Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vidreselge andres produkter uten tilatelse?

luc1d

New Member
Hei, det er en ting jeg lurer på, har søkt litt men har ikke funnet noe konkret enda.

La oss si at jeg kjøper 40 solbriller til salgspris i en netbutikk. kan jeg da vidreselge disse i min egen butikk uten tilatelse fra produsenten/nettbutikken lovelig?

Det er jo selvfølgelig idiotisk å kjøpe fra nettbutikken dems, når du garantert kunne fått det billigere om du gjorde en avtale med dem.


men til spørsmålet: er det lov å "kjøpe" andre sine varer for så vidreselge dem i din egen butikk?


finnes det en regel på dette?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Enkelt sagt er regelen at du IKKE kan parallel-importere varer utenfra EU-området, men du KAN importere varer som du kjøper innenfor EUs grenser.

Så det går fint å kjøpe en BMW fra Danmark og selge den her, men det er ikke mulig å kjøpe en Mitsubishi fra Japan og selge den her.
Men såklart er det andre muligheter for å (prøve å) få stoppet deg, dersom en produsent eller forhandler bryr seg.
 

luc1d

New Member
Enkelt sagt er regelen at du IKKE kan parallel-importere varer utenfra EU-området, men du KAN importere varer som du kjøper innenfor EUs grenser.

Så det går fint å kjøpe en BMW fra Danmark og selge den her, men det er ikke mulig å kjøpe en Mitsubishi fra Japan og selge den her.
Men såklart er det andre muligheter for å (prøve å) få stoppet deg, dersom en produsent eller forhandler bryr seg.

Så jeg kan ikke impotere varer fra land uten om EU, SELV om jeg har tilatelse til å selge dem i min egen butikk?

EDIT: ga mer med mening når jeg søkte opp ordet "parallel-importere". Så spørsmålet over fant jeg selv ut hva svaret var.
 
Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
Det er reglene rundt varemerkeloven som regulerer parallell-importen. Om man ikke handler med varemerker, er det ikke en problemstilling.

Men uansett; Kjøper du en vare som er lovlig importert til EØS eller produsert og markedsført i EØS, er du nesten garantert på den trygge siden. Det er for eksempel vanlig å handle i Tyskland og selge i Norge.
ICA har noen ganger 10-kroners tilbud. Da står det ofte at det ikke gjelder næringsdrivende, og maks antall per kunde. Hvorvidt de har lovfestet rett til å begrense hvem som kan handle, det vet jeg ikke. Men om man respekterer "betingelsene", og de ikke er motstridende med dine intensjoner, er dette helt problemfritt.
 

HPF

Medlem
Så det går fint å kjøpe en BMW fra Danmark og selge den her,

Nybil? I såfall ville jeg lest salgsbetingelsene først. Har nettopp bestilt meg en ny Golf fra Tyskland (dansk re-import) og der står det i betingelsene at jeg er ikke har lov å selge den i kommersiellt øyemed, gjør jeg det må jeg betale en "salgsstraff" tilsvarende 10% av kontraktsummen.
 
Sist redigert:
Topp