Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruker alle her Wordpress eller Joomla?

eplebiten

Medlem
Hvis du trenger CMS er Expression Engine et brilliant alternative.

EE er absolutt et godt alternativ for de som ønsker å kjøpe CMS, men det er ikke akkurat et rimelig alternativ. Ettersom mange ikke har en god nok økonomi(/ikke vil betale for) vil EE ikke være en god anbefaling.






Ellers virker denne tråden for mest som et forsøk på trolling, så jeg melder meg ut av en videre diskusjon.
 

Sadie

Medlem
Fenomenet at folk bruker de største og mest brukte løsningene for websideutvikling er vel det samme fenomenet man ser i mange andre aspekter. Anerkjennelse, trygghet og kjennskap fører til at man foretrekker de store leverandørene/løsningene.

Selv har jeg brukt både wordpress og drupal, samt et par andre mindre løsninger, der hvor det har vært ønsket fra andre samarbeidspartnere/kunder. Men skal jeg lage en egen nettside foretrekker jeg ofte de store kjente - wordpress og drupal. Det er primært fordi:
1. Jeg kjenner de systemene.
2. Jeg vet at det er mange andre som kjenner de, så jeg kan enkelt sette ut jobb til andre om det er nødvendig.
3. Mange brukere minsker sannsynligheten for at systemet skal bli borte om et par år (abandonware som du kalte det).

At de mest bruke cms'ene også har flest plugins ol trekker selvsagt heller ikke ned.

Det samme gjelder ved innkjøp av andre tjenester/leverandører. Jeg vil ha løsninger som tilbyr trygghet over tid. Jeg bruker for eksempel microsoft word, ikke fordi det nødvendigvis er så fantastisk bra, men av de ovennevnte grunner.

aabbcc

Enig, + at grunnpakken er gratis, dog er det mye godt slik at som kunde kan du stille krav. Det kan du ikke når du har lastet ned noe gratis, og skal man tjene penger på det selv, er det et meget godt poeng. Og når det kommer til Word, så forkastet jeg programmet til fordel for Ulysses 3 nu i vår, etter litt research. ;)

EE er absolutt et godt alternativ for de som ønsker å kjøpe CMS, men det er ikke akkurat et rimelig alternativ. Ettersom mange ikke har en god nok økonomi(/ikke vil betale for) vil EE ikke være en god anbefaling.

Kanskje ikke.

virker denne tråden for mest som et forsøk på trolling, så jeg melder meg ut av en videre diskusjon.

Tråden er ikke ment som trolling og det er synd at du ser sånn på det når jeg bare stilte et spørsmål.
 
Sist redigert:

MariusB

Skaper & Idémaker
De alternativene som er ramset opp er betegnet av trådstarter som "fine alternativer", men er det noen av disse som du vil betegne som faktisk bedre enn Wordpress og Joomla? I tilfelle, hvorfor?
 

Sadie

Medlem
De alternativene som er ramset opp er betegnet av trådstarter som "fine alternativer", men er det noen av disse som du vil betegne som faktisk bedre enn Wordpress og Joomla? I tilfelle, hvorfor?

Bra jeg tilfeldigvis surfet forbi og såg at du hadde svart i tråden min, sånn at du får kjapt svar. Jeg tror at "best" plattform kommer an på hva du skal bruke den til, for meg så blir WP og Joomla alt for svære for blogging (skriving på nett) , da ville jeg gått for Anchor eller kirby i stedet hvis jeg trengte et cms, men nu er jeg ikke opptatt av hva som er best, jeg er bare interessert i å bruke software jeg slipper å jobbe så alt for mye med for å få til det endelige resultatet og da blir WP som man pr i dag trenger adskillig med kunskap innen PHP og WP API for å drive med uinteressant for meg.

Det skal være så oversiktelig at en person som ikke har en avansert teknologiforståelse (som meg) får oversikten over og får til å gjøre noe med uten å mase på sine kamerater som kan php og sql.


For mitt eget prosjekt skal jeg laste opp Dropplets, ting er ikke helt klart, men regner med at cpanelet blir i orden før helgen er omme.
 
Sist redigert:
Jeg tror at "best" plattform kommer an på hva du skal bruke den til, for meg så blir WP og Joomla alt for svære for blogging (skriving på nett) , da ville jeg gått for Anchor eller kirby i stedet hvis jeg trengte et cms, men nu er jeg ikke opptatt av hva som er best, jeg er bare interessert i å bruke software jeg slipper å jobbe så alt for mye med for å få til det endelige resultatet og da blir WP som man pr i dag trenger adskillig med kunskap innen PHP og WP API for å drive med uinteressant for meg.

Jeg skjønner ikke helt, har du noen gang prøvd WP?

Du laster opp filene, går gjennom en veldig enkel installasjon. Logger inn og trykker på nytt innlegg, skriv tekst og trykk publiser. Thats it.

Om du vil ha ett annet design laster du det ned og laster opp til webserveren og aktiverer det nye designet. Har aldri hatt behov for noe API eller PHP for å lage en enkel blogg i WP.
 

Sadie

Medlem
Vel, nå trenger du jo egentlig IKKE masse kunnskap innen php og WP API for å kunne lage ganske avanserte og tilpassa løsninger i WP. Det er det som er så fint. Men det er klart - kan man php og den slags, så kan man gjøre virkelig fancy ting, og tilpasse enda bedre, men det er flere her som har laget mange sider for folk uten å kunne php i det hele tatt.

Og det er liksom betryggende for kunden?

Jeg skjønner ikke helt, har du noen gang prøvd WP?

Du laster opp filene, går gjennom en veldig enkel installasjon. Logger inn og trykker på nytt innlegg, skriv tekst og trykk publiser. Thats it.

Om du vil ha ett annet design laster du det ned og laster opp til webserveren og aktiverer det nye designet. Har aldri hatt behov for noe API eller PHP for å lage en enkel blogg i WP.

Ja, brukte WP helt opp til 2010 og fant det veldig bloated på slutten. Jeg kan bare tenke meg hvordan ståa er nu.

Sadie minner meg egentlig veldig om en kompis av meg... En slags hipster, men der det går i cms'er i stedet for musikk, mote e.l. Er det noe som er stort og etablert, så er det automatisk dårlig, mens de små og ukjente "er mye bedre", uten at hun egentlig kan forklare hvorfor, siden hun ikke kan et snev av kode :)

Apache er en alt for massiv løsning for mine webserver-behov.
CentOS er en alt for massiv løsning for mine OS-behov.
Og HD-størrelsen er veldig overdimensjonert.

ja fysj, skjønner ikke at noen gidder å bruke sånt ass, selv bruker jeg bare SuprObscureWebServer, den er riktignok i beta (v0.001), krasjer annenhver time, kjører bare på servere fra før 1998, og det går ikke å kjøre f.ex. php og sånt på den, men den er kjempelett og unbloated

Hjelpes, guta. :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Og det er liksom betryggende for kunden?

At det er mulig, eller at det er folk som gjør det? Det er to veldig forskjellige ting.

At det er mulig å lage selv ganske fancy ting med wp uten å kunne kode for en femmer, det vil jeg si kan være et pluss for kunden, siden det betyr at de KAN gjøre mye selv uten å måtte kunne kode.

At folk derimot tar betalt for å lage en nettside, mens alt de gjør bare er å bruke ferdige plugins osv, det er en helt annen sak, og nå er jo du ny her, så du vet ikke at jeg har skrevet opp og i mente om det tidligere. Men nei - det syns jeg ikke er en bra ting.

Derimot - det du skrev var at man måtte kunne php og WP API for å kunne gjøre noe som helst i wp, og det som var poenget mitt var altså at det var helt på trynet feil.

WP er LITT bloated, det kan jeg være enig i, men egentlig ikke SÅ mye. Det aller meste der er ting som de fleste vil ha bruk for i noen grad, og hvis man skal ha noe som helst fleksibilitet må man nesten ha med noe som det sikkert er NOEN som ikke vil trenge.

Hvis ikke er vi i bunn og grunn tilbake på den gamle greia der alle måtte lage sine egne løsninger fra bunn av, og det blir ihvertfall mye bortkasta (og dårlig sikkerhet).
 

Sadie

Medlem
At det er mulig, eller at det er folk som gjør det? Det er to veldig forskjellige ting.

At det er mulig å lage selv ganske fancy ting med wp uten å kunne kode for en femmer, det vil jeg si kan være et pluss for kunden, siden det betyr at de KAN gjøre mye selv uten å måtte kunne kode.

At folk derimot tar betalt for å lage en nettside, mens alt de gjør bare er å bruke ferdige plugins osv, det er en helt annen sak, og nå er jo du ny her, så du vet ikke at jeg har skrevet opp og i mente om det tidligere. Men nei - det syns jeg ikke er en bra ting.

Derimot - det du skrev var at man måtte kunne php og WP API for å kunne gjøre noe som helst i wp, og det som var poenget mitt var altså at det var helt på trynet feil.

WP er LITT bloated, det kan jeg være enig i, men egentlig ikke SÅ mye. Det aller meste der er ting som de fleste vil ha bruk for i noen grad, og hvis man skal ha noe som helst fleksibilitet må man nesten ha med noe som det sikkert er NOEN som ikke vil trenge.

Hvis ikke er vi i bunn og grunn tilbake på den gamle greia der alle måtte lage sine egne løsninger fra bunn av, og det blir ihvertfall mye bortkasta (og dårlig sikkerhet).

Jeg ser poenget ditt.
 

adeneo

Medlem
WP er LITT bloated, det kan jeg være enig i, men egentlig ikke SÅ mye. Det aller meste der er ting som de fleste vil ha bruk for i noen grad, og hvis man skal ha noe som helst fleksibilitet må man nesten ha med noe som det sikkert er NOEN som ikke vil trenge.

Det har du nok rett i, spesielt register_globals, magic quotes og globale variabler er særdeles nyttige og noe man stadig trenger.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hovedconstraint for meg er tid - jeg har ikke så mye av det så jeg godtar - kanskje - veldig mye søppel bare fordi det fungerer.
"Kanskje". Fordi jeg vet i grunnen ikke: har ikke tid til å sjekke all kode - av alt fra OSet opp til ymse plugins. Jeg er dessuten ikke smart nok til å FORSTÅ alt i sammenheng og se alle eller i det minste noen mulige angrep. Tiden da jeg skrev litt instrukser rett inn i en Z80 og CP/M er long gone - og det var for hardcore og lite produktivt uansett.

Så det er fint å være litt sarkastisk adeneo :p, men jeg må være litt praktisk (har noen flere forutsetninger enn disse, forsåvidt). Men vi diskuterer utifra forskjellige ståsted (og mitt er ikke som programmerer).
Eller noe.
 

Sadie

Medlem
Det har du nok rett i, spesielt register_globals, magic quotes og globale variabler er særdeles nyttige og noe man stadig trenger.

Flinke adeneo.

Hovedconstraint for meg er tid - jeg har ikke så mye av det så jeg godtar - kanskje - veldig mye søppel bare fordi det fungerer.
"Kanskje". Fordi jeg vet i grunnen ikke: har ikke tid til å sjekke all kode - av alt fra OSet opp til ymse plugins. Jeg er dessuten ikke smart nok til å FORSTÅ alt i sammenheng og se alle eller i det minste noen mulige angrep. Tiden da jeg skrev litt instrukser rett inn i en Z80 og CP/M er long gone - og det var for hardcore og lite produktivt uansett.

Så det er fint å være litt sarkastisk adeneo :p, men jeg må være litt praktisk (har noen flere forutsetninger enn disse, forsåvidt). Men vi diskuterer utifra forskjellige ståsted (og mitt er ikke som programmerer).
Eller noe.

Vel, jeg er mer av typen som er opptatt av å finne rett produkt til rett tid og rett sted.
 
Topp