Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilke regnskapsfører skal jeg velge?

Først må jeg takke for et bra forum med masse nyttig informasjon. Har lusket rundt her lenge, men ble medlem først i dag.

Jeg startet opp et firma i slutten av 2012 med affiliateinntekter som basis. Jeg ender nok opp på et sted mellom 100-150 fakturaer per år. I den sammenheng trenger jeg en regnskapsfører til å ta seg av det økonomiske. Kan også nevne at jeg er nybegynner i "gamet".

Jeg tittet litt rundt og er nå på tampen til å signere kontrakt med Netledger Frilansregnskap. Det var helt til jeg gjorde et søk på de her på forumet hvor tilbakemeldingene på de var mildt sagt dårlige... og jeg ble veldig i tvil på om jeg skal sende inn kontrakten jeg har fått med de. Har forresten allerede godtatt de som regnskapsfører i Altinn, vil dette by på eventuelle problemer om jeg ikke skulle bruke de likevel?

Finnes det andre rengskapsførere jeg heller bør gå for? Jeg ser at blant annet Regnskapshjelp|100% nettbasert regnskapskontor er nevnt her inne tidligere. Disse ser jo i tilegg rimeligere ut enn Netledger?

Kom gjerne med anbefalinger og innspill.
 
A

aabbcc

Guest
Jeg har brukt netledger frilans i 2 år nå. Jeg er veldig fornøyd - rask og god service. Men jeg har også lest forskjellig om dem både her og på et par andre forum.

Jeg mistenker at det kan være noen konkurrerende bedrifter som har drevet litt svertekampanje. Det er, i noen av trådene i allefall, brukere som tydeligvis kun har registrert bruker for å kritisere netledger frilans. Men kanskje er det jeg driver med konspirasjonsteorier om morgenen..

abc
 
Takk for tilbakemeldinger!

Noen som har erfaringer med Regnskapshjelp|100% nettbasert regnskapskontor For meg virker det som disse er mye billigere enn Netledger? Jeg tror det blir det for mitt bruk i hvert fall.

Har ikke så veldig mange fakturaer så langt, og det blir nepppe mer enn kanskje 10-20 stykker frem mot årsoppgjøret, syntes da det blir litt dyrt å betale en fastpris på 5500kr for årsoppgjør på Netledger. Ser at Regnskapshjelp har timepris på dette. Det kan da umulig ta mange timene med et så lite regnskap?

aabbcc: Ble litt skremt av at det virket som om Netledger fort ble veldig dyrt. Jeg har ikke mange fakturaer og er redd for at jeg skal betale alt for mye for mitt behov.
 
A

aabbcc

Guest
Tja smak og behag det med fast vs timespris. Jeg liker godt å vite hva det kommer til å koste. 800 pr time - det skal ikke all verden til før det blir noen tusen kroner...

Ja to selskaper, men de er nok ikke 100 % uavhengige av hverandre. På høyresiden her er det litt historikk: Om oss - Netledger FrilansRegnskap AS

Det kan jo være greit å ta et møte med begge de du vurderer. Så får du et inntrykk av hvordan de er som personer. Det å bytte regnskapsfører kan være noe dritt, så det er lurt å finne en god leverandør.
 
Ja, ikke lett dette her.. Hvertfall ikke når man er nybegynner. Såpass liten fakturamengde det er snakk om hos meg så jeg er redd for å velge noen som tar seg allt for godt betalt i forhold til arbeidsmengden det er snakk om.

Har sendt mailer til en del lokale regnskapsførere for å forhøre meg hos pris hos de. Mulig dette er et bedre alternativ for meg, men jeg er redd slike lokale regnskapsbyråer ikke har peiling på føring av affiliateinntekter fra utlandet osv?
 

Smbinfo

Medlem
Må nok bare sjekkes ut.;)

Kunnskapene om dette varierer nok i like stor grad overalt, både hos større og mindre selskaper. Hver regnskapsfører har ofte svært forskjellig kunnskap.

Spør om de referanse på lignende selskaper, om ikke, spør hvordan de bokfører inntektene fra affiliates.

Er egentlig ikke noe hokuspokus å finne ut av/lære seg som regnskapsfører, viktigste er at de ikke insisterer på å bruke en tungvindt metode som de fakturer mye for.;) Eks at de skal bokføre hvert salg isteden for månedstotalen.

Høres det ut som en løsningsorientert regnskapsfører (og da må du snakke med den regnskapsføreren du i tilfelle får, hos store selskaper kan det være selger du snakker med) så bør det ikke være noe problem. Noen regnskapsførere er desverre regnskapsfürere, men det vil du fort merke om du får en samtale med han/hun;)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Såpass liten fakturamengde det er snakk om hos meg så jeg er redd for å velge noen som tar seg allt for godt betalt i forhold til arbeidsmengden det er snakk om.

Jeg får faktura fra regnskapsføreren min hver andre måned, og de er ofte på ca 2000-3000,-.

Da sender jeg ca 60-70 bilag hver gang tipper jeg. Syntes ikke den prisen er ille i det hele tatt og da jeg spurte på forumet hva folk syntes om prisen (da jeg nettopp hadde fått regnskapsfører), var vel svaret at det var relativt rimelig.
 

Steve Cash

Medlem
Dette skulle bety at:
2000 per termin er 12000 per år, 3000 per termin er 18000 per år.
60 bilag per termin er 360 bilag per år, 70 bilag per termin er 420 bilag.

Tja, vanskelig å si om det er dyrt eller billig, regnskapsføring er mye mer enn å punche bilagene, det er avstemming, rapportering, årsoppgjør mv. Hvis totalprisen i året er 18000 og det er ca. 400 bilag så er det kanskje nok, hvis regnskapet er noenlunde ryddig, og det ikke utføres en del tilleggstjenester. Er det nærmere 12000 enn 18000 er det slett ikke dyrt.
 

zapotek

Medlem
Om 18k er mye eller lite for DAG (ikke regnskapsfører), kommer helt an på hvor mye Dag har i overskudd pr. år.

Snakket for en tid tilbake med en slektning som brukte ca. 10k i året på regnskapet til ei attåtnæring han hadde utenom heltidsjobben sin. Han syntes ikke det var så stiv pris, regnskapet er jo vanskelig. Det er så mye å sette seg inn i forklarte han.

-Hvor stort overskudd har du i året da? Spurte jeg. -15k i året sånn ca. FØR regnskapet er betalt.

Fyren satt altså igjen med 5k (av 15k) etter at regnskapsfører hadde fått sitt...
 

Smbinfo

Medlem
Zapotek, spørsmålet er jo ikke om det er dyrt eller billig i forhold til overskuddet, men i forhold til hva du må betale andre plasser.

Problemet til slektningen din er mest sannsynlig ikke prisen på regnskapsfører, men hvor mye han jobber og prisen han tar for det han leverer..

Et alternativ kan være å trappe ned på et nivå som kan kalles hobby.. eller slutte helt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Prisen jeg oppgir her inkl alt. Føring av regnskapet, avstemming, mva-oppgjør og selvangivelse (som jeg kun godkjenner, siden hun legger inn alle tallene) Jeg sender avgårde bilag, hun fikser. :D

Beløpene varierer jo selvfølgelig med om det kun er føring/avstemming eller også mva-oppgjør i tillegg, men dette er altså dette hele regnskapsbiten koster meg ca i løpet av året. I fjor så var vel dette ca 10% av overskuddet.

Er på jobb og har ingen spesifikke tall om totalsum jeg betaler eller antall bilag, men tror jeg veldig nære på mine estimat. ;)

Her er min opprinnelige tråd om pris på regnskapsførere: https://www.webforumet.no/forum/kon.../12718-hva-betaler-du-din-regnskapsf-rer.html
 
Sist redigert:
Topp