Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webutvikler Studier ?

csoler

New Member
Hei. Jeg lurer på om jeg skal begynne på litt studie.
Har bare fullført VGS med generell studiekompetanse.(har ikke realfagene)
Har veldig gode generelle datakunskaper , jeg har jobbet i noen år med it support.
Jeg føler tiden er inne for å få meg noen papirer på enellerannet utdanning.

Jeg kunne tenke meg å studere litt innforbi webutvikling,
jeg er i hovedsak interessert i å kunne lage og jobbe med webshops. (php,html,css,cms... kan ingen av disse fagene, har bare lest endel om det i det siste)
I hovedprinsipp vil jeg lage meg en webshop selv, men kunne gjerne også tenkt meg å tjene penger på å lage dette til andre.

Jeg kunne helt sikkert klart å lære meg dette på egenhånd, siden det finnes utrolig mye god info og guider på disse fagene på nettet. Problemet er bare at med papirer så kommer man så mye lengre i dagens samfunn.

Etter googling og endel lesing har jeg funnet dette studiet:
Open source webutvikling / Studier | NKI Nettstudier
Koster 30k og er "bare" på 30 studiepoeng, noe som tillsvarer 0.5års høyere utdanning.

Burde man være veldig god i HTML og CSS før man begynner med php , mysql , cms som joomla?
Hvis ikke tenkte jeg at jeg kunne lære meg dette selv.
Webdesign / Studier | NKI Nettstudier
Event. ta et annet litt billigere studium hvor man lærer seg HTML og CSS (har dere forresten noen tips, Nettstudie helst, eller hordaland)
Design og grafikk er vel den delen jeg trenger minst mtp studier.

Hvordan vil dere si at denne "lille" utdannelsen på 90 studiepoeng vil gjøre seg i arb markedet framover ?

Burde jeg bare jobbe og drite i hele skolen og lære meg joomla/virtuestore/magento/html/css på fritiden, hvorav en portefolie vil portefølge =)

Allt av innspill tas varmt imot.
 
Jeg gikk ett og et halvt år på en webmasterlinje tidligere, man lærer ikke noe man ikke kan lære seg på egenhånd og kan man litt fra før så lærer man lite i forhold til kostnaden som lå på over 80000 i alle fall, husker ikke nøyaktig. Skulle jeg studert noe nå ville jeg vurdert informasjonsbehandling på en høyskole.

Etter min mening er det bare å drite i en formell utdanning hvis du klarer deg uten. Er du ung derimot, anbefaler jeg deg å ta en utdanning på høyskole - du stiller jo noe sterkere med utdannelse uansett.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tror ikke denne utdanningen er dum å ha uansett. Papirer teller. Bra å ha noe å vise til, i steden for å liksom bare skrive at "jeg er en nerd, så...."

Personlig tror jeg slike kurs helst henvender seg til studenter som er på nivå type "PC er en stor boks som jeg nesten klarer å slå på selv, helt uten hjelp fra noen.." Det står jo der: Dere skal lære å bruke DW som utviklerverktøy, og dessuten lære å beskjære gif-filer i PS. Har NKI reselleravtale med Adobe eller?

Men likevel tror jeg slike kurs er nyttige for å gi noen "knagger" som du så kan henge videre kunnskap på. At du har et litt solid fundament i bunn, altså at du lærer basics skikkelig, får du mye igjen for senere når ting blir litt mer avansert. Og disse "knaggene" tror jeg sikkert at du får. Men om det er verdt prisen? Aner ikke.
 

csoler

New Member
Ung er jeg vel ikke :p bikker 30 om noen år. Og når man har jobbet så liker man penger,4-5 års heltidstudie kommer ikke på tale.

Hvordan er markedet for en som jobber som webutvikler ?
 

csoler

New Member
Vel egentlig så er jeg enig med deg peterandrej , dette er stive priser og tror nok at studiet er rettet mot folk uten særlig kunnskap. Men jeg tenker egentlig at jeg får iaffal papirene. Jeg ville "dykket" langt dypere i fagene på mitt eget initiativ og prøvd å bli ganske god i dem, men jeg ville iallefall hatt noen papir og vise til.

Fannt ett annet studie som er på 15 studiepoeng ,veldig mye rimeligere og gir meg kanskje noen papirer på html css : Kreativ webdesign - Studier - Høgskolen i Bergen
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hadde jeg vært deg ville jeg heller tatt kurs innen fargelære, markedsføring, tegning og sånne ting. Du kommer veldig langt med CSS, HTML og PHP på egen hånd. Det er faktisk ikke noen heksekunst å lære seg, men da er det langt verre å lære seg hva man skal bruke det til!

Gidder du ikke ta flere år på høyskole, så finnes det masse sånne kjappe kurs innen småting som er relevante for webutviklere. Jeg planlegger å ta noen slike selv faktisk. Sånne småkurs innen design, tegning form og farge, osv.
 

Gaasehud

Medlem
Jeg har selv ikke kommet så langt i "utdanningsløpet", men jeg tror nesten at kurs innenfor spesielle ting er bedre enn et stort studium. Særlig hvis man kan f.eks. html/css, etc. og ikke vil bruke masse tid på å lære dette "fra starten igjen".
 
J

Jiberish

Guest
Kan du komme med noen eksempler på slike kurs?

Gidder du ikke ta flere år på høyskole, så finnes det masse sånne kjappe kurs innen småting som er relevante for webutviklere. Jeg planlegger å ta noen slike selv faktisk. Sånne småkurs innen design, tegning form og farge, osv.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tror det viktigste med en utdanning er å få tid til å sette seg inn i prinsipper, teorier osv. Så det peterandrej skriver ("fargelære, markedsføring, tegning og sånne ting") er å foretrekke framfor php, css, html.. Sistnevnte er der du bruker disse prinsipper.

For å ta et eksempel: For lenge siden tok jeg en utdannelse i informasjonsvitenskap. Lærte bl.a. å programmere, og jeg koderte programmene i et visst språk.
Forskjellige språk har forskjellig grammatikk (og en haug egenskaper såklart), men ved å lære programmering og ikke et spesifikt språk, så er det lettere å velge rett verktøy for en jobb, og ikke bruke det du kan til alt fordi det er det du kan.
 

hansvh

Medlem
De jeg kjenner som ansetter webutviklere ser nesten utelukkende på tidligere prosjekter og personlighet, ikke utdannelse.

Mitt inntrykk er at XHTML/CSS/PHP/SQL er for lett å lære på egenhånd til å kunne undervises fornuftig. Støtter det som blir sagt om teorier og prinsipper. I tillegg vil jeg legge til at jeg svært sjeldent hører noe godt om betalt utdannelse på disse fagfeltene.

Jeg vil anbefale deg å beholde "dag-jobben" og heller utvikle både dine egne kunnskaper og nettsteder på fritiden. Når du har litt erfaring her tror jeg det vil være enklere å få en webutviklingsjobb enn med 30 studiepoeng fra privat utdanningsinstitusjon.

Alternativt kan du jo høre med et etablert firma om hva de ser etter hos kandidater og spørre: "Hvis jeg vil søke hos dere om ett år, hva og hvor bør jeg studere for å være best mulig kvalifisert"
 

hansvh

Medlem
Enig i det. I tilleg kan jeg moderere meg litt å si at PHP & SQL vil man trolig aldri bli utlært i siden man alltid kan bli bedre, løse ting mer effektivt og angripe større problemer/systemer. Jeg tenkte mer på at syntaxen er relativt enkel.
 

annettelode

Medlem
Xhtml/css/php/sql

Jeg er enig at XHTML/CSS/PHP/SQL i seg selv er lett å lære. Problemet er at man må systematisere læringsprosessen for å kunne lære effektivt.
Å lage et undervisingsopplegg for seg selv er nok vanskeligere enn å lære XHTML/CSS/PHP/SQL :D

Ja det kan du si:) Jeg går på Webdesign via ecademy.no med et enormt pensum så det kan ikke være lett å få meg seg alt på dette via selvlæring.
 

appelsin

Medlem
Jeg ville funnet et studie på NTNU i Trondheim eller Universitetet i Oslo. De to universitetene tror jeg er best innenfor IT-utdanning i Norge.
 
Topp