Kjapp og trygg hosting for Wordpress

bruk av bilder i nettbutikk

svarstad

Medlem
vurdere å starte opp en nettbutikk, men har man lov til å bruke bilder fra leverandørene sine nettsider?? evt hvor skal man henvende seg for å bruke bilder av produkter ?? skal man selge varer må man jo ha bilde.

hørte med en leverandør av produkter og der kunne jeg ikke bruke bildene de hadde på nettsiden.

håper noen kan hjelpe?
 

Kassimaja

Geocacher
De aller fleste levrandører har bilder som de bruker i sin markedsføring. Disse burde det ikke være noe vanskelig å få en avtale om bruk på. Hvis din levrandør nekter deg å bruke bildene burde de i det minste ha en god grunn for dette.

Hvis det ikke er mulig å finne bilder du kan bruke er den siste muligheten å ta bilder selv eller få andre til å gjøre jobben for deg. Hvilke produkter er det snakk om?
 

Ole

Medlem
De aller fleste leverandører tilbyr produktbilder i en eller annen form, og disse kan nesten uten unntak brukes fritt.
 

testdriver

Ha det bra..
Mulig leverandøren tenkte på bruk av deres båndbredde (hotlinking)?

Synes uansett også at det hørtes veldig rart ut...
 

svarstad

Medlem
fikk til svar at det var et annet selskap som satt på rettighetene til bildene...

kanskje noen vet om noen leverandører av varer, som kan levere varer for meg direkte til kunden.. jeg vil ha minst mulig varelager nå i oppstartsfasen.
 

picxx

Well-Known Member
Ta bilder av produktene selv. Om du ikke har tilgang til produktene, få butikken til å ta de bildene du trenger. I 99% av tilfellene vil de etterkomme hva du trenger. Den ene prosenten gjelder de som ikke ønsker å selge sine produkter.
 

Web2000

Medlem
Hvordan forholder f.eks tradedoubler annonsørene seg til dette?

hvis jeg f.eks vil selge hotell overnatting gjennom hotels.com, kan jeg da fritt bruke deres logo?

Eller hvis jeg f.eks vil selge blekkpatroner, kan jeg da fritt bruke et bilde fra annonsørens side (ikke ferdig laget banner).
 

Ståle

Medlem
Hvordan forholder f.eks tradedoubler annonsørene seg til dette?

hvis jeg f.eks vil selge hotell overnatting gjennom hotels.com, kan jeg da fritt bruke deres logo?

Eller hvis jeg f.eks vil selge blekkpatroner, kan jeg da fritt bruke et bilde fra annonsørens side (ikke ferdig laget banner).

Er nok en idè å avklare dette med den enkelte annonsør.
 

Beergear.no

Medlem
Gjelder dette også bilder som finnes i så og si alle nettbutikker i min bransje? Snakker da om produktbilder fra produsent som "flyter over hele nettet" og i alle lignende nettbutikker.
 

Dre_C

Medlem
Hvis ikke levrandør har rettigheter til bildene de bruker så har nok produsentene av produktene bilder som du kan bruke.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Spør om lov. Får du ikke lov, gjør du det ikke (og da er det nok lite vits å selge deres produkter). Du kan ta bildene selv, sørge for at de ranke bra og hvis noen har lyst å bruke dine bilder, så sitter de i samme skuta som du nå: de må spørre deg om lov.

Åndsverksloven gjør forskjell mellom et bilde som åndsverk og et bilde som bilde. Men dette er ikke prøvd ut såvidt jeg vet, og du vil neppe være den som skal være den første.
 

Beergear.no

Medlem
Produkt bilder

Problemet i vårt tilfelle er at vi spurte før vi opprettet nettbutikken. Fikk ja fra leverandøren til å bruke bildene. Nå etter at vi har lagt inn 3000 produkter, sier de plutselig at vi ikke kan bruke bildene. Selvfølgelig var jeg så godtroende at jeg ikke ba om å få det skriftlig, og det får jeg igjen for nå. My bad!
 
Topp