Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et triks.

OldHP

Medlem
Lag en nettside 100% gratis, fyll inn med info uten reklamer for så å reklamere (spamme) til hundretusenvis av mennesker. Når anklagelsene kommer har du på papiret ikke gjort noe galt siden nettsiden din er frivillig basert uten annonser som du altså ikke tjener på, om du tviler ring forbrukerrådet og sjekk. De sa til meg at sålenge det ikke er annonsebasert nettside med inntekter ansees det ikke som SPAM. Bare si ifra til din nettleverandør om dette for å få opp linjen. Etter noen måneder når mailene dine er blitt slettet eller bare blitt liggende "i hylla" på mailboxene til de du sendte til vil du merke (om ditt nettsted er bra nok) returnerende besøkende som kommer. Sprett opp da reklame målrettet til de og ikke spam mer.
 

Bjørnar

Gründer
sikkert en idé for noen dette. men det er visse ting man bare ikke gjør, selv om det er aldri så fristende. dette kan sikkert kalles "lovlig" dersom det du skriver er korrekt, men slik jeg ser det, er det i beste fall i gråsonen.
 

OldHP

Medlem
Vel,

Det var ikke det de sa da jeg ringte og spurte om det men personlig gjør jeg ikke sånt, ville bare lufte ideen litt. EDIT: Brukernavn: Det blir som å sende en email til en du finner på en annen nettside og si f.eks: Hei, åssen har du det, jeg spilte fotball idag og var kjempemorro." Er det SPAM liksom?
 

Ståle

Medlem
EDIT: Brukernavn: Det blir som å sende en email til en du finner på en annen nettside og si f.eks: Hei, åssen har du det, jeg spilte fotball idag og var kjempemorro." Er det SPAM liksom?

Ja, hvis du sender den samme meldingen til hundretusenvis av personer! ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Grå-sonen er vel at det er du som privatperson sender epost, og ikke som forretningsdrivende. Tipper at det står noe om dette i avtalen du har med din ISP.

Men jeg mener det er et såpass grå område at ikke noen i forbrukerrådet burde si det er lovligt - selv om det muligens i juridisk forstand kan være lovlig.

Men så er det i juridisk forstand også mulig å anmelde noen.
 

Knut

Medlem
Tror ikke du skal stole på forbrukerrådet her da de ikke har noe med det som er spam. Det er det økokrim som har, i noen tilfeller Nye Kripos. Og spam regnes ikke ut fra hva som er gratis eller ikke.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har fått masse mailer fra en eller annen tulling som innbiler seg at det er en god ide å sende spam til firma eposten min, med reklame for hundehus. Han har sendt flere mailer, i forskjellige variasjoner. For å bestille må man svare på samme epost som han sender fra, men om man sender tilbake en sur mail som sier "hvorfor i alle dager sender du meg dette?" får man ikke svar.

Litt av en business-konsept. Jeg personlig liker ikke short-run prosjekter..
 

kongen

kongemedlem
Lag en nettside 100% gratis, fyll inn med info uten reklamer for så å reklamere (spamme) til hundretusenvis av mennesker. Når anklagelsene kommer har du på papiret ikke gjort noe galt siden nettsiden din er frivillig basert uten annonser som du altså ikke tjener på, om du tviler ring forbrukerrådet og sjekk. De sa til meg at sålenge det ikke er annonsebasert nettside med inntekter ansees det ikke som SPAM. Bare si ifra til din nettleverandør om dette for å få opp linjen. Etter noen måneder når mailene dine er blitt slettet eller bare blitt liggende "i hylla" på mailboxene til de du sendte til vil du merke (om ditt nettsted er bra nok) returnerende besøkende som kommer. Sprett opp da reklame målrettet til de og ikke spam mer.

Dette er 100% SPAM, ulovlig og dyre bøter venter...
 

picxx

Well-Known Member
Dette er 100% SPAM, ulovlig og dyre bøter venter...

Er bare litt nysgjerrig.
Som privatperson, som anbefaler en side, hvor går grensen for spam?
Finnes det sider hos kripos som gir dette svaret?
På sider som f.eks. facebook bl.a. får man jo mulighet til å anbefale siden til sine kontakter. Noen kan jo ha en helvetes masse kontakter. Blir dette som spam å regne, og vil du, som avsender stå ansvarlig, eller er det siden (som i dette tilfelle er facebook, og som faktisk kjører annonser på sidene) som står ansvarlige?

Virker som du har god greie på dette, ettersom du slår fast at dette er 100% ulovlig, så jeg regner med du kommer med noen gode svar :)
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Hvis de du sender epost til kjenner deg så vil de vel ikke oppfatte det som spam.

Jeg har epost kontakter fra flere år tilbake i tid, som jeg omtrent aldri har hatt kontakt med. Om jeg plutselig sender en "tips om siden" mail til disse vil det nok bli oppfattet som spam fra deres ståsted, men hva sier loven om dette?
 
Topp