Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdijustering av aksjer eiet av AS

Bille

Member
Hei! Meldte meg inn i mai, men har visst ikke startet en eneste tråd så langt - så det er vel på tide! :)

Mitt lille AS investerer i aksjer. Selskapet har vært virksomt i et drøyt år, og jeg fører regnskapet selv. Omløpsmidlene skal nå verdijusteres, siden aksjekjøpene er bokført med anskaffelsesverdi mens børsverdi pr 31.12.2014 naturligvis avviker fra dette. Og dermed dukker det opp endel spørsmål.

Jeg tenker at når verdiavviket er lite (feks papirtap på 2-3%) i en aksje som er mye omsatt og svinger i verdi nesten daglig, blir det mye regnskapskludder å verdijustere pr 31.12. Satt på spissen kan kursutvikling 31.12. medføre tapsavsetning som ikke er reell, hvis kursen denne ene datoen var ekstraordinært lav. Jeg forstår at aktiva skal være bokført 31.12. med så korrekt verdi som mulig, men synes ikke at det alltid gir et korrekt bilde av verdien hvis en tilfeldig kurs 31.12. skal brukes automatisk.

1. Er ASet pålagt å foreta denne verdijusteringen for hver eneste investering, eller er ASet kun pålagt å foreta en vurdering, og selv avgjøre hvilke investeringer som skal verdijusteres?
2. Finnes det noe offentlig regelverk rundt dette? Jeg har googlet, men finner ingenting.

3. Hvordan gjør du det, hvis ditt AS eier aksjer?

Jeg har tenkt sånn at hvis en plassering avviker mer enn X% i minst Y måneder, verdijusteres beholdningen med Z% av avviket. Denne summen har jeg så ført som tapsavsetning. Dermed justerer jeg de største avvikene, men overser de små og kortvarige. Nå lurer jeg på om dette likevel ikke er helt grei skuring...

Er interessert i innspill :)
 

hendrix

Medlem
Som små foretak kan du velge selv om du vil følge regnskapsloven § 5-8 (virkelig verdi) eller bokføring til kost som anleggsmiddel. Bokfører til kost nedskriver du aksjen kun når du anser verdifallet for å ikke være forbigående og du bokfører ikke verdiøkning.
 

Bille

Member
Hei og takk @hendrix !

Satser på at det blir greit. Bokført og reell verdi er uansett oppgitt i note til regnskapet, så den eneste som blir lurt her er vel jeg selv som får formueskatt av aksjer som blir verdsatt litt høyere enn reell verdi... :)

Hva om jeg nedskriver verdien nå, og så stiger aksjeverdi og jeg selger til mer enn bokført verdi? Føres da differansen mot samme konto som neskrivningen, eller må jeg ha egen konto for "reversert nedskrivning"?
 
Topp