Det er litt flere formaliteter ved å drive AS, men er en vant til å drive et firma så er det absolutt overkommelig. Selskapet skal ha et styre, og har vanligvis daglig leder, men det er lov å bestemme at en ikke skal ha daglig i selskap med aksjekapital mindre enn 3 millioner. Styret må bestå av minimum styreleder og vararepresentant.
Det er regler for for avholdelse av styremøter gjennom året og ordinær generalforsamlig én gang i året. Disse møtene må avholdes og det må skrives referat selv om samme person er eier, styreleder og daglig leder. I veldig små selskaper med én eller to personer involvert består vil slike møter bli veldig enkle. Har du regnskapsfører eller revisor vil denne være behjelpelig med å se til at dette gjøres på en slik måte at en ikke bryter aksje- eller regnskapslov.
Det første en må gjøre er selvfølgelig å stifte selskapet, minste aksjekapital er som sagt 30 000. Hvis denne skytes inn i penger kan en finansinstitusjon bekrefte innskuddet. Skal en bruke tinginnskudd eller omdanne fra eneltpersonforetak må en bruke en revisor.
Uansett må en revisor bekrefte åpningsbalanse, men hvis selskapet har mindre enn 5 milioner i omseting, balansesum mindre enn 20 millioner og gjennomsnittlig antall årsverk mindre enn 10 kan en velge vekk løpende revisjon.
Det er nok lurt å få hjelp til utarbeidelse av stiftelsesdokument og registrering i Brønnøysund hvis en ikke har gjort det før. AS må registreres i foretaksregistret, ved elektronisk registrering koster kr 5485 og registrering på papir kr. 6580 står det på websiden brreg.no nå. Pussig, jeg mener det var en tusenlapp billigere så sent som i forrige uke(?). En revisor eller advokat vil ta ca. 5000 kroner for jobben. Det er en bruker i dette forumet som markedsfører en slik tjeneste til en lavere pris, det kan du jo sjekke opp og vurdere.
Når en har kommet i gang så er ikke forskjellen så stor i det daglige fra det du er vant til, men noen rutiner må kanskje endres. Husk å melde fra til alle leverandører om at fakturaer til firmaet nå må stiles til aksjeselskapet og ikke enkeltpersonforetaket, eller får en ikke fradrag for dem, i alle fall ikke mva. Og som tidligere sagt så må godtgjørelse til eier utbetales som lønn med beregning av arbeidsgiveravgift og skattetrekk, privat uttak finnes ikke.
Når det gjelder merverdivgift så starter en på nytt igjen i et nytt firma, dvs. at en må selge for kr. 50 000 før en skal beregne mva av salg.
Det er sikkert mer å si, men dette er det jeg kommer på i farten. Jeg anbefaler alle som skal starte å lese noe informasjon, det står en del bra om oppstart og drift her:
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/