Kjapp og trygg hosting for Wordpress

XXXX

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tror at vanlig prosedyre er at du venter til Posten sender tilbake pakken (tror det ikke skal være mulig at *du* henter ut en pakke som er adressert til en annen, selv om du står som avsender).
Så sender du en porto-faktura til kunden, som har ingått en avtale (kontrakt) med deg, men nekter å oppfylle sin side av kontrakten.
Tar resten på pm.
 

Alf

Medlem
En klausul at kunden betaler kostnadene ved uavhentede pakker er helt vanlig. Det er tross alt ikke Posten sin feil. Kundene bør også ha et tilbud om å få forhåndsbetale for å slippe disse høye kostnadene
 

Nutz

Med lem
Digger rettferdighetssansen din Dimorf! :)

Selvfølgelig har kunden ingen skyld her.. Posten har solgt en tjeneste til deg som ikke har blitt levert..

Posten dått no skrev:
Rekommandert brev er løsningen som gir deg bevis for innlevering og sikker utlevering.

Dekning
Norge og de fleste land i verden.

Erstatning inntil kr. 1 000,- pr sending

Posten er ikke ansvarlig for følgeskader, jf. Postens generelle leveringsvilkår, punkt 14.2. Dersom du ønsker forsikring mot følgeskader henvises til tjenesten Express – Over natten kontant, som har følgeskadeerstatning som del av produktvilkårene.

Innholdsbegrensning
Innenlands: Ikke penger eller omsettelige verdipapirer.

Til utlandet: Ikke penger/pengesedler, gull, sølv, platina, edelstener eller andre verdigjenstander. Gjelder også mynter og pengesedler til samlebruk. For øvrig gjelder mottakerlandets egne innholdsbegrensninger. Avsenderen er ansvarlig for at en forsendelse ikke inneholder noe som er forbudt å innføre i det aktuelle mottakerlandet

Fremsendingstid
I Norge: 2-3 virkedager. Europa: 3-5 virkedager til landets grense. Resten av verden: Inntil 11 virkedager til landets grense.

Fremsendingstiden innen det enkelte land kommer i tillegg. Dersom sendingen må tollebehandles, vil det påløpe ekstra tid.

Innlevering
Rekommandert brev skal leveres i kjøpspunktet på postkontoret og i Post i Butikk, eller direkte til landpostbudet.
Rekommandert brev skal ikke legges i innleveringspostkasser.
 

hansson

Langveisfarende
Du kommer ikke lengre med skaden på pakken i og med at Posten ikke har forsikring på brev, men det ser ut som om du kan reklamere og kreve erstatning for at de ikke har holdt avtalen om å levere fremsendingstiden de lover. Dette er grunnlag for reklamasjon hvis de da ikke har noen klausuler som hindrer deg i dette også.

Kjedelig sak siden slike saker kan ødelegge omdømmet for nettbutikken din, selv om du ikke har noe skyld. Synes du skal sende dem et rekommandert brev og klage formelt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg ville ha vurdert å ditche posten og heller bruke... tja... noe annet, hvis jeg var deg.

I og for seg så er jo bring og posten det samme, men bare for pris/eksempelets skyld - jeg måtte sende en del prints til en kunde asap - da fikk jeg en bil fra bring som kom på døra på kontoret mitt og henta pakken (liten, bare en stor konvolutt) innen en halvtime etter at jeg ringte, og så leverte den på døra hos kunden på andre siden av oslo innen en halvtime etter det. Kosta vel 250,- eller noe sånt, og da var det altså virkelig VIP/express. Skal du bare ha det levert innen en dag eller to, over såpass kort avstand og ikke så store pakker, så blir det helt sikkert mye billigere, ring litt rundt og spør. Det burde ihvertfall være en løsning i slike tilfeller.
 

Grooo

Medlem
Skal du bare ha det levert innen en dag eller to, over såpass kort avstand og ikke så store pakker, så blir det helt sikkert mye billigere, ring litt rundt og spør. Det burde ihvertfall være en løsning i slike tilfeller.
For å svare på den delen:
Prisen for henting hos firma er 180 kr (tror jeg, eller så var det 170 eller 190) om man er kunde men ikke har fast avtale om henting, og typ 100 kr (ev. 110/90) om man har fast avtale om 1 gang i uka.

Når det gjelder erstatning:
Du har nok ikke krav på noe nei, ettersom det var sendt som brev. Derfor mange firmaer aldri sender postoppkrav som brev men heller sender som pakke selv om det kunne blitt rimeligere frakt å sende som brevoppkrav. Når det er sagt er ikke forsikringen på pakker mye verdt den heller.

Vi har ved to tilfeller mistet pakker som er sendt som servicepakke. Begge pakkene var rett over en kg, kvadratiske esker. Frakt var rundt 80-90 kr, og verdi på innholdet var begge ganger rett under 700 kr. Pakkene ble meldt savnet, og etter en mnd fikk vi "erstatning". Rundt 210 kr. Det var refundering av portoen, og resten var utregnet fra pakkens vekt. Javel...

Så den forsikringen er ikke mye verdt i mine øyne.
 

Grooo

Medlem
Tror det muligens er andre regler for norgespakker, mener å ha lest at en annen webshop jeg kjenner til bruker det litt når det er verdifulle varer. Men mulig jeg blander litt her altså.

Men summen vi fikk i erstatning er i alle fall slik jeg skrev over her ja.
 

Grooo

Medlem
Men sporing bør man jo ha da, for om du sender som brevpakke kan mottaker si at han/hun ikke har fått den selv om den dukket opp i postkassa. Med sporing ser du at pakken er hentet ut. Derfor sender jeg stort sett som servicepakke også de litt mindre pakkene som kunne gått som brevpakke til 63 kr feks.
 
Topp