Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Visuell Markedsføring

Hvilket program kan en bruke for å lage design på plakater som f.eks skal stå ute på bukker? Problemet med de programmene jeg har brukt hittil er at jeg ikke vet hvordan jeg skalerer opp bildet slik at det blir høyoppløst til så stor utskrift (ca a2).

Dessuten har vi en logo som ikke er særlig høyoppløst, er det mulig å øke oppløsningen på den eller må man lage den på nytt?
 

zapotek

Medlem
Problemet med de programmene jeg har brukt hittil er at jeg ikke vet hvordan jeg skalerer opp bildet slik at det blir høyoppløst til så stor utskrift (ca a2).

Dessuten har vi en logo som ikke er særlig høyoppløst, er det mulig å øke oppløsningen på den eller må man lage den på nytt?

Feilen er at dere bruker bitmapgrafikk. Bruk vektorgrafikk så har det ikke noe å si hvor mye du forstørrer.
 
Leste wikipedia-artikkelen.

Så vektorgrafikk er altså måten du lagrer filen på etter du har laget den? Kan adobe photoshop gjøre dette?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du først har laget det som bitmap, så kan du ikke forstørre det opp uten videre nei, men hvis dere har den i litt størrelse kan man gjøre det som kaller å trace den, da tar man rett og slett inn bildet i illustrator, og tegner over det. Når du er ferdig fjerner du bildet, og så sitter du igjen med en vektorisert logo :) Kan sikkert være en fin oppgave for å lære seg litt grunnleggende bruk av illustrator.

Forøvrig kan du fint lage plakatene med både photoshop (evt gimp), illustrator (evt inkscape) eller InDesign. Indesign er nok det beste valget, og photoshop det minst gode, men alle vil gjøre jobben helt fint. Bare pass på - hvis du bruker photoshop - lag det i stor nok oppløsning fra begynnelsen. Til en sånn bukk holder det heldigvis med litt lavere oppløsning, selv 150-200dpi vil se fint ut. 300dpi på et A2-ark, med litt forskjellige lag med grafikk og tekst kan ofte bli ganske tungt for normale maskiner. (å halvere oppløsningen vil senke minnebruk/filstørrelse til ca 1/4)
 
Topp