Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Browser cache

Google Page Speed

Heisann,

Har du installert Google Page Speed (Firefox utvidelse)? Med denne kan du enkelt og greit kartlegge problemområder når det gjelder nedlastningstid, mm. Page Speed kommer med forslag og brukerveiledninger til hvordan du kan gjøre nettsiden raskere. Den gir også poeng ut fra hvor riktig du har gjort ting i forhold til optimalisering av nedlastingstid.

Du finner Google Page Speed på denne siden: Page Speed Home

Jeg har den siste tiden begynt å fokusere mye på akkurat dette, og har på følelsen av at Google kommer til å legge vekt på nedlastingstid i forhold til søkeoptimalisering ; )

Jeg sjekket Page Speed scoren på nettsiden din, og den ligger på 75/100. Hadde også en nettside som lå på omtrent det samme. Startside - Enkel, rask og effektiv Norsk startside! - Slimstart.no har jeg den siste tiden optimalisert til det ytterste, og i dag har jeg en score på 97/100, noe jeg er svært fornøyd med. Veien dit var litt strevsom, men dersom du har spørsmål om hvordan du skal forbedre de ulike punktene, er det bare å spørre. Har det fortsatt friskt i minne ; )


- Stian
Creatur Media
http://www.creaur.no
 
Husker at jeg testet YSlow en gang, med siden jeg ikke bruker den i dag, så er det vel en god grunn for det : )

Noe av det som ga best effekt var:
- Kombinere CSS og JS filer
- Kombinere bilder i såkalt CSS Sprites
- Komprimere CSS og JS filer
- Aktivere "compression" (GZIP, DEFLATE)
- Regulere Browser Cache ; )
- Sist men ikke minst: optimalisere bildefiler

Er noen punkter til jeg kan nevne, men alt i alt, er det dette som gir best effekt.
For å se i detalj nedlastingstiden, og observere forbedringer kan du bruke dette verktøyet: Web Page Analyzer - free website optimization tool website speed test check website performance report from web site optimization

Håper dette gir en pekepinn på hva som kan gjøres. Ser på analysen av nettstedet ditt, at punktene over kan gjøre susen ; ) Minst mulig DNS lookups og spørringer til server er alfa omega.


Mvh. Stian
Animasjon - Webutvikling - Design - Creatur Media
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Et par tips som jeg mistenker at skal hjelpe litt i forhold til isale-linker:

Hvis din gjennomsnittsbesøkende er innom mer enn en side hos deg, så kan du for det første dele opp alle isale-linkene, slik at du bare viser halvparten på hver side - eller eventuelt fordelt på enda flere, her må du jo nesten bare teste litt for å se hvilken fordeling som gir det beste resultatet.

Det andre, som jeg er litt usikker på - men mener å huske at jeg har prøvd før og at det funka - er å legge isale-linkene på en egen side, som lastes i en iframe. Så lenge siden som lastes inn i iframen også ligger på samme domene/server tror jeg ikke at det skulle være noe problem. Dermed lastes siden i iframen "uavhengig" av den "ordentlige" siden, og vips ser ting ut til å gå mye fortere :)
 
Sist redigert:
Synes denne er ganske interessant:
Pingdom Tools

Når jeg kjørte testen viste det at footer-bakgrunnen tok 9 sekunder å laste. Usikker på om det er korrekt, men testen kan gi en indikasjon på hva som det brukes mye tid på.
 

Tonny Kluften

Administrator
Satte inn i .htaccess nå:

#8 uker bilde cache
<FilesMatch "\.(ico|jpg|jpeg|png|gif)$">
Header set Cache-Control "max-age=4838400, public"
</FilesMatch>

Det ser ut til å hjelpe betraktelig!!! (Ja, vel verdt tre utropstegn bak betraktelig.)

Tør ikke cache js og css fordi jeg får stadig rare innfall om forandringer. Dessuten ville det vært dumt å ha gamle js-annonser på sidene.

Nå blir det virkelig spennende å se hva Google sier om lastehastigheten. Har ligget på idiotiske 10 sek i vinter, er nå nede på 4,8. Regner med at neste test viser ca. 2 sek. Og det er bra nok.
 
Sist redigert:

tyr897

Medlem
Jeg cacher CSS og JS ti år frem i tid, men jeg linker til dem med et url argument.
Så dersom jeg endrer filen, endrer jeg også argumentet og ny fil blir lastet inn.

Eks.:
Kode:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/style.css?v01">
 

DavidS

Medlem
Det stemmer det. Ny link = ny fil (tror nettleseren). Et tips (til JavaScript) er å hente ut kodene fra for eksempel Google Codes. Sett at du benytter deg av jQuery (JavaScript-bibliotek), så er det mer effektivt å hente denne fra Google Code enn å hoste den på egen server. Dette er fordi at det er mange nettsider som følger samme praksis, og sannsyneligheten for at filen allerede ligger i cachen din er større.
 
Topp