Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wp mobile nettsider?

looper

Medlem
Hm, jeg holder på med en nettside og har gått for et litt komplisert theme. Som kort fortalt fungerer svært dårlig på Ipad,mobil,etc.
Siden er forsatt under utvikling og har derfor ingen hast. Men jeg ser det finnes flere plugins for dette, men de jeg har testa ser desverre ikke bra ut. Noen som har noen gode tips på Plugins eller løsninger for dette?

Konklusjonen min nå er at jeg kanskje må leie inn noen som kan dette?

Fokuset mitt nå er å få nettsiden up & running, men litt redd for at det å utsette nettopp dette kan skape problemer senere?

Themet jeg bruker er Geoplaces V4 i fra Templatic.

Håper på gode synspunkter!
 

looper

Medlem
Skal sjekke ut det, er sabla viktig egentlig at nettopp denne nettsiden fungerer på Ipad,mobiler. Så mitt spørsmål er, dersom jeg ikke velger en slik løsning som Tonny skisserer her, hvor mye vil det koste?

Har sjekket ut "speiling" av nettsider og det billigste jeg fant i fra norske aktører var 9999,-. Men vil denne speilingen gjøre nettsidene optimalt gode. Dette er et svært komplekst theme med mange funksjoner.

Damn...
 

Tonny Kluften

Administrator
Du kan ikke vente å få like bra nettsider på mobilversjonen som i fullversjon. Noe må du ofre. Eller rettere sagt, du må ofre masse enten i brukeropplevelse eller i funksjonalitet hvis du har komplekse nettsider.

Hvorfor jeg ikke liker mobilsurfing?
Penger i kassa for webutviklere, penger ut av lommeboka og dårligere funksjonalitet for nettstedseiere. Og selv om jeg selv utvikler nettsteder for firmaer så er jeg på nettstedseiernes side her.
 

hansson

Langveisfarende
Looper, hvis du googler responsive wordpress themes vil du finne ting som tilpasser seg automatisk, og du vil skjønne at det ikke er så veldig vanskelig å få laget noe sånt. Det som skjer er vel som oftest at det er et annet css-stilark som lastes hvis skjermbredden blir lavere enn XXX piksler, og deretter enda et hvis det blir mobilbredde på skjermen. Det er garantert flere her på forumet som kan ta et oppdrag med å tilpasse nettstedet ditt. Du kan jo vise det aller meste etter hverandre på en mobilskjerm, men det du evt. vil fjerne kan skjules med litt javascript eller en php-kodesnutt.

Ellers enig med Tonny at mobilgreier er noe herk. Akkurat når man hadde blitt kvitt IE6, liksom...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
For Sterke meninger om sterk kaffe bruker jeg WordPress Mobile. Funker fint på mine Androider (tab og mobil), men har ikke tilgang til eple-greier - så jeg kan ikke annet enn skilte med at jeg er fornøyd, men den følelsen kan forsvinne såfort noen med et eple sier noe annet ;-)

Ellers mener jeg at mobilskjerm er såpass annerledes at man godt kan la serveren bestemme seg for å servere noe annet. Å ta veien via css er lite optimalt - bl.a. mtp data-overføring (og det er fremdeles det som koster mange plasser), og jeg har ikke så veldig mye sans for http://m.bladibla.tld. Men det blir vel en annen diskusjon.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Rent hypotetisk - hva skjer om man bruker et mobilplugin og har mange gamle poster med elementer som har fastsatt størrelse som er større enn bredden mobilthemet viser (f.eks. Youtubevideoer og bilder)?
 

hansson

Langveisfarende
.... og forsvinner sidebaren på mobilversjonen? Eller er dette bare et fastlåst theme? Pong, du mener altså at bruk av ulike css-versjoner blir for tungt, og at det heller bør lages en ren mobilversjon. Men som ikke bør ligge på et underdomene. Hvordan ville du gjort det i praksis?
 

looper

Medlem
@Pong
Det er det jeg vet at flere av de andre med GPV4 bruker så mye mulig det er smartest.
Man mobiler ok, men Ipad blir det samme eller?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et mobilt theme vil kunne avgjøre (evt. med flere plugins?) om den synes det er nødvendig å endre width/height innstillinger på youtube-snutter og annet (i teori; jeg har ikke hatt behov for dette så jeg vet ikke om en ferdig plugin finnes; vet ihvertfall at det er mulig å lage).

WordPress Mobile baserer seg på User Agent stringen for å avgjøre hvilken theme skal brukes.

Jeg vet ikke om det finnes (andre) plugins som serverer noe spesifikt for ipad, da jeg ikke kjenner noen som har en ipad.

For min del mener jeg ihvertfall at dette er veien å gå. Jeg bygger til og med om sider til WP (spesifikt WP altså) pga denne muligheten.
Responsive css med en sidebar som skjules gjør at sidebaren fremdeles sendes, og det er en løsning jeg selv ikke er fornøyd med eller ville gå for.
 

looper

Medlem
Som Hansson nevnte ovenfor, hvis noen der ute har erfaring med å optimalisere for mobil/ipad/etc. Ta kontakt med meg. Ikke gitt at jeg er ute etter denne løsningen, dette kommer ned til pris og økonomi i prosjektet.

Jeg har også sett på muligheten for en Ipad plugin + en mobil plug in. Men vil disse forstyrre hverandre på noen måte?
 
Topp