Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inntekt fra Twitter

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har tvitret omtrent ett år, og har lyktes ganske godt med det jeg har prøvd på, som i grunnen bare var å etablere meg i selv som et (forholdsvis) kjent navn i sosiale medier, knytte litt kontakter og markedsføre meg selv og mine tjenester.

Det man må være klar over er at i sosiale medier som Twitter har jeg lenge ikke hatt en spesielt bevisst strategi, men det siste halve året har jeg blitt mer bevisst på strategien rundt tvitringen. Jeg har blant annet noen enkle regler jeg forholder meg til.

Anyway, det interessante for webentreprenører er selvsagt: Hvor mye penger tjener man på dette? Og det er selvfølgelig utrolig vanskelig å regne ut, da det naturligvis ikke er sånn at hvis en kunde finner deg på Twitter så ville den samme kunden aldri i verden funnet deg på andre måter. Men, som en pekepinn, og egentlig bare for moro skyld - da tallet ikke er brukbart til noe som helst, har jeg:

  • funnet alle kunder som har funnet meg via twitter
  • sett på hvor mye disse kundene har handlet
  • samt lagt til evt referende kunder fra disse kundene.

Noen kunder kunne nok, antagelig ha funnet meg via mer tradisjonelle google-søk, annonser, etc - mens det med andre kunder er HELT usannsynlig at ville tatt kontakt med meg via noen andre kanaler enn twitter. Med noen kunder har kontakten oppstått ved at kunden har fulgt meg på twitter en stund, mens det i andre tilfeller har vært sånn at jeg har tvitret med kunden en stund, for så å gi kunden et "tilbud på en ny hjemmeside".

Anyway, etter litt regning har jeg kommet til at min snittinntekt pr tweet ligger på ca 9,50 kr. Legger du så mine 14000 tweets til det tallet vil det si at min inntekt fra Twitter det siste året ligger på 133.000 kr. Og da må man ta i betraktning at jeg i realiteten ikke har tvitret "business-like" på noen måte. Det har i veldig liten grad vært "tilbud!! klikk her"-twitring, men heller fokus på dialog. Jeg har veldig liten grad "reklamert" for mine tjenester faktisk.

Men det kan jo være grunnen til at det har funket også.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hei (bare nysgjerrig), men hvordan kommer du frem til inntekten 133.000 ? Hvilket regnestykke?

Jeg skrev det i posten, men jeg har altså identifisert de kundene jeg har fått via Twitter. Dvs kunder som har tatt kontakt direkte på Twitter, eller som har blitt henvist av noen fra Twitter. Det sentrale i regnestykket er derfor at kunden på en eller annen måte har fått kjennskap til meg via twitter.

Folk som har tatt kontakt via WF er derfor ikke med i regnestykket, og heller ikke kunder jeg er usikker på er fra twitter. Var litt usikker på om jeg skulle ta med referals fra andre på twitter, f.eks at en kunde har blitt kunde via en twitterkontakt, og så i neste omgang har denne kunden henvist 3 nye kunder til meg. Skal jeg legge til alle de nye kundene, eller bare den første? Vel, jeg har lagt til alle, da ingen av disse kundene hadde tatt kontakt meg hvis jeg ikke var aktiv på twitter.

Men ja, dette er selvfølgelig bare et tulletall man ikke kan bruke til noe som helst, annet enn i foredrag, etc. Eller for imponere/skape debatt. Jeg planlegger å holde noen foredrag om sosiale medier i 2010, så slike tall er morsomme i så henseende.
 

allegretto

Medlem
Takk for gode svar! Har faktisk aldri "twittret", men jeg bør kanskje undersøke nærmere hvilke muligheter det evt. kan gi.
 

peterandrej

pensjonert moderator
På kunder han har fått kontakt med via twitter, har han tjent 133.000kr, og så har han delt dette tallet på 14.000, og fått 9,50 "pr tweet"

Yes, du skjønte det. Og selvsagt; det må vel understrekes igjen og igjen og igjen, detter er bare et morotall som ikke kan brukes til noe som helst, og som ikke har noen funksjon annet enn å være en snakkis eller en tittel for et foredrag.

Men, det er jo moro å tenke på da. :)
 

Gaasehud

Medlem
Gøyalt "stunt". :)

Hehe. Lurte på om jeg skulle finne fram en sum hos meg selv, men hva om jeg plutselig så at jeg hadde havnet i minus? Tweet: "Hei, denne kostet 5 kr."
Nei, hjelp. Jeg holder meg til koseligere regnestykker.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Haha Mattis, tror jeg er der jeg også. Får null respons på mine tweets, så det betyr nok at det er kjedelige greier og at jeg får en smekk fordi jeg nesten ikke gidder å kommentere/retweete andres ting. Gidder heller ikke tweetbaiting slik mange gjør med hell. Bruker det mest som en slags feed-leser for å holde meg litt orientert.

Skal holde et foredrag om sos.medier i høst, og det vil omhandle hva man kan regne som suksess i sos.medier. Slik jeg leser deg er jo du blant de som har hatt "suksess" i sos. medier i den forstand at du har fått ut av din twitterbruk det du ønsket.

Litt av problemet med sos. medier, er jo at mange ikke orker "bygge seg opp" fordi de konstant sammenligner seg med de som har fått anerkjennelse som "twittersuksesser". Hvis du sammenligner din respons med den responsen jeg får, så blir du antagelig skuffet, for jeg er blant de som retweetes mest i Norge. Og sammenligner du deg med folk fra Stormberg, f.eks Steinar Olsen, så er du dømt til å gi opp tidlig fordi du ikke "når opp". Skriver du en blogg og sammenligner egne besøkstall med tallene til norges mest leste blogger, Voe, så er det klart at du aldri kan "vinne". Man har veldig lett for å gi opp hvis man ikke føler at man kommer noen vei.

Mitt foredrag blir å handle om hvordan man kan definere egne suksesskriterier for satsning i sos. medier, hvordan man kan måle resultatene og hvordan man kan meisle ut en strategi for satsningen.
 

hansson

Langveisfarende
Ja du har rett i det med å sammenligne seg med andre. Det er en konstant forbannelse for alle som driver konkurrerende virksomhet, spesielt som enmannsoperasjoner innenfor f.eks. foto eller webdesign, der det føles veldig personlig hvis man ikke når opp.

Forøvrig skjønner jeg ikke hva du sier om at jeg har oppnådd det jeg ville ved å bruke sosiale medier? Har rett nok oppnådd litt gjennom Frilansinfo og salg av frilanshåndbøker gjennom en forretningsmodell som muligens er en smule "sosiale medier", men når det gjelder Twitter har jeg ikke oppnådd noe annet enn 150 følgere...
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Forøvrig skjønner jeg ikke hva du sier om at jeg har oppnådd det jeg ville ved å bruke sosiale medier? Har rett nok oppnådd litt gjennom Frilansinfo og salg av frilanshåndbøker gjennom en forretningsmodell som muligens er en smule "sosiale medier", men når det gjelder Twitter har jeg ikke oppnådd noe annet enn 150 følgere...

Det jeg mente var at du skrev at du brukte twitter som en feed for siste nytt, for å holde deg oppdatert. Og hvis det er målet for din twitterbruk, å holde deg litt oppdatert på trender og slikt, så har du jo nådd ditt mål, ikke sant.

Joda, det var et billig poeng :)
 

picxx

Well-Known Member
Bra post som viser hva verdien i å bruke (og mestre) det å bruke tvvitter kan være.

Ellers kommer det jo i stor grad an på hvilket medium man mestrer best for å drive salg. Noen bruker tvvitter, andre facebook, forum, rabattsider, rubrikkannonser, SEM eller telefonen, mens andre igjen bruker litt av alt.
 
Topp