Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Web/Design - ubetalt materiale

Hei,
Har en liten sak med en kunde, som jeg har designet et Pølsevogn for. Den står i sin fylle pryd i bergen med mitt design, men kunde nekter å betale for jobben. Gir ingen grunnlag, har bare stikker av rett og slett.

Har selvfølgelig fulgt opp med inkasso og det som er - men jeg lurer og på; Hva ville andre gjort i en tilsvarende situasjon? Jeg har også laget opp til flere nettsider for han, og lurer på om det er totalt feil av meg å benytte de som "gissel" ved å stenge de? Det er jo på samme kunde, dog ikke samme tjeneste og nettsiden er betalt.

Må jeg har bare la saken gå hos inkasso som normalt, eller kan jeg/burde jeg kunne gjøre andre tiltak?
 

Stoppet

Banned
Tror nok du bare skal la inkassosaken gå sin gang. Hvertfall hvis nettsidene er betalt. Du bør ikke blande dette sammen for plutselig så bruker han dette som grunn til å bestride inkassosaken.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Kjipt når sånt skjer, hadde selv en slik kunde for et års tid siden. Jeg kjørte på med inkasso og namnsmann, problemet er bare at om han fortsatt ikke betaler, så koster det deg 48.000,- å slå han konkurs. Og selv da kan det jo hende at han skylder mange andre penger, før det er din tur til å få noe.

Min kunde skyldte penger til 6-7 andre firmaer...

Tviler ikke på at det er folk som vet om dette og utnytter det...
 

Liandrian

Medlem
Er det galt av meg å tenke at jeg ikke skal ha fakturaløsning på nettbutikken min?
Vi har diskutert dette i heimen og kommet fram til at har du ikke råd til varen så får du ikke den. Og det er som dere sier det finnes nok av folk som vet å utnytte det.
 

Stoppet

Banned
Er det galt av meg å tenke at jeg ikke skal ha fakturaløsning på nettbutikken min?
Vi har diskutert dette i heimen og kommet fram til at har du ikke råd til varen så får du ikke den. Og det er som dere sier det finnes nok av folk som vet å utnytte det.

Hvis du selger til private er det enklere med inkasso. Da må de evt slås personlig konkurs før du ikke får noe. Ellers så blir pengene tvangstrukket, også fra eventuell trygd. Det er litt verre hvis det er et aksjeselskap på konkursens rand. Da stiller du ikke så sterkt.

Men tror du taper mer på å ikke ha fakturaløsning enn på eventuelt dårloge betalere. Selv velger jeg fortrinnsvis butikker med fakturaløsning. Synes det er greit med varene i handa før jeg betaler. Det føles sikrere.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Er det galt av meg å tenke at jeg ikke skal ha fakturaløsning på nettbutikken min?
Vi har diskutert dette i heimen og kommet fram til at har du ikke råd til varen så får du ikke den. Og det er som dere sier det finnes nok av folk som vet å utnytte det.

Hvis du bruker Klarna er du jo trygg? Da får du jo penger fra de også er det de som må ta kampen med kundene om å få pengene.
 

Liandrian

Medlem
Hvis du selger til private er det enklere med inkasso. Da må de evt slås personlig konkurs før du ikke får noe. Ellers så blir pengene tvangstrukket, også fra eventuell trygd. Det er litt verre hvis det er et aksjeselskap på konkursens rand. Da stiller du ikke så sterkt.

Men tror du taper mer på å ikke ha fakturaløsning enn på eventuelt dårlige betalere. Selv velger jeg fortrinnsvis butikker med fakturaløsning. Synes det er greit med varene i handa før jeg betaler. Det føles sikrere.

Men dette gjelder vel kanskje varer man er usikker mtp kvaliteten?
Det kan det ikke diskuteres i "min" bransje. Det finnes en kvalitet og den er bra.
Tror nok ikke Klarna er en god løsning for min del, iom jeg leser en annen tråd hvor kundeservice ikke blir ivaretatt og man bør ha en sunn drift hvis man skal tillate seg 800 kr ekstra i driftskostnader. Jeg forsøker å holde de faste kostnadene til minimum.

Men da har jeg i hvertfall fått noen synspunkter som jeg skal ta med videre. Og jeg takker for det :)
 

Stoppet

Banned
@Liandrian du kan fakturere selv og drive egeninkasso. Det er faktisk større innbetalingsprosent på egeninkasso enn på å bruke et inkassobyrå. Men du må ha tiden til å fakturere og drive inn penger selv
 

Stoppet

Banned
Har du dokumentasjon på den påstanden?

Ja. Nå har jeg det ikke akkurat forran meg nå. Men har skrevet et innlegg om det når jeg hadde gratiskontrakt.no som jeg solgte.

Har prøvd det selv. Namnsmannen solgte huset til skyldner og trakk derretter 2000 i måneden fra arbeidsledighetstrygden til skyldneren min i 8 måneder. Alle gebyr ble dekket i dette beløpet.

Selv om skyldneren bestridte beløpet. Da stopper det som regel hos inkassobyrået.
 

Stoppet

Banned
Her kan dere lese litt mer om innbetalingsprosenten eller andelen man sitter igjen med ved egeninkasso fremfor ekstern inkasso. Men igjen, man må ha tid til det.
 

Chris M

Medlem
Mange snakker om inkasso her. Men det vil jeg ikke anbefale i en slik situasjon. Det tar ofte lenge før det skjer noe. Jeg vil heller anbefale at du sikrer deg fast trekk på hans konto. Du må skrive en forliksklage og få en dom. Om det er en type som stikker av fra ting, så kommer han ikke til å møte uansett. Og da kan du ta en utleggsbegjæring og deretter ta pant i inntekt eller verdier.

Inkasso vil nok funke etter hvert, men om dette er noe du irriterer deg over og du vil ha ut av verden, så hadde jeg sikret meg en dom snarest. Og ofte er det slik at når man strammer til skruen på denne måten, så kommer pengene...han har tross alt betalt for nettsidene, så da er det ikke helt håpløst å få en løsning på dette.
 
Topp