Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webhotell for nettbutikk?

Val1

Medlem
Vi er en liten importforretning som skal sette opp nettbutikk. Ingen av oss er web-genier så jeg tenkte dette forumet var plassen å spørre :)

Det vi har tenkt er å ha handlevogn på siden og betalingsløsninger. I tillegg til mulighet for fakturering og betaling ved henting i posten vil vi ha mulighet for forskuddsbetaling med Visa, MasterCard, PayPal. Hadde vært kjekt med ferdig mal for oppsett av nettbutikk.

Vi trenger:
SSL støtte
.no domene
Flere domener
Flere email kontoer

Har sjekket ut hostgator men de støtter ikke .no domener, bare .no.com, og det er uaktuelt.
 

to-ov

Medlem
Det er ingen problem å bruke .no domener på Hostgator.

Du kjøper .no domenet hos feks domeneshop, og setter navneserven til å peke mot webhotellet du kjøper på hostgator. Mulig du trenger et .com for å starte kontoen, men det er INGEN problem å opprette addon til .no domenet. En av fordelene med hostgator er muligheten til uendelig med addons og subdomener. Edit: og også uendelig med epostadresser.

Jeg ser mange anbefaler mystore.no som er drevet av en på forumet her, så der er nok verdt å ta en titt.
 

picxx

Well-Known Member
Vil anbefale deg å ha domene og hosting adskilt.
For domene vil jeg anbefale domeneshop.no, og dere vil da også få større frihet med tanke på valg av webhotell. De fleste webhotell har nok i dag støtte for det du skriver.

En hostingtilbyder som har fått mye bank til tider, men som jeg personlig har vært veldig fornøyd med er Dreamhost. Har hatt 3 kontoer hos dem i snart 5 år og hatt minimalt med trøbbel. Så jeg vil anbefale Dreamhost om dere er ute etter å sette opp og hoste egen nettbutikk.

Har også satt opp nettbutikk på mystore.no, så om dere akkurat skal starte opp og ønsker å slippe å rote så mye med filer, koding, design og slikt vil jeg også kunne anbefale dem. Noen kroner tar de hver mnd. , men skal selge ekstremt dårlig for ikke å forsvare de få kronene.
 

Val1

Medlem
Takk for informasjonen :)
Vi importerer forskjellige produktgrupper og har planlagt å sette opp flere nisje-butikker, en større butikk med forskjellig utvalg pluss hjemmesiden til firmaet (www.firmanavn.no) samt blokkere navnet for .com, .dk og .se. Å bruke Mystore løsningen hadde kanskje vært noe å teste ut for hovedbutikken, men jeg ser det hadde blitt en muligens unødvendig ekstra kostnad å sette opp alle nisjebutikkene med Mystore.

Da var det bare å registrere domener på Domeneshop.no for så å velge et webhotell. Som jeg forstår det så betaler man 140 i året for hvert .no domene og 90 i året for hvert .com domene.
Nå prøver jeg bare å sette meg inn i hva som er det beste alternativet mellom Dreamhost og Hostgator. Samt skal vi bli enige om hvor mye vi skal bruke på nettløsninger. La oss si vi har 10 nisjebutikker, 1 hovedbutikk og 1 firmahjemmeside samt at vi parkerer sidenavnene på .dk, .se og .com for firmanavnet.

12 x 140 (.no) = 1680
1 x 140 (.se) = 140
2 x 90 (.com og .dk) = 180
= 2000 i året

Hovedbutikk.no med mystore, f eks. standard løsning: 499 x 12 = 5988 i året
Hotell Dreamhost
54kr/m x 12 = 648
SSL = 90 (i året)
IP = 288 (i året)
Add domains = 60 (i året)
= 1086

Eventuelt (trenger man dette?)
Dreamhost PS (Virtual Private Server) - 1080 i året
Premium Support - 720 i året
VPN Access - 1440 i året


Hotell Hostgator Business Plan
90kr/m x 12 = 1080

Så disse to kommer på omtrent det samme, 1080 kr i året. Legger til 2000 i domener og 5988 for Mystore løsning på en side så blir den samlede kostnaden 9068 i året. Hva er da de ekstra kostnadene for å få betalingsløsninger på de sidene man ikke bruker Mystore?
 

picxx

Well-Known Member
Hva er da de ekstra kostnadene for å få betalingsløsninger på de sidene man ikke bruker Mystore?

Prisen for betalingsløsning blir jo det samme enten det er mystore eller eget oppsett.
 

to-ov

Medlem
BBS priser Netthandel - Betalingsterminal

Det må da være en lettere løsning på det du skisserer her.
[tenke høyt]
Feks at du lager 1 nettbutikk med forskjellige kategorier. Hovedbutikken inneholder alle kategoriene på domene www.firmanavn.no. PÅ nisjebutikk 1 som er en nisjebutikk vises kun varer fra den kategorien og www.nisjedomene1.no peker mot denne kategorien. Så gjør du det samme med alle de andre nisjebutikkene og domenen.

Da trenger du kun å oppdatere produktet i hovedbutikken og jeg regner med det blir endel letter å administrere og enklere å kjøre rapporter osv. Jeg ser også for meg at du slipper å kjøpe x antall lisenser fra bbs da du i utgangspunktet har bare en butikk som viser forskjellige kategorier på forskjellige domener

Men dette var bare litt synsing, og noen med mer kompetanse en meg må se om det er mulig å gjøre det slik.

[/tenke høyt]
 

Val1

Medlem
Vi har kommet frem til at vi vil ha en option for at folk skal kunne registrere seg som brukere, dermed komme på en mailing liste og få en liten rabatt på produktene våres, samt legge egne ting ut for salg på siden vår (hovedsiden) hvor vi tar noen % av salget.

Feks at du lager 1 nettbutikk med forskjellige kategorier. Hovedbutikken inneholder alle kategoriene på domene www.firmanavn.no. PÅ nisjebutikk 1 som er en nisjebutikk vises kun varer fra den kategorien og www.nisjedomene1.no peker mot denne kategorien. Så gjør du det samme med alle de andre nisjebutikkene og domenen.

Da trenger du kun å oppdatere produktet i hovedbutikken og jeg regner med det blir endel letter å administrere og enklere å kjøre rapporter osv. Jeg ser også for meg at du slipper å kjøpe x antall lisenser fra bbs da du i utgangspunktet har bare en butikk som viser forskjellige kategorier på forskjellige domener

Men dette var bare litt synsing, og noen med mer kompetanse en meg må se om det er mulig å gjøre det slik.

Du tenker på en løsning der kundene blir sendt over fra nisjesiden til produktets plassering på hovedsiden når de trykker kjøp på produktet? Og dermed går alt under en lisens.
Da kan jo dette eventuelt gjøres gjennom Mystore.no og. Jeg skal ta kontakt med mystore i morgen og få litt mer detaljert info der. Takk igjen for innspill, vi er som sagt noobs når det kommer til webutvikling. Det er greit nok å ha kontakter for billige produkter fra utlandet men vi har lyst på bedre salgsmuligheter enn QXL og Ebay. Egne nettsted ser jeg på som helt nødvendig. All hjelp kommer godt med. Vi blir å ta litt tid på å etablere oss på nett og når vi er i full gang skal jeg poste linker til siden vår her. Tenker jeg legger med rabatter til WF medlemmer som takk for hjelpen:)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Om du skal ha 10 nisjebutikker er kanskje Magento og Trollweb.no et godt valg for deg ? Mener Magento har støtte for "mange butikkfronter" og en administrasjon.

Hva er da de ekstra kostnadene for å få betalingsløsninger på de sidene man ikke bruker Mystore?

Det er nok helt umulig å svare på, for en kan si noe om kostnad må du vite hvilket butikksystem du skal benytte. Om du er heldig benytter du deg av et system som allerede har en integrasjon mot en kredittkortløsning.

Om du skal lage integrasjon fra linje 0 med f.eks BBS kan du forvente å at kostnaden vil være en liten uke for å lage integrasjon.

Yngve
Mystore.no
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så disse to kommer på omtrent det samme, 1080 kr i året. Legger til 2000 i domener og 5988 for Mystore løsning på en side så blir den samlede kostnaden 9068 i året. Hva er da de ekstra kostnadene for å få betalingsløsninger på de sidene man ikke bruker Mystore?

Herregud, du kan jo ikke gjøre sånne sammenligninger. Det blir som å sammenligne en bussbillett med kjøp av en Mercedes. Selvfølgelig blir bussbilletten rimeligere.

Tror du betalingssystemer, butikkprogramvare, systemer for vedlikehold, systemer for sikkerhet, CRM-løsninger og alt du trenger er noe man bare kan trekke ut av en hatt? Hos MyStore betaler du selvfølgelig mye mer i årlig leie nettopp fordi du jo får mye mer. Hos Hostgator får du i praksis en harddisk du kan fylle med hvilken programvare du vil, men det krever jo selvfølgelig at du:

a) har programvaren
b) vet hvordan du skal installere denne
c) vet hvordan du skal drifte og vedlikeholde denne

Vet du ikke dette blir kostnadene fort å renne avgårde. Å utvikle et system som kan sammenlignes med det mystore tilbyr sine kunder kan fort koste flere hundre tusen bare i utvikling. Mitt råd er å ringe mystore, ta en prat med dem og følge deres råd.
 

picxx

Well-Known Member
Å utvikle et system som kan sammenlignes med det mystore tilbyr sine kunder kan fort koste flere hundre tusen bare i utvikling.

Selve programvaren er faktisk GPL, men utviklingen kan nok koste det du sier.
Men...det er ikke det han spør om.
Realistisk kan du leie deg en proggis (og etterhvert en designer) som setter opp oscommerce sjapper til deg. OSC har moduler for både domenemapping og multistores, så det er ikke noen begrensing der.

Likevel...etter å ha lest svarene til TS, hvorfor ikke bare starte med en mystore butikk?
Du trenger ikke brande deg _så jævlig_ fra start.. kategorier dekker det meste.
Utgiften er lav, og man får testet markedet.
(Personlig har jeg enda ikke møtt ett eneste problem som mystore ikke har fikset på kun kort tid...dette gjerne noe som tar timer og kanskje dager om man har et eget oppsett med en egen koder).
 

Fredrik

Medlem
Det er svært viktig å huske på at Mystore faktisk har et oppsett på Norsk for Nordmenn. Man forstår med andre ord hvordan det fungerer. Jeg er helt overbevist om at tidsbruken uansett valg av system vil være minst ved bruk av Mystore. Og jeg er i tillegg helt overbevist om at dersom du har 10 butikker så får du kanskje en noe rimeligere pris.
 

picxx

Well-Known Member
Det er svært viktig å huske på at Mystore faktisk har et oppsett på Norsk for Nordmenn. Man forstår med andre ord hvordan det fungerer.

Ja, nordmenn kan jo ikke lese og forstå engelsk?...:D

personlig anbefalte jeg mystore fordi det er unikt, lett og med god support.
Å oversette systemet hadde tatt meg 2-3 timer, så det er ikke problemet.
 
Sist redigert:

Val1

Medlem
Har faktisk ikke satt opp en Mystore butikk enda. Ble litt uenigheter med parteren min, samt at det har kommet en del varierende informasjon fra flere kilder. Jo mer forskjellig info, jo mer vanskelig blir det å bestemme seg.

Vi kan ta oss av alt du måtte trenge av hosting o.l vis du er intressert

Hvor finner jeg hjemmesiden deres? Det var ikke det første som kom opp når jeg googlet.



Vurderer som sagt Mystore men det gjelder å finne gode løsninger for flere butikker samtidig.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Magento er den perfekte løsningen om dere skal ha flere butikker samtidig. Selv eieren av Mystore.no sier jo det (ref: Yngve Larsen lengre opp).

Har dere noe budsjett for å få denne jobben gjort? Send meg gjerne en epost på kenneth@dreyermedia.no så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe dere!
 
Topp