Black Friday: Stadig mer digital

Category: Nettbutikk 131 0

Pressemelding Tiendeo, Barcelona, 11. november 2015.

Den 27. november, dagen etter Thanksgiving, markerer USA og etter hvert også mange europeiske land “Black Friday”, en årlig handledag med mange store tilbud på teknologi- og husholdningsprodukter både i nettbutikker og i den tradisjonelle varehandelen. I Norge ble Black Friday introdusert i 2009 av Norwegian Outlet på Vestby.

Black Friday i Europa
De første europeiske landene som tok opp Black Friday-trenden var Tyskland, Storbritannia og Sveits, fulgt av Frankrike, Spania og Italia. Ifølge data fra Tiendeos egne kilder varierer Black Friday-rabattene fra 18 % til 60 % av prisen på teknologiprodukter og andre handelsvarer.

I 2015 vil forbrukerne få gode tilbud på iPader, spillkonsoller, 4K-TVer, videospill og kameraer. Forretninger som Nike, Gap, Express og Amazon tar også del i Black Friday og tilbyr rabatter på motevarer, sportsutstyr og mange andre vareslag.

Forbrukerne velger netthandel
Selv om Black Friday opprinnelig var ment å drive økt trafikk til fysiske butikker, tar  netthandelen en stadig større del av Black Friday-handelen for hvert år. Mange av dagens forbrukere foretrekker netthandel, der de kan søke gjennom internett for de beste tilbudene hjemmefra, se brukervurderinger og få tilpassede anbefalinger. Tilbudsoversikter på internett som tiendeo.no ser opptil en dobling av trafikken når Black Friday nærmer seg.

Netthandel i Europa
Ifølge PostNord (PDF) er Storbritannia det landet i Europa som har høyest e-handelsomsetning (49,6 milliarder euro i 2013), fulgt av Tyskland (46,4 milliarder) og Frankrike (22,7 milliarder). Forbrukere i de nordiske landene handlet på internett for 12,6 milliarder euro i 2013.

Forbrukerne i Storbritannia er også de som bruker mest på netthandel per person, med et gjennomsnitt på 953 euro. Tyske forbrukere handler i gjennomsnitt for 646 euro i året på internett, fulgt av de nordiske landene (603 euro), Frankrike (423 euro) og BeNeLux (357 euro).

I 2014 handlet 74 % av innbyggerne i BeNeLux-regionen på internett. I Nord-Europa var tallet hele 85 %, mens bare 50 % av søreuropeerne oppgir at de handler på internett.
Mestselgende produkter og shoppernes prioriteringer

De mestselgende produktene og varekategoriene i Europa er klær, fottøy, bøker og elektronikk, mens biler, mat og leker ligger på bunnen av lista. Det forbrukerne først ser etter når de handler på internett er bekvemmelighet, leveringshastighet og gratis frakt. Flertallet av europeerne verdsetter gode retur- og refusjonsbetingelser, samt førsteklasses kundeservice. De ønsker bekvemmeligheten med å handle hjemmefra, men forventer også best mulig kundetilpasning og kundeservice.

Om Tiendeo
Tiendeo (www.tiendeo.no) er en ledende nettportal for kundeaviser og tilbud, tilgjengelig i 36 land og med mer enn 20 millioner brukere på verdensbasis. For denne studien ble interne data fra plattformen, relatert til Black Friday i 2013 og 2014, analysert. Hensikten er å forstå forbrukernes og bedriftenes atferd rundt denne spesielle handledagen.

Legg til kommentar