Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdisetting av .no domene godkjent av revisor?

G

Gjest112

Guest
Min samboer eier firmanavnet (nettbutikken)
Jeg eier domenet til firmanavnet. Jeg registrerte domenet før hun registrerte firmanavnet.

Nå er nettbutikken blitt såpass stor at vi er avhengig av å skifte selskapsform fra ENK til AS.

Siden jeg skal inn som eier av AS'et vil hun måtte betale skatt på den delen av selskapet som selges til meg, ved mindre vi kan vise til at mitt innskytende er minst like mye verdt som hennes - slik at totalverdien i selskapet er fordelt likt på oss to i utgangspunktet.

Firmaet hennes i dag er kun verdt varelageret, firmabilen og et par andre små eiendeler.
Siden dette er en innarbeidet nettbutikk, er den jo lite verdt uten det domenet som den er kjent for, og jeg eier domenet.

Slik jeg tenker, er at siden mitt domene blir å betrakte som en stor del av firmaets verdi, kan jeg gå inn i det nye AS'et med dette. Men det er som kjent ulovlig å bare "skape en verdi" - dette bør gjøres ordentlig for å slippe evt. problemer i etterkant.

Er det noen som vet om noen som kan verdisette et domene, som vil bli godkjent av en revisor? Eller som har gjort noe lignende tidligere?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Verdien av et domene er alltid en tvistsak.

Hvis du står som eier på et domene men ikke har jobbet aktivt for at navnet har blitt verdt noe, så er det mulig at du ikke stiller spesielt sterkt (ihvertfall i mine øyne). Domenet 'surfer' med med verdien som selskapet har opparbeidet / navnet som selskapet gjennom sine aktiviteter (både online og offline) skaper.

Siden din samboer "har" firmanavnet, virker det logisk at hun også har de immaterielle verdiene tilknyttet (f.eks. i tilfelle dere skulle bli uvenner kan hun også hevde at du handlet i ond tro: du hadde kjennskap til at en bedrift med det navnet skulle opprettes).

Det som er positivt for deg er at verdien i stor grad er knyttet til domenenavnet (uten den er som du sier bedriften ikke verdt mye).

Er det ikke bare å opprette et AS som du ønsker, og kjøpe verdiene fra ENKen (= varelager, firmabil og litt smått) eller tenker jeg for enkelt? Er det noe du ønsker å unngå/oppnå slik at dere kan fortsette bedriften uten å måtte betale en slags mellom-straffe-skatt?
 
G

Gjest112

Guest
Jeg tror du tenker for enkelt.

Selskapet kan lett verdisettes, og siden det nå er verdt en god del, så vil staten kreve skatt for salg av kapitalinvesteringen. Ergo, må min samboer dermed skatte av alt hun selger til meg fra selskapet. Også selve firmanavnet. Og det er jo 28% av selskapets verdi.

Jeg kan ikke bare overta dette for en symbolsk sum på 1kr. slik mange tror.. Det vil straffe seg.

Derfor er det enklere at vi oppretter AS'et sammen, og går inn med hver vår del, slik at dette blir "omtrent like mye". Og dermed må domenet mitt ha en viss verdi.

Motivasjonen er som du helt rett sier: Å spare skatt som staten skal ha.

Vi kan benytte oss av "skattefri omdannelse av selskap", men da må hun sitte med 100% av aksjene, og det er ikke interessant i forhold til hvem som tar ut mest lønn osv. I tillegg må jo hun da betale arbeidsgiveravgift på den lønnen jeg tar ut.

Og jeg vil ha lønn av selskapet mtp. blant annet pensjonspoeng.

Nå er det klart at dette domenet er verdt omtrent IKKE.NO for en bedrift som ikke driver i samme bransje som oss, og i realiteten ville det nok bare vært interessant å eie akkurat dette domene nettopp for bedriften vår - men siden det er i bedriftens interesse å fortsette å bruke domenet, vil det nettopp for dette firmaet være verdt en del - og det var det jeg håpet å kunne finne noen som kan hjelpe til med (altså verdisettelse av domenet vi allerede bruker), i øyemed av å gjøre om et ENK til et AS med to eiere - uten å måtte betale flere hundretusen kroner i skatt.
 
G

Gjest112

Guest
Just for the record - vi har lagt ned like mye jobb siden oppstarten, og det er nettopp jeg som har jobbet for at både domenet og firmaet i seg selv har bygget opp en verdi.

Så jeg er ikke redd for at domenet ikke er verdt noe.

Nå er ikke jeg og min samboer uvenner av noe slag, og vi skal fremdeles være samboere - men nå altså eie et AS.

Hadde vi IKKE vært samboere, men gifte - eller for den saks skyld, samboere med barn, hadde dette ikke vært noe problem.

Alternativet er jo selvfølgelig å vente med omdannelsen til vi får barn, eller fly en tur til Vegas til helgen ;)

Men det er kanskje litt feil å gifte seg i motivasjon av å spare skatt på å danne et AS :p
 

Msites Ltd

Livsnyter
@Gomlers....det er ikke du som tenker litt for komplisert her da?

Hva er det som hindrer dere å etablere dette AS? Jeg fatter ikke helt hvorfor du blander salg av varelager etc opp i fordelingen av aksjer.

1. Etabler et AS hvor dere eier 50% hver
2. Varelager kjøpes av inn av selskapet fra din samboer til kostpris
3. Firmanavn og domene "overføres"/registreres på selskapet

Det er faktisk ikke mer komplisert enn dette....
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg tolker dette til at gomlers ikke har cash, kun domene. Domenet må altså takseres til lik verdi som hele verdien til dagens ENK for at de skal få like store aksjeposter.

Det er jo akkurat her dere er ute og kjører.... Man må jo ikke gå inn med like mye kroner for å ha like mange aksjer.....

Selskapet må ha en minimum aksjekapital på kr.100.000,-

Hvordan aksjene er fordelt på de forskjellige aksjonærene er en sak mellom aksjonærene.
 

looper

Medlem
Jeg tror uansett du vil slite med å bruke domene som "kapital" dersom det ikke er omsatt tidligere for en sum for en takst av ett domene er svært vanskelig.

Evt. kan din samboer danne ett AS for å så kjøpe domene av deg med aksjer som bet, men da igjen må du skatte av dette.

Det enkleste er vel at du bruker cash, CASH IS KING.
 

Polar

Medlem
Du vil neppe kunne bruke domenet som innskudd i AS´et. Inntil domenet evt. er omsatt så er dette null verdt for en revisor.

For et par år siden omsatte en av mine nettbutikker for ca. 1,2 mill. Siden det meste av egenkapitalen i mitt selskap på denne tiden var tapt ønsket jeg å få ført denne nettbutikken inn i regnskapet. Da sa revisor at så lenge nettbutikken aldri har vært omsatt så er den null verdt i deres øyne.

Hadde du derimot kjøpt domenet for 50.000 kr. så kunne du brukt dette som halve aksjekapitalen.

Hadde jeg vært dere så hadde jeg latt din samboer starte AS´et med varelageret (pluss evt. andre eiendeler) som aksjekapital (dette blir det selvsagt ikke noe skatt av, siden hun har skattet av overskuddet i ENK når varelageret ble bygget opp). Hun kan så selge halvparten av aksjene til deg for 100 kr. Og kjøpe domenet for f.eks. 100 kr.

Hvis du evt. en dag selger aksjene for over 100 kr. må du skatte av gevinsten. Hun har solgt halvparten av selskapet for 100 kr. og tapt 49.900 (hvis aksjekapitalen er 100.000) og bør kunne skrive av dette på skatten (som tap på aksjer). Siden jeg ikke er noen skatteekspert så vet jeg ikke om de godtar dette tapet. Men siden det fortsatt ikke er ulovlig å gjøre dårlige aksjehandler her i landet så kan jeg ikke forstå at det ikke skulle la seg gjøre.
 
G

Gjest112

Guest
Heh.. NEI! Hun kan absolutt ikke selge aksjene til meg rimeligere enn hva de faktisk er verdt. Research før dere snakker vær så snill, eller så blir sånne tråder som det her bare pjatt.

Det blir det samme som å si at jeg kan selge huset mitt, verdt 3.6 mill, til en kompis for 500 kroner. Og så kjøpe det igjen for 3.6 mill, uten å måtte skatte en dritt, men for å kunne "snyte" skatten dersom jeg vil betale en kompis 3.6 millioner for noe annet. (uten å vise til at jeg faktisk har betalt) Dette er selvsagt ulovlig.

En aksjepost kan ikke selges til en hvilken pris som helst, den må selges til den prisen den faktisk har.

Jeg har penger å betale med, men jeg er ikke interessert i å skyte inn masse kapital i selskapet når det strengt talt ikke er nødvendig, dersom jeg kan få en verdisetter til å prise domenet. Og det er det jeg spør etter, ikke en hel masse med "tips" fra noen som antakeligvis ikke helt vet hva de snakker om.

En revisor gjør IKKE denne jobben, for en revisor er domenet alltid verdt 0,- helt inntil han får en verdi fra et selskap som har fastsatt verdien.

Det spiller en rolle for oss hvem som eier hvor mange aksjer, ellers ville det selvsagt ikke vært et problem. Vi skal eie 50% hver.
 
G

Gjest112

Guest
@Gomlers....det er ikke du som tenker litt for komplisert her da?

Hva er det som hindrer dere å etablere dette AS? Jeg fatter ikke helt hvorfor du blander salg av varelager etc opp i fordelingen av aksjer.

1. Etabler et AS hvor dere eier 50% hver
2. Varelager kjøpes av inn av selskapet fra din samboer til kostpris
3. Firmanavn og domene "overføres"/registreres på selskapet

Det er faktisk ikke mer komplisert enn dette....

Ja, veldig lurt!

Og så må ENK legges ned, og varelageret må kjøpes av AS'et til kostpris - hvorpå ENK må skatte av det solgte varelageret.

Husk også at et selskap er gjerne verdt mye mer enn bare varelageret.
Hvis komplett ASA tømmer lagrene sine, så er selskapet verdt en god del for det...

Det er faktisk mer komplisert enn hvordan du legger det frem.
 
G

Gjest112

Guest
Det er jo akkurat her dere er ute og kjører.... Man må jo ikke gå inn med like mye kroner for å ha like mange aksjer.....

Selskapet må ha en minimum aksjekapital på kr.100.000,-

Hvordan aksjene er fordelt på de forskjellige aksjonærene er en sak mellom aksjonærene.

Det har du helt rett i, men: To aksjonærere kan ikke bare "gi" hverandre aksjer helt uten videre, og trikse og mikse som de selv vil. Dette utløser jo skatt.

Dersom jeg vil kjøpe meg inn i selskapet til min samboer som oppretter AS'et ved skattefri omdannelse fra hennes ENK, så må jeg KJØPE aksjepostene av henne. Ergo har hun SOLGT dem til meg.

Det hun har solgt dem til meg for, må hun skatte 28% av, nettopp fordi når selskapet ikke var startet, så var ikke aksjepostene verdt en noen ting. Og dermed må hun skatte av kapitalinntekten som er differansen mellom 0,- og hva hun har solgt dem til meg for.

Det er akkurat det samme som å selge aksjer på børsen med gevinst = kapitalinntekt = 28% skatt på avkastningen.
 
G

Gjest112

Guest
Du vil neppe kunne bruke domenet som innskudd i AS´et. Inntil domenet evt. er omsatt så er dette null verdt for en revisor.

Ja, nettopp derfor vil jeg ha en verdifastsettelse fra noen som har greie på ikke matrielle verdier i et selskap.

Samme som et hus og dets verdi i samtale med banken: Har ikke boligen vært omsatt, krever banken en verdivurdering av boligen før rentespørsmålet i det hele tatt blir snakket om. Ikke heeelt det samme, men samme prinsipp.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Å verdisette domenet til å matche verdien av nettbutikken vil nok bli håpløst. Det som derimot kan være mulig (dobbeltsjekk med revisor, da dette ikke er noe jeg har personlige erfaringer med!!), kan være å matche på arbeidskraft og kompetanse.

Jeg har hørt om tilfeller hvor personer får aksjer i en bedrift for å være en nøkkelperson for videre drift. For å tilby noe som har verdi må da denne personen skrive under på å jobbe X timer gratis eller gjøre annet arbeid som tilfører bedriften X verdi.

Jeg kjenner til to tilfeller hvor bekjente av meg har gjort dette, men vet ikke om dette er ulovlig, et smutthull eller noe som er fullt lovlig.

(PS: Jeg vet om enda flere tilfeller hvor ansatte får andeler i et godt etablert bedrift, istedenfor lønn som kompetasjon. Kanskje du kan "jobbe inn" aksjene?).
 

Polar

Medlem
Heh.. NEI! Hun kan absolutt ikke selge aksjene til meg rimeligere enn hva de faktisk er verdt. Research før dere snakker vær så snill, eller så blir sånne tråder som det her bare pjatt.

Det blir det samme som å si at jeg kan selge huset mitt, verdt 3.6 mill, til en kompis for 500 kroner. Og så kjøpe det igjen for 3.6 mill, uten å måtte skatte en dritt, men for å kunne "snyte" skatten dersom jeg vil betale en kompis 3.6 millioner for noe annet. (uten å vise til at jeg faktisk har betalt) Dette er selvsagt ulovlig.

En aksjepost kan ikke selges til en hvilken pris som helst, den må selges til den prisen den faktisk har.

Jeg har penger å betale med, men jeg er ikke interessert i å skyte inn masse kapital i selskapet når det strengt talt ikke er nødvendig, dersom jeg kan få en verdisetter til å prise domenet. Og det er det jeg spør etter, ikke en hel masse med "tips" fra noen som antakeligvis ikke helt vet hva de snakker om.

En revisor gjør IKKE denne jobben, for en revisor er domenet alltid verdt 0,- helt inntil han får en verdi fra et selskap som har fastsatt verdien.

Det spiller en rolle for oss hvem som eier hvor mange aksjer, ellers ville det selvsagt ikke vært et problem. Vi skal eie 50% hver.

Du forsto nok ikke hva jeg skrev. Hvis du hadde solgt huset tilbake så måtte du skattet av gevinsten på 3.599.500 kr. Men siden du ikke ønsker tips og råd så lar jeg dette ligge.
Jeg har drevet både "vanlig" butikk og med aksjer i 18 år så litt greie på dette har jeg. Den reelle verdien i et selskap er noe helt annet enn bokført verdi, og revisor bryr seg kun om bokført verdi. Er et selskap børsnotert så er det børsverdi som gjelder. Er ikke et selskap notert så er det siste omsetningsum som gjelder, for en revisor. Hvorfor ikke bare spørre en revisor? Om et selskap verdsetter et domene, så bryr ikke revisor seg om denne summen.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp