Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Videresende domener..

Pandora

Medlem
Om en person søker på http://www.blablablabla.dk,
og jeg ønsker at personen havner på min side http://www.blablablabla.no,
hvilket alternativ er det jeg må velge fra domeneshop.no ved kjøp av disse domenene da?..

Og hvor mange domener kan man videresende til evnt domenet http://www.blablablabla.no??



Alternativ 1: DNS og www-videresending - gratis!
Med dette alternativet kan du opprette så mange underdomener og DNS-pekere du vil, og du kan videresende blablablabla..no til din eksisterende hjemmesideadresse. Du vil ikke få epost-kontoer hos oss, men du kan sette opp at epost skal håndteres av en egen MX-server.





Alternativ 2: Epost (inkluderer DNS og www-videresending) - 90,-/år
Med dette alternativet får du 20 epost-kontoer og ubegrenset antall epost-adresser til ditt domenenavn, i tillegg til DNS og www-videresendning. Du vil imidlertid ikke få lagringsplass til websider på våre servere, i såfall trenger du et webhotell (alternativ 3).





Alternativ 3: Webhotell (inkluderer DNS, www-videresending og epost) - fra 15,-/mnd
Med webhotell får du full frihet til å lage egne websider til ditt domene, med mulighet for avanserte funksjoner som f.eks. PHP og MySQL-databaser. Webhotell inkluderer også samme funksjonalitet som de to første alternativene, dvs. DNS, www-videresending og ubegrenset antall epost-adresser. Hvis du velger webhotell, oppgi i såfall størrelse under (du kan når som helst endre størrelse senere).
 
Sist redigert av en moderator:

OldHP

Medlem
Alternativ 1: DNS og www-videresending - gratis! er best for sånt, kan videresende uendelig med domener utifra det jeg vet.
 

Pandora

Medlem
Du skal altså kun videresende og ikke sette opp en nettside via Domeneshop?

Har allerede kjøpt domene fra domeneshop, x.com med webhotell, og har nå kjøpt x.no også fra domeneshop. Nettsiden skal tilhøre x.com, så andre domener ønsker jeg å videresende dit, -til x.com altså.

Hvor mange domener er det mulig å videresende dit?..

Kan man videresende domener kjøpt fra andre?

:)
 

adeneo

Medlem
Ja, så å si alle registrarer har enkle løsninger for videresending av domener, normalt ved å bruke enten en A record eller CNAME i dns.
En A record er normalt å foretrekke, men denne mapper domenet til en IP adresse, og dersom du bare vil videresende ett domene til et annet så kan du bruke CNAME (canonical name) til å gjøre det, og du kan videresende så mange du vil, fra en hvilken som helst registrar, så lenge de tilbyr videresending, noe alle i dag gjør i en eller annen form.
 

OldHP

Medlem
Ja, så å si alle registrarer har enkle løsninger for videresending av domener, normalt ved å bruke enten en A record eller CNAME i dns.
En A record er normalt å foretrekke, men denne mapper domenet til en IP adresse, og dersom du bare vil videresende ett domene til et annet så kan du bruke CNAME (canonical name) til å gjøre det, og du kan videresende så mange du vil, fra en hvilken som helst registrar, så lenge de tilbyr videresending, noe alle i dag gjør i en eller annen form.

domeneshop.no gjør det enklere enn det, bare type inn url vedsiden av det opprinnelige domenet.
 

adeneo

Medlem
Det er helt riktig holkapolka, og det er to faner å velge mellom hos domeneshop, enten videresending eller DNS, og de er omtrent like enkle å sette opp.

Den første er akkurat hva det høres ut som, en videresending, det opprettes en underliggende A record til registraren som kjører en 301 eller 302 til nettsiden din.
Dette er nyttig hvis man vil cloake domenet, altså vise domenet det videresendes fra, eller hvis man vil videresende til en undermappe eller lignende, men fordi det bruker en standard videresending og ikke DNS så er det ikke optimalt, og jeg mener å huske at det ofte er 302 som blir benyttet, men det er mulig domeneshop bruker 301, som selvfølgelig er "Moved Permanently".

En direkte A record i DNS er alltid å foretrekke, men det krever at man har tilgang til serveren og kan lytte etter domenet, dersom man bruker CNAME så kan man videresende til en http adresse og selve videresendingen (løsing av IP) skjer i DNS, noe som er bedre enn en 301, men det gir fortsatt et ekstra oppslag i forhold til en A record.
 

adeneo

Medlem
Det er da ingen som gjør det vanskelig oeivind, Pandora fikk svar av holkapolka i det andre innlegget i tråden, men ettersom dette er et diskusjonsforum og Pandora tydeligvis fortsatt ikke var helt sikker, så ble vel noen av oss forledet til å tro at det var greit å diskutere dette videre, beklager!

Det du skriver har jo vært skrevet lengre opp her, det er enkelt å gå inn i kontrollpanelet hos domeneshop å gjøre dette selv etter at domener er registrert, men det er tre valg i dette kontrollpanelet for å videresende domener som kan virke omtrent like, men det er vesentlige forskjeller i hvordan de tre valgene fungerer, og da kunne det kanskje være greit å vite hva forskjellen er før man velger en av de tre metodene for videresending.
 

Dag Frogner

Supermedlem
En direkte A record i DNS er alltid å foretrekke, men det krever at man har tilgang til serveren og kan lytte etter domenet, dersom man bruker CNAME så kan man videresende til en http adresse og selve videresendingen (løsing av IP) skjer i DNS, noe som er bedre enn en 301, men det gir fortsatt et ekstra oppslag i forhold til en A record.

Poenget til ovind var kanskje at bl.a dette svaret er stort sett helt gresk for folk som ikke er vant til web...
 

adeneo

Medlem
Joa Dag, tar den, de fleste vet nok ikke hva de tingene der er, men det gjør Google?
Hvis man for eksempel skal bruke domeneshop så er det nettopp de tre valgene man har, A record, CNAME og www videresending, og de er merket med akkurat de samme navnene i kontrollpanelet på domeneshop, de er omtrent like enkle å sette opp, og de er tiltenkt helt forskjellige formål.

Skal man bare ha et domenenavn som skal videresendes til et annet domenenavn så trenger man ikke noe webhotell, og for en enkel videresending så er det bedre å gjøre det med CNAME valget hos domeneshop enn å bruke en www videresending, det var også det som var poenget, at man bør velge riktig ut i fra hva man egentlig trenger for å slippe unødvendig forsinkelse (om enn så liten) ved å bruke www videresending når man kan gjøre det samme med CNAME i stedet.

Hadde man bare hatt ett valg hos domeneshop så hadde det vært enkelt, bare å taste inn en adresse, men man har altså i utgangspunktet tre valg, og man bør velge det som passer til det man ønsker å gjøre, og da må man nødvendigvis vite hva man ønsker, og hva som er forskjellen på de tre valgene.
 

Pandora

Medlem
Er så glad..

..for alle innspill og at diskusjonen fortsetter "uten meg" ;)

Alle svar er informative og alle kan sine ting, og jeg absorberer og setter ting i bås i mitt eget hode hele tiden utfra hva dere skriver.

Det er utfordrende å svare på post når man ikke engang forstår "hva man ikke forstår" :p

Forstå den!!

*smile mye her, -har ikke flere smilyes snart*

Men det er nok riktig at jeg (m.flere) trenger en anderledes tilnærming/forklaring på spørsmål og funderinger, enn hva dere erfarne IT-mennesker kan gjøre i samtaler med hverandre.

Men for å lære så må man få ny info, og da er det herlig å få så mye info med flere forskjellige vinklinger.

Jeg har nå lært at jeg kan videresende alle domener m.m. og at det er viktig for meg at domenene mine som blir videresendt ikke skal være "åpne". (husker ikke hva det heter akkurat nå) to faner, sider noe.. hehe..

Og jeg kan med 99% sikkerhet gjøre dette selv nå, etter først å ha printet ut denne tråden som bruksanvisning da. :p

Hjerteligst alle sammen, jeg er glad for å være her.

Pandora.

"Hvorfor gjøre det vanskelig, når man kan gjøre det enkelt"
 
Topp