Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vil senke mobilfiendtlige nettsteder

zapotek

Medlem
Jeg holder en knapp på server-side løsninger. Forresten, hvordan kan vi 100% være sikre på at Googlebot oppfatter at nettstedet er responsive?

Hva er egentlig en mobilfiendtlig nettside? 90% av alle nettsider er fullstendig uproblematiske å lese på smarttelefonen min selv om de ikke er spesielt tilpasset håndholdte enheter (f.ekes. Webforumet).

I mitt hode er det ikke "mobilfiendtlig" før brukeren har problemer med å lese hele innholdet på en side. Eller store popup-meldinger som må krysses bort.

Er en vanlig statisk nettside som ikke skalerer (responsive) nødvendigvis mobilfientlig? Hva synes du?
 
Når klienten blir sendt i "videresending loop", flashfilmer som ikke kan spilles av på mobil, lenker som ikke er klikkbare eller hvor "klikkområdet" havner utenfor knappen.

Denne endringen vil ikke ha så mye å si så lenge siden din fungerer greit på mobil og nettlesere til mobiler/nettbrett, og dette gjelder jo også kun søk på google fra mobile enheter.
 

zapotek

Medlem
...ikke nødvendigvis.

Hur? Jeg skjønner ikke hvorfor responsive kan være bedre på noen som helst vis enn en server-side løsning? Da kan du presentere en skreddersydd mobiltilpasset versjon av siden til smarttelefonbrukeren. Hva er fordelen med en responsive løsning?

Hva bruker Wikipedia, Google og Fjesbook? Jo: Server-side.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@zapotek - en serverside løsning er helt klart enda bedre sånn sett, men det du sa var at en responsiv side ville være like tung å laste inn som en full versjon av siden, og DET trenger den ikke å være :) F.ex. hvis man har grafikk i headere, bakgrunn e.l. kan man jo bare med css velge å enten klare seg uten eller å bruke lettere/tilpassede varianter, og det bør vel egentlig også gå å bruke js til å velge andre varianter av grafikk ellers også. Dermed kan den raskt bli mye lettere å laste inn enn standardvarianten.

@tonny - å bruke mus er helt klart det enkleste, men nå snakka vi om å være mobilfiendtlig, og på mobiler er det vel i alle fall ikke noe alternativ med mus...

Bare småting som at man gjør menyvalg/knapper litt større så de er enklere å treffe med fingeren, og kanskje å gjøre om litt på layouten så brukeren slipper å zoome inn/ut hele tida kan gjøre en side VELDIG mye mer brukervennlig enn en side der ingen slike tilpasninger gjøres for mobilskjermer.

Så - på en mobil vil det selvsagt være mer brukervennlig med en tilpasset løsning enn en ikke-tilpasset løsning. En ENDA bedre løsning er selvsagt en serverside løsning, men en smart laget/tilpasset responsiv side er helt klart mer brukervennlig på en mobil, enn en side der ingen tilpasninger gjøres.
 
Topp