Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Annonsering i små nettaviser

Det blir vanskelig for oss å betale i overkant av 500 kr hver måned for en nettbutikk. Reklame har vi ikke råd til før vi vet hvilke målgrupper vi har.

De fleste varene er å finne i katalogen som er på forsiden til nettbutikken. Vi skulle hatt en reklame-kampanje på riks-dekkende tv om at fasttelefoni avvikles i 2017 og da vil folk uten mobildekning trenge kommunikasjonsradio.

Da ville mange besøkt hjemmesiden der vi har reklame for nettbutikken. Men tv-reklame har vi garantert ikke råd til.
 

Kassimaja

Geocacher
Dere har en målgruppe på 50 medlemmer. Skriv ut katalogen og send den til alle medlemmene. Billigere og bedre markedsføring får du ikke, samtidig som du når alle potensielle kunder.

Det er kanskje ikke dumt å jobbe for flere medlemmer i klubben, men ikke bland det inn i markedsføringen av nettbutikken.
 
Dette er informert om i medlembladet, FB-gruppa og hjemmesiden. Det skal vi fortsette å gjøre. Det enkleste vi kan gjøre er å ha hjemmesiden mest mulig brukervennlig, sånn at flere vil besøke den.

Det blir dyrt å betale porto, papir og trykk for 50 kataloger, så det blir ikke aktuelt å lage papirkataloger.
 

Jostein

Medlem
Hei Sindre!

Har lest hva du har skrevet i denne og en del andre tråder. Så også kjappt på siden din. For meg virker det som du selger effekter som primert deres medlemmer vil ha. Du estimerte 50 medlemmer, så jeg klarer ikke helt å se at dere har et enormt potensiale for verdiskapning. Føler du spør mye om en ting (markedsføre og reklamere) og så skal dere primært selge klubbeffekter som noen få kjennte vil kjøpe.

Forstår at du er ung, og dette er en ypperlig måte å lære på. Mye gode råd her på forumet som jeg også har benyttet en del.

På et generellt grunnlag koster det litt å lykkes. At dere ikke ser dere råd med 500 kr/mnd for en proff nettbutikk, eller porto på en katalog til 50 potensielle kunder så høres det dessverre ikke ut som butikken deres kan drives som annet enn dugnad for deres medlemmer.
 
Hei Sindre!

Har lest hva du har skrevet i denne og en del andre tråder. Så også kjappt på siden din. For meg virker det som du selger effekter som primert deres medlemmer vil ha. Du estimerte 50 medlemmer, så jeg klarer ikke helt å se at dere har et enormt potensiale for verdiskapning. Føler du spør mye om en ting (markedsføre og reklamere) og så skal dere primært selge klubbeffekter som noen få kjennte vil kjøpe.

Forstår at du er ung, og dette er en ypperlig måte å lære på. Mye gode råd her på forumet som jeg også har benyttet en del.

På et generellt grunnlag koster det litt å lykkes. At dere ikke ser dere råd med 500 kr/mnd for en proff nettbutikk, eller porto på en katalog til 50 potensielle kunder så høres det dessverre ikke ut som butikken deres kan drives som annet enn dugnad for deres medlemmer.

Jeg tror de som vil kjøpe noe i nettbutikken vår, har interesse for radio. Derfor er annonsering på Radionytt.no den billigste løsningen. Det vil koste 1500 kr per måned for annonsering under alle artiklene. I sommerhalvåret er det ikke så mye trafikk i den nettavisen.

Det begynner å bli flere medlemmer i FB-gruppa til klubben. Vi får se på om det blir mulig å betale for den reklamen neste år, men det haster ikke med å selge noe. Det er ingen driftkostnader med nettbutikken.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg tror de som vil kjøpe noe i nettbutikken vår, har interesse for radio. Derfor er annonsering på Radionytt.no den billigste løsningen.

Bare et tips om reklame:

Det å kjøpe reklameplasser kan sammenlignes med å kaste en bøtte vann utover en stor folkemengde. Kjøp av reklame handler om å gjøre flest mulig av de som har interesse av ditt produkt våte, og dette gjør du selvfølgelig med å sikte kastet av vannet inn på de som tilsynelatende ser mest interesserte ut. Svakheten er imidlertid at du aldri i verden kun klarer å treffe de som er mest interesserte i f.eks radio med vannet, slik at en del av reklamen (vannet) i praksis ikke har annen effekt enn at du irriterer en del folk (som da blir våte mot sin vilje).

Det reklamekjøp derfor handler om er å finne en folkemengde som mest mulig inneholder personer som kan tenkes å være interessert i de produktene du selger, og så avgjør egentlig budsjettet hvor mye vann du har råd til å kaste. Prisen du betaler bør du ikke regne i antall plasser og tid og sånne ting - men heller i hvor mange av "dine" kunder du faktisk treffer, siden det er dette som er interessant.

Dersom du f.eks gjennom en reklameplass treffer 10 kunder som er interesserte i dine produkter og denne plassen koster 1000,- så kan du si at kostnaden er kr 100,- pr potensielle kunde. Dette er faktisk BILLIGERE enn å kjøpe en reklameplass til 200 kr der du ikke treffer NOEN av dine potensielle kunder. Det er altså EFFEKTEN av reklamen du bør se på, hvem du faktisk treffer og så regne kostnader med utgangspunkt i dette.
 
A

aabbcc

Guest
Folk som ikke er med i deres radioklubb kommer ikke til å kjøpe t-shorter ol. med deres logo på. Uansett hvor mye dere reklamerer.

Hvis dere på død og liv vil ha en nettbutikk som andre radiointeresserte skal handle på, så tilby ting som de trenger. Jeg kan ingenting om radio, men jeg vil tro det er en del utstyr som man trenger hvis man driver med slikt - antenner, forskjellige radiokomponenter, bøker...

A A B B C C
 
Folk som ikke er med i deres radioklubb kommer ikke til å kjøpe t-shorter ol. med deres logo på. Uansett hvor mye dere reklamerer.

Hvis dere på død og liv vil ha en nettbutikk som andre radiointeresserte skal handle på, så tilby ting som de trenger. Jeg kan ingenting om radio, men jeg vil tro det er en del utstyr som man trenger hvis man driver med slikt - antenner, forskjellige radiokomponenter, bøker...

A A B B C C

Vi selger også kjølebokser, minnepenner (2GB minne), caps og brusåpnere.

Neste år skal jeg etter planen lage julekalender i bloggen min, med varer i nettbutikken som premier. Dette vil koste veldig mye, men da gjør vi noe realistisk for å markedsføre radioklubben. Et innlegg for ei luke, og så blir det et innlegg alle 24 dagene.

Dette kunne vel blitt kult å gjøre?
 

Kassimaja

Geocacher
Kanskje det er en ide å markedsføre seg på www.kjøleboksforum.no mulig du der kan finne mange som er på jakt etter kjølebokser og at det kan dra mye trafikk til nettbutikken...
 

hvaer

Medlem
Vi selger også kjølebokser, minnepenner (2GB minne), caps og brusåpnere.

Neste år skal jeg etter planen lage julekalender i bloggen min, med varer i nettbutikken som premier. Dette vil koste veldig mye, men da gjør vi noe realistisk for å markedsføre radioklubben. Et innlegg for ei luke, og så blir det et innlegg alle 24 dagene.

Dette kunne vel blitt kult å gjøre?

Dette er profileringsprodukter. Det er svært få som er villig til å betale noe særlig for slike produkter, med mindre man er genuint interessert i klubben. Selv er jeg medlem av ett par ulike klubber, i forskjellige nisjer. Har fått noen tskjorter her og der, og de brukes som arbeidsklær.

Før du gjør noe som helst mer, så bør du foreta en markedsanalyse. Du finner en intro til hvordan du skal tenke iht. markedsføring, og nevnte analyse her.

Hva angår nettbutikken, så tror jeg du må innse at du må ha en bredere fot. Se f.eks på ps.no - Ditt kjøpesenter pÃ¥ nett. De var for 10-12 år siden en av de absolutt største nettbutikkene innenfor data i landet, men de sov på sine laurbær, og utviklet ikke konseptet videre. Dette tapte de stort på, men nå har de istedet blitt en nettbutikk for langt mer enn bare data, så de skjønte at de måtte gjøre noen grep. Hadde de også forstått at de burde hatt en større designendring, så hadde det vært fullkomment.

Hvor jeg vil med dette? Jo, dine snaue 50 medlemmer i klubben er de som sannsynligvis er markedet for de profilerte produkter. Tar man med erfaringen med at jeg ikke går med slike profileringsprodukter, hvis det ikke er for eget firma, så kan du anta at endel av de 50 ikke vil kjøpe ett produkt med profilering for klubben, og ihvertfall ikke når logoen er noe av det styggere på markedet. Så hva skal man da gjøre for å tjene litt penger? Jo, man kan f.eks lage en nettbutikk for alle som driver med radio i Norge. Man kan henvende seg til andre klubber og foreninger, og si at man kan profilere med deres produkt og selge i nettbutikken. Det er rett og slett ingen grenser for hva man kan gjøre, men jeg er helt sikker på at du ved en skikkelig markedsanalyse vil se at markedet ditt er for snevert, til at man vil tjene særlig med penger på det.
 
Topp