Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wordpress - cache ja....

Dseller

Medlem
Vel, fant først ut nå at jeg hadde på cache på wordpress siden min... det var grunnen til at ingen av fargene og fontene jeg endret i panelet endret seg på siden min..

Dette er alle pluginene jeg har som er AKTIVE og der er det INGEN cache plugin...

43apZ.png



så spørsmålet er hvor skrur jeg av cache i wordpress? jeg har deaktivert alle pluginsa som har noe med cache og gjøre, men fremdeles så har jeg cache på...


Noen som vet? er umulig og jobbe med en side som lagrer cache..
 

eplebiten

Medlem
Er du sikker på at caching ikke ligger på servernivå? Noen nettverter bruker for eksempel Varnish for php-caching.
 
A

aabbcc

Guest
Sikker på at det er caching? Jeg lagde et datter-theme basert på twenty thirteen wp her om dagen. Og da var det noe som ikke endret seg selv om jeg hadde gjort endringer, og jeg var sikker på at det var cache-problemer. Det viste seg at det var en av css filene i themet som ble linket til på en annen måte som gjorde at endringer gjort i datter-theme ikke fungerte. (get_template_directory_uri())

aabbcc
 

selbekk

Medlem
Siden det virker som det er litt uklarhet om hva dette magiske ordet cache er, så skal jeg gi en kjapp definisjon.

Cache (i websammenheng) er rett og slett mellomlagring av data. Dette gjøres for å gjøre websiden din raskere - slik at ikke all informasjon må leses fra fil på den maskinen som er lengst unna brukeren.

Det finnes mange forskjellige steder noe kan bli cachet, og oftest lagres den i flere forskjellige lag. Databasen din cacher ofte spurte spørringer, slik at den ikke trenger å søke gjennom hele databasen for hver gang. Webserveren din cacher sider den ofte leverer i minnet, slik at den ikke trenger å lese HTML-dokumentet fra disk hver gang. Servere rundt om på internett cacher innhold, slik at du ikke trenger å koble deg helt til Kina for å lese Beijing News. Google cacher populære søk, slik at du ikke trenger på å vente på at Googles servere kverner seg gjennom ALL informasjonen sin. Og nettleseren din cacher ofte også innhold, slik at du ikke trenger å laste ned 200 forskjellige filer over nettverket hver gang du skal inn på en gitt side. Noe ligger nemlig lagret på harddisken din!

Når du for eksempel oppdaterer CSS-stilarket på Wordpress-installasjonen din er det dermed et par forskjellige steder det dokumentet kan være lagret. Mest typisk er det nok i nettleseren din. Bruker du Chrome på OS X kan du "drite i cachen" ved å trykke cmd+shift+R (ctrl+shift+F5 på PC). Da laster den ned alle filene fra server uansett om du har gjort det før eller ei.

Gir ikke dette noen forskjell for deg, kan det tyde på at noe skjer på serveren. Wordpress cacher ikke "by default", men for å være HELT sikker kan du legge til

Kode:
define('ENABLE_CACHE',true);

nederst i wp-config.php-filen din.

Er ikke dette problemet heller, så kan du ta en prat med de som leverer webhotellet ditt. Det kan hende de har en cache-anordning på toppen, og den kan du eventuelt be dem omgå for ditt domene.

Dette var kanskje litt vel i omfang, men forhåpentligvis lærte noen noe :) Har sittet i hele dag og irritert meg over cache i lastbalansereren til et stort firmas webside. Trengte vel å lette litt på "trykket" ;-)
 
Topp