Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Windows XP Vs Win 7

holte

Medlem
Jeg fant ingen tråd for programvare operativsystem, så jeg prøver her;

Siden ca 2002 har jeg brukt XP professional. Et perfekt operativsystem etter min mening. Bortsett fra noen småfeil jeg gjorde helt i starten har jeg aldri hatt problemer med dette systemet. Virus er et fremmedord og alt fungerer som det skal. Fordelen med XP er at det er logisk og enkelt å forstå. Jeg føler jeg har kontroll med både det som skjer over og under overflata.

For tre år siden gjorde jeg den tabbe å kjøpe en maskin med Vista. I seks måneder hver eneste dag hadde jeg store problemer med programmet. Hadde jeg vært dataingeniør så hadde nok problemene vært mindre, men de færreste som ønsker tilgang tilo internett har årevis med data kompentanse. Kort sakt et vanvittig møkkaprogram!

SÅ kommer microsift, som åpenbart later som om de har skjønt problemet opp med en ny genial ide. Vi lager et nytt og bedre program. Nemlig Windows 7!

Jeg fikk høre at dette var mye bedre og tilogmed bedre enn XP, så for tre måneder siden kjøpte jeg en laptop med Windows 7 home Premium.. Men hva er det jeg oppdager. Det er jo samme møkkaprogrammet Vista i en litt annerledes innpakning.

På ny har jeg nå i tre måneder strevd med Windows 7, og klok av skade spurte om det gikk ann å installere XP på maskinen, en Compaq CQ56. Ja sa de, men det viser seg at denne maskinen ikke har de innstillingene som skal til for at den skal kunne lese XP, vi snakker satadriver som jeg tror er forskjellig til Intel og AMD. Jeg har en AMD.

Det viser seg at jeg på ny burde være dataingeniør, for jeg må faktisk integrere en Satadriver i XP og lage en boot cd, noe jeg aldri har fått til da jeg aldri har skjønt det siste ikonet/Bildet for at den skal lese at det er en boot CD. Hvor i all verden finner jeg det ikonet? Jeg får til alt, integrere sp3, driver, men selv om det står lag Iso og jeg har prøvd alle varianter ender det med en CD uten boot funksjon.

Jeg tenker å skrive til HP og be de lage en recovery download med ferdig satadriver, for nå kan jeg ikke engang få maskinen til å fungere skikkelig.

Men så til ett viktig poeng;

Windows 7 og XP er som natt og dag. Microsoft innrømmer selv at de modererer og endrer innstillinger som vi andre dødelige ikke får tilgang til. F.eks ble Microsoft pålagt å lage en bakdør for FBI i forbindelse med terror og 911, en bakdør tilgjengelig for alle med datakunnskaper over gjennomsnittet?

Windows7 er en labyrint for oss vanlige, men det finnes funksjoner som kalles superhero eller GOD alt ettersom og som gjør at de med kjennskap finner lett frem til alle funksjonene.

Noe av det mest irriterende med Win7 er hvor ufattelig tungvindt oppdateringssystemet er. Ikke bare kan det ta en time å laste ned, men også en time å innstallere, og merkelig nok, skal du skynde deg inn neste morgen og sende en viktig epost eller selge aksjene dine før de når bånn, så starter maskinen med å fortsette oppdateringen fra dagen i forveien. Dette tar fort en halvtime.

Nå har jeg slått av oppdateringene minst 100 ganger, men av en eller annen merkelig grunn slår den seg på igjen og henter oppdateringer likevel. Her om dagen satt jeg å svarte på ett lengre avisinnlegg da maskinen plutselig slo seg av og begynte å oppdatere. Alt arbeidet var bortkastet.

Hver gang jeg skal ha en utskrift må jeg enten innstallere skriveren på nytt eller bruke lang til på feilsøking. Jeg liker også å ha oversikt over hva maskinen gjør både med chkdsk og oppdateringer. Jeg kan sikkert ramse opp mye mer, men min mening er at XP rett og slett ble ett for bra program, og som på så mange andre områder i samfunnet legger man ned det som fungerer til fordel for frustrasjon.

Kort sagt; De som kan språket og reglene ligger alltid et hode foran. Det logiske byttes ut med avanserte systemer og språk som frustrerer.

Hadde jeg hatt pengene skulle jeg kjøpt opp XP og er det noe i Win 7 som er bra så legg det til.

Jeg har Office 2000. Et glimrende program med enkle menyer og lett og forståelig oppsett. På nymaskinen har jeg office 2010. På ny en masse frustrasjon. Autopilotfunksjoner er fjernet eller flyttet. Oppsettet er i forholdt til 2000 svært uoversiktlig, selv om at 2010 versjonen har funksjoner som er bedre, men poenget her er at utviklingen går så fort at mye av det gode gamle forsvinner fremfor å integreres.

I verden vet vi at det er de som kan det engelsk språklige og regelverket er langt foran majoriteten i verden. En stor fordel for kynismen da språket ekskluderer. Jeg synes å se samme utviklingen innen f.eks programvare.

Slik jeg ser det ser vi en verden i utvikling av imperialisme hvor liberalisering, åpne grenser og frihandel åpner dørene for de lovløse kreftene.

Min mening bare.

Ps, beklager skriveleifer. Dårlig tastatur på min gamle pc:
 

Dag Frogner

Supermedlem
Noe av det mest irriterende med Win7 er hvor ufattelig tungvindt oppdateringssystemet er. Ikke bare kan det ta en time å laste ned, men også en time å innstallere.

Win 7 er det OS`et som har tatt kortest tid å installere hos meg. Kanskje det er på tide å oppdgradere pc`en? ;)


og merkelig nok, skal du skynde deg inn neste morgen og sende en viktig epost eller selge aksjene dine før de når bånn, så starter maskinen med å fortsette oppdateringen fra dagen i forveien. Dette tar fort en halvtime.

Hos meg har jeg skrudd av dette, ikke noe problem. Og om det faktum at maksinen fortsetter oppdatering fra sist hindrer deg fra å sende en viktig epost må du lese sluttet av mitt første svar en gang til.

Nå har jeg slått av oppdateringene minst 100 ganger, men av en eller annen merkelig grunn slår den seg på igjen og henter oppdateringer likevel. Her om dagen satt jeg å svarte på ett lengre avisinnlegg da maskinen plutselig slo seg av og begynte å oppdatere. Alt arbeidet var bortkastet.

Igjen, dette kan du endre selv. Jeg har gjort det slik at oppdateringer lastes inn automatisk, men jeg blir spurt før de installeres. Når de er ferdige med installasjonen, får jeg spørsmål om jeg vil restarte nå, eller utsette det.

Hver gang jeg skal ha en utskrift må jeg enten innstallere skriveren på nytt eller bruke lang til på feilsøking.

Har installert skriveren min èn gang og den har fungert som en drøm etter det. Tror nok mye av feilen her skyldes personen bak tastaturet og ikke bare programvaren.

Er enig i at Vista ikke var noe særlig, men Win7 syntes jeg fungerer veldig bra.
 

zapotek

Medlem
Enig med Dag.

Win XP < Win 7

Selv om jeg som Holte føler at jeg mister litt kontroll, så er Win 7 et mye mer problemfritt OS enn XP. Tror jeg har hatt blåskjerm 1 gang siden jeg switchet for et par år siden, og da var det et kokt skjermkort som var synderen ikke OSet.
 

kek91

Webutvikler
Jeg må hive meg på bølgen og støtte Windows 7. Har brukt det i noen år nå og har ikke erfart mye problemer i forhold til før - mulig det skyldes at jeg har blitt mer kompetent, hvem vet :)
Det er klart at i begynnelsen holdt jeg på å gå fra sans og samling, alt var nytt og ingenting stod der det pleide å stå.
Og det verste av alt er at de har kuttet ut den gamle IPX protokollen så det ikke er mulig å spille gamle Command & Conquer spill på LAN. Fant dog en løsning på det :D

På jobb holder vi nå på å kjøre ut Windows 7 (jobber i IT avdeling) - vi har ca 60 ansatte og gjennomsnittsalderen er over 50.
Overgangen til Windows 7 har gått overraskende greit, ingen store problemer unntatt visse kompabilitets problemer med gamle programmer. Vi har noen spesielle programmer fra 90 tallet så vi kan ikke forvente annet.

Jeg er ganske fornøyd med Windows 7.
Noen sier det er kjappere enn Windows XP - det kan godt være, men på eldgamle PC'er så syntes jeg Windows XP kjører bedre. Mulig det blir for mye effekter/grafikk i W7 selv om det meste kan skrus av.

For å gå opp et hakk, Windows 8 derimot. Fy fela.
Den virker som å være laget for pads, og kun pads.
De har tenkt å ta vekk startmenyen og bytte den med en ny desktop som inneholder snarveier til alt mulig.
Jeg er sikker på at over halvparten av ikonene er snarveier til diverse sosiale nettverk som man ikke får vekk :mad:
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg var en svoren Mac-bruker*, men da jeg skulle bytte ut flere maskiner for litt over ett år siden gikk jeg over til Windows, og da versjon 7.

Sammenlignet med den PCen med adm.programmer jeg hadde tidligere med XP OS, så er Windows 7 en drøm å bruke. Noen innstillinger ligger litt vel godt gjemt, men jeg finner da frem - og foreløpig har jeg ikke hatt noen problemer å snakke om.

- Ikke savner jeg OS X heller.

(*Min første Mac var en Quadra 650 med heftige 24 mb RAM.)
 

holte

Medlem
Takker så mye for svar, og beklager jeg falt bort en stund.

Jeg sverger nok fremdeles til XP, men jeg er nok litt grønn på win7. Jeg får gi det en ny sjans. Jeg synes likevel de heller kunne ha lagt til de funksjonene som eventuelt gjør win7 bedre inn i XP, men da kjøper vi ikke nytt operativsystem. Smarte folk.

Jeg er også rimelig sikker på at prosessorer, hardisker og minnepinner kunne vært mye større mye tidligere, men hvorfor selge en minnepinne på 32GB, når man kan begynne på1GB og gradvis få folk til å oppgradere.

mvh
 
Topp