Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdisettelse selskap

Wondering

New Member
Hei,

Vet ikke om dette er riktig plass å spørre, men trenger et estimat på hvor mye firmaet mitt og aksjene er verdt.

Det er et AS med aksjekapital på 30.000
Overskudd 2013 ble på 80.0000
Omsetning cirka 1.000.0000
Jeg forventer en økning i omsetning på mellom 10 og 30 prosent i 2014. Jeg er pdd. eneste eier men vurderer å selge hele eller deler av selskapet. Å drifte selskapet med samme resultat som i dag er ikke kjempevanskelig, og jeg vurderer risikoen for å gjøre det dårligere som forholdsvis liten.

Finnes det noen enkle, helt grove regnemetoder på dette?

Jeg tenker jo litt slik som dette.

100 prosent av aksjene for 500K, betyr vel en avkastning på 16 prosent - som er veldig høy? Hvis jeg sier at aksjene er verdt 1 million, er avkastningen på 8 prosent, noe som kanskje er omtrent der hvor man bør ligge, eller?
 

Steve Cash

Medlem
Det er mange måter å beregne verdien av et firma på, avkastning i prosent av investering, som antydes av trådstarter, er en av dem. Og 8 prosent er kanskje ikke så verst, men det forutsetter at en har grunn til å tro at firmaet vil leve lenge, og en bør ha en rimelig mulighet til å komme ut av investeringen hvis en ønsker.

En annen, og veldig enkel metode, er pay back-metoden, som Tonny nevner. Og jeg er helt enig i at 13 år er alt for lenge for et slik foretak. Jeg ville hatt igjen pengene mine i løpet av 3 år i dette tilfellet, la oss si 250 000 kroner for firmaet.

Det ser ut til at det er to lønninger på 360 000. Hvis dette dreier seg om fulltid regnes ikke det som all verden til lønn nå i dag. Hvis en setter opp begge lønningene med 50 000 så går faktisk selskapet i underskudd når en legger til arbeidsgiveravgift med mer. Så hvis en ikke er villig til å jobbe for 360 000, gitt at det er eieren selv som jobber, er faktisk dette foretaket noe verdt i det hele tatt? Hvis dette er bistillinger så er det kanskje brukbart, men jeg holder fortsatt på tilbakebetalingstid for investert kapital på tre år.
 
Sist redigert:
Topp