Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilke regnskapsfører skal jeg velge?

morohbj

New Member
Selv bruker jeg firmahjelp, men har planer om å bytte da jeg synes de koster for mye.
Betalte over 23.000 i fjor og hadde under 100 billag.

Da har de i tillegg fikset alt av rapportering og utregning av lønn. Det enete jeg ordner selv er fakturering og betaling av fakturaer og lønn.
 
Er det noen her som har erfaringer med Regnskapshjelp.no? Vurderer å bruke disse til å ta seg av regnskapet mitt (ca 100 fakturarer i året), men syntes det er vanskelig å finne "rett regnskapsfører" og jeg er redd for å betale alt for mye for et såpass lite regnskap.
 

quicktech

Medlem
Regnskapshjelp AS er meget dyktige fagfolk etter min personlige erfaring. Problemet derimot er at "Nettbasert regnskap" som det annonseres med ikke er det jeg har opplevd å få. Jeg fikk aldri noe nettbasert innlogging eller system for overføring av bilag. Så da valgte jeg å sende dem bilagene mine pent organisert i en Dropbox mappe som automatisk synkroniserte med regnskapsførers datamaskin. Jeg ble litt overrasket da jeg opplevde at jeg selv måtte forklare for dem hvordan Dropbox funker (sendte dem link og installasjons instruks og hele pakka. Fikk til svar "Ja dette virker som et bra system". Og disse skal liksom drive med nettbasert rengnskap??) .

Men jeg lot det rulle og gå da, for de var jo flinke. Men så fikk jeg en svær regning med masse ekstratimer, på toppen av den såkalte fastprisen. Da jeg spurte om hvor alle disse timene kom fra fikk jeg til svar at det var fordi regnskapsfører hadde måttet bruke mye tid på å organisere mine bilag. Bilag som altså var automatisk synkronisert med deres datamaskin i perfekt regnskaps-mappe-struktur type :

JANUAR
Innkommende faktura
Utgående faktura
Kvitteringer
Bankbilag

FEBRUAR
Innkommende faktura
Utgående faktura
Kvitteringer
Bankbilag


Osv...

Det ble hevdet at jeg ikke hadde fulgt selskapets interne rutiner for innsending av bilag og at dette med dropbox overføring tilsynelatende hadde medført mye ekstraarbeid...Når selskapet selv ikke en gang fulgte det de selv annonserte med i form av nettbasert regnskap.


Skal jeg være helt ærlig ble jeg meget snurt da jeg trodde jeg gikk inn på en tjeneste som skulle være tidseffektiv fordi den var nettbasert, og fastpris - for så å oppdage at jeg ikke fikk noen av delene. Jeg fikk et helt ordinært regnskapsbyrå med like gammeldagse rutiner som alle andre.... Jeg synes det er frekt å kalle seg et nettbasert regnskapsbyrå og så fakturere timer som ikke finnes og skylde på Dropbox.

Jeg har snust en del på denne tjenesten fra VISMA: VISMA Smartaccounting.no - din online regnskapsfører Den virker som å holde det den lover med henblikk på fastpris. Noen som har kjennskap til den?
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Klaget du ikke formelt siden du aldri hadde fått innlogging til systemet? Lisensen på systemet de bruker utgjør jo en del av prisen du betaler. Hvis du ikke fikk instrukser om innlogging så fikk du kanskje heller ikke beskjed om hvordan bilagene skulle nummereres og sendes inn? Meget underlig hvis de ikke opplyste om konsekvensene av å bruke Dropbox-metoden når dere var i dialog om denne løsningen.

(NB: Jeg/Conta har ikke lenger noe med Regnskapshjelp å gjøre.)
 

quicktech

Medlem
Joda jeg fikk en pen oversikt over hvordan bilagene skulle innleveres, og det var den strukturen jeg prøvde til beste evne å replikere i Dropbox. Det pussige var at de nevnte ordet "leveres i perm" i den oversikten jeg fikk i velkomstbrevet.

I diverse dialog og info utveksklinger med dem har jeg også sett navnet Chimera regnskap noen ganger. Jeg fikk inntrykk av at jeg egentlig hadde blitt videresolgt til et annet firma uten å vite det.

For meg var det viktigste at regnskapsføreren var proff og punktlig. Det fikk jeg også. Så da tenkte jeg "pytt pytt, de har jo fastpris". Tenkte det like gjerne kunne stå til fordi min jobb var den samme. Men når jeg fikk ekstraregning nettopp med utgangspunkt i påstått ekstraarbeid fordi de selv ikke har levert et system hvor jeg kan laste det opp til dem - da ble jeg skuffet.
 

hansson

Langveisfarende
Ifølge FAQ på nettstedet (se sitat under) skulle det være mulig å sende alt elektronisk, selv om det ikke nødvendigvis er det de foretrekker. Hvis du har fulgt retningslinjene for scanning og nummerering har du jo gjort at de slipper å gjøre dette selv. Men hvis du leverte fra deg PDF-er f.eks., så fikk de mye ekstraarbeid fordi OCR-teknologien som brukes bare støtter piksler, ikke PDF.

Jeg skal avstå fra å komme kommentere mer pga. vårt tidligere eierforhold i Regnskapshjelp, bare opplyse om at Chimaera er de som nå eier Regnskapshjelp 100%.

Må jeg scanne bilagene, eller kan jeg sende i posten?

Svar: Dette er valgfritt, men de fleste av våre kunder ønsker å sende bilag per post. Dette foretrekkes også av oss, fordi det er krav om at alle bilag påføres et stempelnummer i stigende rekkefølge før de scannes. Grunnen er at systemet må kunne fange opp bilag som evt. kommer på avveie. Sendes bilag per post til oss kan vi kjapt sjekke selv og scanne inn bilag på nytt igjen uten å måtte ta kontakt med deg. Scanner du selv og bilag kommer bort, må vi ta betalt for å kontakte deg om dette. Hvis du ønsker å sende oss digitale bilag på e-post, må du være i stand til å bruke et bildebehandlingsprogram som f.eks. Adobe Photoshop og påføre nummer på bilaget før du lagrer det som en bildefil. Bildefiler (ikke pdf) er påkrevet for at regnskapssystemet skal kunne lese innholdet automatisk.

df
 
Topp