Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vise nr nedover på en liste. PHP.!

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, det glemte jeg bort. Om noen har alternative løsninger på * som ikke er bra for større databaser må jo gjerne poste i tråden. Hadde jo vært greit og få det med her også. :)
 
Alternativet til * i mysql select er å faktisk nevne de kolonnene man trenger. Skal du ha en tabell over navn og e-postadresser, kan man for eksempel skrive 'SELECT navn,epost FROM tabell' i stedet for 'SELECT * FROM tabell'.

En annen ting det er smart å huske når det gjelder ytelse er å bruke WHERE for å avgrense resultatene der man kan. For eksempel: Dersom du ønsker å trekke ut alle e-postadressene for å lage en liste over e-postadresser du kan kopiere inn i Outlook og sende reklame til, vil kanskje 'SELECT epost FROM tabell' virke som den åpenbare queryen å sende, men dersom du har en del brukere som ikke har en e-postadresse registrert vil du kunne få et bedre resultat av å bruke 'SELECT epost FROM tabell WHERE epost != \'\'' eller noe sånt. Alle de blanke radene vil du jo måtte strippe bort i PHP uansett. På samme måte: Er du bare interessert i rader med en dato som er nyere enn en måned, er det mye kjappere å bare gjøre denne avgrensingen i MySQL med en gang i stedet for å hente ut alle rader i tabellen og bruke PHP til å filtrere ut de som er for gamle.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er litt imponert her. Jeg forstod jo faktisk hva du skrev Olaf. :D

olafmoriarty skrev:
Det funker som en drøm inntil databasen blir for stor og omfattende.

Ellers, hva tenker du når du sier stor og omfattende database? Mener du stor database med tanke på MB?
 
Er faktisk ikke helt sikker på om problemet ligger i MB eller om det ligger i antall rader -- sannsynligvis er det MB det er snakk om -- kan bare si av egen erfaring at når databasen begynte å bli stor, begynte scriptene å henge seg fordi de ikke klarte å å behandle all informasjonen før timeout. Jeg gikk inn i scriptet og endret fra SELECT * til SELECT aktuelle_kolonner, og da fungerte det helt utmerket igjen.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Japps, får endre på det en gang i tiden. Er altfor lat til slikt på en kul drittdag som denne. :)
 
Topp