevner sist, at de hadde en ny vri på noe som allerede eksisterer.
 

Torstein

Medlem
Høres velidg spennende ut, jeg var inne på | Forretningsplankonkurransen Venture Cup for å få mer informajson om de andre regionene, eller rettere sagt vest som jeg selv antar å høre til etterosm vi holder til i Bergen, men ser at det står lite om 2012 konkurransen her. Er det noe spesiell årsak til dette eller er det baer dere som er tideligere ute enn de andre lokallagene?
 
Topp