Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ekteskap og ENK

Steve Cash

Medlem
Personfradrag er et fradrag i inntekt som tas hensyn til ved skatteberegningen, men som en ikke fører opp i selvangivelsen, det får alle uansett type inntekt.
Mener du muligens persontekt av næring? Hvis en deler overskudd i enkeltpersonforetak med ektefelle, så deles også personinntekten, normalt etter samme prosent som overskuddet.
Hvis du dermot mener det spesiellelønnsfradraget er har fått i personinntekt fordi en har lønnskostnader, så er den regelen opphevet fra og med 2012. Men forutsetningen var lønnsutgifter, ikke deling av inntekt, så lenge den gjaldt.
 

runessag

Medlem
Hvordan blir det når firmaet er skyldig meg feriep.Må jeg ta de ut i år nå jeg ikke skal være ansatt neste år?Da bli det dermed ikke sendt inn terminoppg til altinn.Og er det noe problem med å utbetale de i dette år?
 

Steve Cash

Medlem
I en gammel uttalelse fra Finansdepartementet står det at lønnstaker har krav på å få utbealt feriepenger når en slutter, men at en ved avtale etter lønnstakers ønske kan utsette utbetalingen, f.eks. til det påfølgende ferieåret. Det samme må gjelde for deg, selv om du gifter deg med den som driver foretaket.

Det er i og for seg ikke noe problem å utbetale pengene i år, hvis du slutter i løpet av 2012, men da må det trekkes skatt i pengene. (Skattepliktige er de uansett, det er bare forskuddstrekk du slipper hvis du venter til neste år.)
 

runessag

Medlem
Hei igjen.Om vi gifter oss i desember d.å,fra hvilke år kan vi fordele overskudd,og nå får vi skattekl 2?Få vel ikke kl 2på ligning 2012?
 

Steve Cash

Medlem
Dette er hovedregelen i følge Lignings-ABC:
2 Ekteskap inngått før 1. november i året forut for inntektsåret
2.1 Felles ligning
Den formelle hovedregelen er at ektefeller som har giftet seg før 1. november i året forut for inntektsåret, skal lignes under ett for begges samlede formue og inntekt. Dette betyr at det skal foretas en samlet skatteberegning av ektefellenes formue og alminnelig inntekt.
Hvis dere gifter dere i desember 2012 så er det etter 1. november året før 2013, så etter hovedregelen lignes dere ikke under ett før i 2014. Men så har vi unntaket, en kan velge å lignes under ett hvis en gifter seg før inntektsåret er ute, dvs. at det er mulig å lignes under ett allerede fra 2012:
3 Ekteskap inngått fra og med 1. november i året forut for inntektsåret

Ved inngåelse av ekteskap i tidsrommet fra og med 1. november i året forut for inntektsåret til og med 31. desember i inntektsåret, skal ektefellene lignes hver for seg (atskilt), jf. sktl. § 2-12 bokstav a første punktum. Dette betyr at de lignes som to selvstendige skattytere for sin egen formue og inntekt og med personfradrag fastsatt etter forholdene til hver enkelt.

Den av ektefellene som har lavest alminnelig inntekt kan likevel kreve å bli lignet under ett med den annen ektefelle (min utheving) i den annens bostedskommune, hvis de har stiftet felles hjem før utløpet av inntektsåret, jf. sktl. § 2-12 bokstav a annet punktum. Dette gjelder også når ektefellene er skattepliktige som bosatt til forskjellige kommuner. Det kan ikke kreves særskilt ligning for dette året.

Dette tolker jeg som at det er mulig å benytte klasse 2 allerede for 2012, hvis den ene av dere har lav inntekt. En må i så fall kreve dette ved innlevering av selvangivelse, mener jeg bestemt.

Link til kilde: Ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere

Så vidt jeg husker fra tidligere i tråden har du så langt vært ansatt, deling av inntekt fra felles bedrift er vel derfor neppe aktuelt før tidligst 2013.
 
Sist redigert:

runessag

Medlem
Om vi får delt overskudd for 2013 er d vel mulig å endre skattekortet som bli utsendt snart.For skatten blir til firmaet blir mindre?
 

Steve Cash

Medlem
Skattekort kan du endre når som helst, men det er jo greit å gjøre det før første termin forskuddsskatt forfaller. Om det blir mindre på hver enn det som er betalt som forskuddsskatt pluss trukket i forskuddstrekk er ikke godt å si, men du det er i alle fall lurt å be om forskuddsskatt for deg selv, ellers kan du få en skikkelig baksmell neste år.

Skattekkort kan endres enten på skatteetaten.no eller ved henvendelse til skattekontoret.
 
Topp