Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdien av SEO i forhold til PPC

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Driver å diskuterer litt med en person som mener en SEO tjeneste ikke er verdt mer enn PPC. Med andre ord, om PPC sender 1000 brukere og de koster 2 kroner klikket, så blir det 2.000 kroner. Om en SEO kampanje også bare sender 1000 brukere, så mener denne personen at SEO tjenesten ikke er verdt mer enn 2.000 kroner, sett at det er samme eller like relevante nøkkelord.

Hva er deres tanker om verdien av SEO i forhold til PPC? Sett at man skal betale for begge.

PS: At organisk trafikk er gratis er ikke et argument all den tiden man betaler for en SEO tjeneste.
 

picxx

Well-Known Member
Jupp, som zapotek sier kan man vel i bunn og grunn ikke måle SEO opp imot antall klikk, da dette vil være noe som gjelder for nettsidens levetid.

Om man derimot hypotetisk kunne målt SEO i antall klikk vil jeg ikke si at SEO er bedre enn PPC. Klikkene er jo begge meget relevante (om man har satt opp sin kampanje riktig) og i mange tilfeller vil vel klikk fra en PPC kampanje være mere relavnt enn et periferi treff fra et organisk søk.
 

picxx

Well-Known Member
Det kommer jo an på om du skal selge en SEO tjeneste, om du skal adminsitrere en PPC kamapnje, eller begge deler ; )
 

Geir E.

Medlem
Folk stoler mer på organisk søk enn reklame naturligvis. Derfor er det er gull verd å ranke høyt på søkeord fordi da antar en stor andel klikkere at din side har høy troverdighet.
 

PelleK

Medlem
Hvis dette er noe du diskuterer med centum vil jeg si at dere har gjort en veldig god jobb med søkemotoroptimaliseringen, og at SEO i det tilfellet definitivt er verdt mere enn ihvertfall en Adwords kampanje.

Hvis du søker på forbrukslån er det ikke plass til alle reklamene på lån engang, det er antageligvis 10 reklamer trøkkt inn på siden. Centum derimot vises helt øverst på siden, ser mere troverdig ut, syns bedre enn de andre, og dermed tror jeg det kommer flere kjøpere fra deres SEO kampanje enn det hadde gjort om dere hadde slengt dere på en dyr adwordskampanje.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hva får deg til å tro dette gjelder Centum? :) Takk for skryten. Har jobbet endel med Centum og har fortsatt mye igjen som skal gjøres der, men grunnet finanskrisen og diverse interne saker har jeg ikke jobbet så mye med andre relevante søkeord enda. Jeg tenkte å skrive en case-studie av hva vi har oppnådd hos Centum senere.

Er forresten ingen "dere" i dette tilfellet, bare meg :)
 

picxx

Well-Known Member
Hvis dette er noe du diskuterer med centum vil jeg si at dere har gjort en veldig god jobb med søkemotoroptimaliseringen, og at SEO i det tilfellet definitivt er verdt mere enn ihvertfall en Adwords kampanje.

Akkurat det bør vel sees i lys av hvordan man setter opp en adwords kampanje, hilken score man oppnår og ikke minst hvordan den konverterer. En god adwords kampanje kan i mange tilfeller være gull værdt i forhold til seo om man er ute etter resultater, mens en seo jobb er en "ongoing task" som man egentlig aldri blir helt ferdig med...uansett.
 
Topp