Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdivurdering av nettbutikk

Vi snakker ofte om verdivurderinger av nettbutikker med omsetning på under 1 mill. her på WF. Da går det ikke å bruke noen modeller uansett.
Alt kommer an på interesse hos kjøper og det potensiale kjøper ser. Ingen investorer kjøper en nettbutikk med omsetning på 1 mill og venter at de skal tjene penger på den uten at omsetningen øker mye.

Skal du gjøre en økonomifaglig vurdering så må du lage en enkel modell. Mener du at nettbutikken har en verdi så syneliggjøres det ved å sette opp en modell. Ingen investorer kjøper, men noen med portefølje av web butikker kan kjøpe.

Et enkelt eksempel på nettbutikket:

Varelager inngående verdi: 100' (100% kurante varige varer)
historisk overskudd per mnd. uten lønnskost = 10'
Arbeidskrav: 2t per dag.

Spørsmålet er enkelt. Hvor mye vil jeg som eier av noen nettbutikker være villig til å gi for å ta over denne. Lagerverdi? Kanskje noe mer?
Dette tilfelle kan en med en enkel modell si at verdien = varelager. En lykkelig selger blir kvitt nettbutikken om noen kjøper varelagret til innkjøpspris.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis en nettbutikk krever to timer arbeid pr dag, og har 10.000 i overskudd pr måned før lønn, så blir det jo særdeles dårlig butikk å drive den, enten man jobber selv eller leier inn noen til å gjøre det, leier man inn noen så tror jeg raskt man vil gå i minus når lønnskostnadene tas med, og jobber man selv, så blir det veldig dårlig timelønn til å være selvstendig næringsdrivende.
 

HPF

Medlem
Vi snakker ofte om verdivurderinger av nettbutikker med omsetning på under 1 mill. her på WF. Da går det ikke å bruke noen modeller uansett.
En eller annen form for verdivurdering må gjøres. I tilfelle små nettbutikker er P/E et greit utgangspunkt (les forhandlingsutgangspunkt). Så undersøkes regnskapene for å se om tallene som legges til grunn er reelle. Du må gjerne kalle den prosessen en vurdering av kontantstrømmene. I tillegg så gjøres vurderinger av varelager, goodwill, kundedatabase, eiendeler.

Poenget mitt er at det å kalle P/E en tøysete metode er tøysete. Det som derimot er tøysete er å bruke P/E*10 og ferdig med det. Gjenspeiler regnskapene de faktiske forhold (ressursbruk mm) så kan P/E*10 være riktig, men det vil de sjeldent gjøre og spesielt ikke for <1 mill nettbutikker.
Alt kommer an på interesse hos kjøper og det potensiale kjøper ser.
Det gjelder enten firmaet omsetter for <1 million eller >1 milliard.
Ingen investorer kjøper en nettbutikk med omsetning på 1 mill og venter at de skal tjene penger på den uten at omsetningen øker mye.
Investoren, om du kan kalle det det, kan være en nordsjøarbeider med 2 uker på/4 uker av som vil ha noe gjøre i friperiodene og synes en fiks ferdig nettbutikk er en grei måte å komme igang på. Han vil gjøre andre vurderinger rundt dette enn en vanlig investor som nok synes en liten nettbutikk som kun driver med vanlige handelsvarer er rimlig uinteressant.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg utrykker meg ikke bra, er ingen økonom :D

Med "Da går det ikke å bruke noen modeller." mente jeg "Da går det ikke å bruke noen standardmodeller."

Med "interesse hos kjøper og det potensiale kjøper ser." mente jeg "interesse for temaet og produktet hos kjøper og det potensiale kjøper ser."
Tror ikke mange nettbutikker med så liten omsetning blir solgt hvis ikke kjøper er genuint interessert i produkttype.

Med investor mener jeg noen som kjøper for å tjene penger, ikke noen som kjøper for å ha noe å gjøre.
 

Atrium

Medlem
Jepp. Lykken er å bli kvitt varelagret til innkjøpspris. En ikke ukjent situasjon for små nettbutikker.

Så må man kanskje definere hva små nettbutikker er, er det <1mill i omsetning, <5mill eller kanskje <20mill ?

Om man så jobber disse 2timene om dagen eller si 1time og kan som eier ta ut i underkant av en million i året om man vil på en butikk med rundt 5mill i omsetning så er det vel lite interessant å selge seg ut for en ynkelig sum som varelagerverdien. En veldrevet butikk har neppe stort varelager i forhold til omsetning og å gi fra seg butikken for samme sum som man kunne tjent de neste 6mnd det er ikke attraktivt.
 
En eller annen form for verdivurdering må gjøres. I tilfelle små nettbutikker er P/E et greit utgangspunkt (les forhandlingsutgangspunkt). Så undersøkes regnskapene for å se om tallene som legges til grunn er reelle. Du må gjerne kalle den prosessen en vurdering av kontantstrømmene. I tillegg så gjøres vurderinger av varelager, goodwill, kundedatabase, eiendeler.

Poenget mitt er at det å kalle P/E en tøysete metode er tøysete. Det som derimot er tøysete er å bruke P/E*10 og ferdig med det. Gjenspeiler regnskapene de faktiske forhold (ressursbruk mm) så kan P/E*10 være riktig, men det vil de sjeldent gjøre og spesielt ikke for <1 mill nettbutikker.

Det gjelder enten firmaet omsetter for <1 million eller >1 milliard.

Investoren, om du kan kalle det det, kan være en nordsjøarbeider med 2 uker på/4 uker av som vil ha noe gjøre i friperiodene og synes en fiks ferdig nettbutikk er en grei måte å komme igang på. Han vil gjøre andre vurderinger rundt dette enn en vanlig investor som nok synes en liten nettbutikk som kun driver med vanlige handelsvarer er rimlig uinteressant.

1) små bedrifter < 4-5 mill i oms

Her er P/E 100% meningsløst av følgende grunn:
a) Privatkonsum. Små bedrifter preges av at eierne privatkonsumerer i stor stil på bedriftens bekostning. Søker å gå i null for å redusere skatt. Det er nok av bedriftseiere med 0 i resultat og Princess 37fot i fortøyningen.
b) Lønn til daglig leder /eier. Regulere opp til 8G da dette er hensiktsmessig i forhold til ytelser fra det offentlige. Resultat mot null hvis mulig.
c) Driftsmidler/lager påvirker verdisettingen ganske hardt da de kan utgjøre en vesentlig del av verdisettingen.

Det er her "Kontantstrøm til eier" eller hva eier totalt kan berike seg på bedriften som er hovedelementet i verdivurderingen.

Videre er det åpenbare forskjeller ved innmatsalg kontra aksjesalg som jeg ikke tar her.

P/E benyttes aldri-aldri for småbedrifter og det er som å hyle "inkompetanse" over bordet.

Videre er det værdt å merke seg at værdien på en bedrift har noe med hva et marked er villig til å gi og ikke selgers ønsketenkning.

Hovedregel for selger. => Ikke selg om du ikke er nødt. Du får alt for lite for virksomheten.

2) Bedrifter røffllig fra 4-40 mill i oms
Med ok infrastruktur. Eier som er "mindre viktig" for bedriften og der privatkonsum og skatteplanlegging ikke rokker for mye med driftsresultat.
Der ser enn P/E på 4-7 som ikke uvanlig. Oppkjøpsrunder som jeg har vært "nær" i forpindelse med børsintroduksjon har vært gjort til en P/E rundt 4 med endel plusser og minuser.

3) Større "småbedrifter" i norsk målestokk
Verdivurdering iht. CAPM ol. Definitivt P/E under 10.


I min tid som bedriftsmegler så var en av oppgavene å skuffe selgerne når jeg fortalte hvilke forventninger de kunne ha til salgssum. Mange selgere fikk aldri solgt og måtte legge ned virksomheten. Hadde eiere på kontoret som hylte og skrek hvor mye dems virksomheten deres var værdt og enkelte ganger ble jeg så svett i ørene at jeg ikke orket å servere dem kaffe. Lot de sitte der med tomme kaffekopper til de gikk hjem.
 
Topp