Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ekteskap og ENK

runessag

Medlem
Har vært ansatt hos samboer i 12år.Ved mulig giftemål kan jeg ikke være d lenger??Hvorfor blir d slik.Ønsker å ha d som vi har d nå.Ønsker ikke å ha næringsinntekt???
 

Steve Cash

Medlem
Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er slik, bortsett fra at det følger av skatteloven og reglene for ligning av ektefeller. Men hvis du fortsatt vil være lønnsmottaker må ektefellen, eller dere to sammen, starte et aksjeselskap (eller et annet selskap der en er lønnsmottaker, altså går ikke ANS/DA.)
 

runessag

Medlem
Noen spm. i fbm fra ENK til AS.Når jeg har hatt regnskap i 12 år til min samboer i ENK,kan jeg forsette med det etter et event. AS og ekteskap? Skal årsregnskap sendes inn til Brønnøysundreg?Kun 1 ansatt her.
er det fortsatt noe som heter mini AS?
 

Steve Cash

Medlem
Dette var litt uklart, jeg er ikke helt sikker på hva du spør om, men i alle fall:
-Årsregnskap med noter og styrets årsberetning for AS skal sendes inn til Regnskapsregisteret i Brønnøysund, i tillegg til at en sender inn ligningspapirer.

-Mini-AS er et uoffisielt uttrykk, så jeg er ikke sikker på hva du legger i det, men minimum aksjekapital for norsk aksjeselskap er kr. 30 000.

-NUF, norsk avdeling av utenlandsk foretak, som oftest engelsk ltd., har ikke noe krav til aksjekapital (vel mulig en må ha ett pund), men med redusert krav til aksjekapital fra 100 000 til 30 000 og fritak for revisor for de minste norske AS er ikke NUF å anbefale lenger. Det er er fullt lovlig, men du må som regel betale noen for å ordne registrering, adresse og årlig papirer til England, pluss at det er uglesett av norske myndigheter. NUF som er avdeling av utenlandsk selskap som tilsvarer norsk aksjeselskap har omtrent samme regnskapsregler som et norsk aksjeselskap.

- Du, eller ektefellen, kan gjerne fortsette å eie et enkeltpersonforetak selv om dere er gift, og selv om dere har et AS i tillegg.
 

runessag

Medlem
La oss si at vi fordeler overskudd.
Får jeg også innbetaling av skatt 4 ganger i året?
Jeg blir da stående som eier sammen med ektemann?
Hvordan blir det med selvangivelse min?
Må jeg også fylle ut næringsoppgave?
Hva betyr det for firmaet at vi deler overskuddet?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du vil få utskrevet forskuddssatt med fire terminer i året når skattekontoret oppdager at du er næringsdrivende, det vil si etter at du for første gang har levert selvangivelse med næringsinntekt. Det kan være en fordel å melde fra at en er næringsdrivende allerede første år, slik en ikke får en stor restskatt. (På den annen side, hvis en setter pengene på sparekonto, og betaler innen 31. mai året etter så får en jo renteinntekter.)

Du blir ikke stående som eier.

Du må levere selvangivelse for næringsdrivende, men skal ikke levere næringsoppgave, det leveres bare én næringsoppgave for et enkeltpersonforetak, den er det eieren som leverer. Du skal bare føre opp andel av overskudd fra ektefellens næring. Og på næringsoppgaven og personinntektsskjemaet føres opp hvordan inntekten er fordelt mellom ektefellene.

For firmaet som sådan betyr det egentlig ingenting, annet enn at næringsoverskuddet blir høyere, ettersom lønnen du har fått til nå kostnadsføres, mens din godtgjørelse ved deling av inntekt blir et uttak fra firmaet. Hvis firmaet går i underskudd får du ikke tilordet noen inntekt i det hele tatt. Underskudd kan ikke deles, med mindre begge ektefeller regnes som hovedutøver.

Det kan være greit å være klar over de mest vanlige ulempene ved å være næringsdrivende sammenlignet med lønnsmottaker:
-En har dårligere trygderettigheter, sykepenger utgjør bare 60 prosent av inntekten, mot 100 prosent for lønnsmottakere, hvis en ikke tegner tilleggsforsikring.
-En får ikke arbeidsledighetstrygd hvis firmaet går nedenom.

Tidligere var det slik at en samlet mistet ett pensjonspoeng ved deling av overskudd. Det er delvis slik ennå for de som er gamle nok til å gå under den gamle pensjonsordningen. Hvis jeg ikke husker feil gjelder dette personer født før 1965. (Men akkurat det tok jeg fra hukommelsen.)

En kan dele inntekt fra felles fra dagen en gifter seg, men det er også mulig å vente til året etter, så vidt jeg vet. Det samme gjelder for påfølgende år hvis en gifter seg etter 1. november.
 
Sist redigert:

runessag

Medlem
Ikke noe lystig lesing dette nei.Kommer egentlig veldig dårlig ut av d.Vurderer AS ,men synes alt blir så komplisert da.Eller er d ikke?Kan du si noe om d på en sen lørdagskveld?
 

Steve Cash

Medlem
Det er litt flere formaliteter ved å drive AS, men er en vant til å drive et firma så er det absolutt overkommelig. Selskapet skal ha et styre, og har vanligvis daglig leder, men det er lov å bestemme at en ikke skal ha daglig i selskap med aksjekapital mindre enn 3 millioner. Styret må bestå av minimum styreleder og vararepresentant.

Det er regler for for avholdelse av styremøter gjennom året og ordinær generalforsamlig én gang i året. Disse møtene må avholdes og det må skrives referat selv om samme person er eier, styreleder og daglig leder. I veldig små selskaper med én eller to personer involvert består vil slike møter bli veldig enkle. Har du regnskapsfører eller revisor vil denne være behjelpelig med å se til at dette gjøres på en slik måte at en ikke bryter aksje- eller regnskapslov.

Det første en må gjøre er selvfølgelig å stifte selskapet, minste aksjekapital er som sagt 30 000. Hvis denne skytes inn i penger kan en finansinstitusjon bekrefte innskuddet. Skal en bruke tinginnskudd eller omdanne fra eneltpersonforetak må en bruke en revisor.

Uansett må en revisor bekrefte åpningsbalanse, men hvis selskapet har mindre enn 5 milioner i omseting, balansesum mindre enn 20 millioner og gjennomsnittlig antall årsverk mindre enn 10 kan en velge vekk løpende revisjon.

Det er nok lurt å få hjelp til utarbeidelse av stiftelsesdokument og registrering i Brønnøysund hvis en ikke har gjort det før. AS må registreres i foretaksregistret, ved elektronisk registrering koster kr 5485 og registrering på papir kr. 6580 står det på websiden brreg.no nå. Pussig, jeg mener det var en tusenlapp billigere så sent som i forrige uke(?). En revisor eller advokat vil ta ca. 5000 kroner for jobben. Det er en bruker i dette forumet som markedsfører en slik tjeneste til en lavere pris, det kan du jo sjekke opp og vurdere.

Når en har kommet i gang så er ikke forskjellen så stor i det daglige fra det du er vant til, men noen rutiner må kanskje endres. Husk å melde fra til alle leverandører om at fakturaer til firmaet nå må stiles til aksjeselskapet og ikke enkeltpersonforetaket, eller får en ikke fradrag for dem, i alle fall ikke mva. Og som tidligere sagt så må godtgjørelse til eier utbetales som lønn med beregning av arbeidsgiveravgift og skattetrekk, privat uttak finnes ikke.

Når det gjelder merverdivgift så starter en på nytt igjen i et nytt firma, dvs. at en må selge for kr. 50 000 før en skal beregne mva av salg.

Det er sikkert mer å si, men dette er det jeg kommer på i farten. Jeg anbefaler alle som skal starte å lese noe informasjon, det står en del bra om oppstart og drift her:
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/
 
Sist redigert:

runessag

Medlem
Takk for utfyllende svar.La oss si at d blir AS fra 1jan.Kommer ENK til å å utskrevet forskuddskatt neste år.Få vel nytt skattekort slutten på året nå.Da blir d beregnet hvor mye terminer blir på.Blir kravene slettet når de får beskjed om at d er omdannet til AS?.Lønner d seg å slette ENK når AS dannes?
 

Steve Cash

Medlem
Forskuddsskatt til innehaveren vil bli utskrevet uavhengig av om en starter et AS, skattekontoret får ingen melding av Brønnøysund som påvirker skattekortet. Forskuddsskatt skrives ut fra forventet inntekt i 2013 ut fra de opplysninger skattekontoret har om skattyter fra tidligere år. Så hvis en skal bli lønnsmottaker i 2013 i stedet for næringsdrivende, må en selv be om nytt skattekort der en opplyser om hva en regner med å ha i inntekt, formue, gjeld, fradrag med videre. En kan henvende seg til skattekontoret ved f.eks. personlig oppmøte eller søke om endret skattkort via altinn.no/skatteetaten.no.

Hvis enkeltpersonforetaket aldri skal brukes mer kan en like gjerne slette det, selv om det heller ikke spiller noen stor rolle som det ligger i enhetsregisteret.

I alle fall bør en sende melding om at en ikke lenger har merverdiavgiftsplikig omsetning, slik at en slipper å sende nulloppgaver for mva i to år, som er den perioden det går før etaten sender et brev og sier at de vil slette en for mva. (Hvis det er en ekstern regnskapsfører som sender mva-oppgaver så vil han antakelig fakturere litt for å sende en oppgave annen hver måned, og det er penger ut av vinduet.) Endringsmelding sendes via altinn.no, eller en kan laste ned blanketter fra brreg.no og sende inn på papir om en vil.

En kan slette seg for mva etter behandlingen av siste mva-oppgave for 2012 er ferdig, hvis det ikke blir noen avgiftspliktig aktivitet i 2013, men vent med å slette selve foretaket til ligningen for 2012 er ferdig, ettersom en bruker organisasjonsnummer på ligningsskjemaene.
 
Sist redigert:

runessag

Medlem
Hei.Kan jeg fortsette med obligatorisk tjenestepensjon sånn som jeg har det nå,etter at vi event fordeler overskudd.Altså ikke ansatt.
Og kan min kanskje tilkommende tegne det OTP?
Så det eneste jeg `taper` på den ordningen er dagpenger ved arb.l.het?
Eller vet du noe mer jeg går glipp av?
 

Steve Cash

Medlem
Du kan ikke ha obligatorisk tjenstepensjon på samme måte som næringsdrivende som du har hatt som ansatt, men det finnes en tilsvarende ordning for næringsdrivende. Om den er like god kan diskuteres. Jeg vet heller ikke om du kan videreføre den polisen du har, eller om den blir gjort om til en fripolise, og du må starte på nytt. Men det kan forsikringsselskapet svare på.

Hvis dere starter et aksjeselskap kan dere komme inn under reglene, men heller ikke her vet jeg om samme polise kan videreføres. Det er et poeng, for som regel taper en på at en forskring settes til fripolise, og en ny starter. Det har sammenheng med at forsikringsselskapene dekker sin rikiko og sine kostnader i starten. Tror jeg i alle fall.

I tillegg til at du taper retten til dagpenger har du dårligere sykepengeordning som næringsdrivende, selv om det går an å forsikre seg mot differansen. Til gjengjeld slipper en som næringsdrivende å betale arbeidsgiveravgift av sin egen godtgjørelse. Det tredje poenget er at næringsdrivende ikke får minstefradrag.
 

runessag

Medlem
Tenkte OTP fulgte person,ettersom firms har betalt inn 2prosent.Syns d e rart at jeg noen gang er næringsdrivende og noen gang ikke om jeg gifter meg med en med ENK.Litt urettferdig at jeg egentlig "mister"jobben som regnskapsfører om vi gifter oss.Men d er jo ikke din feil.Tusen takk for alle svar:)
 
Topp