Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe bok om hvordan man starter for seg selv

Dseller

Medlem
Var veldig usikker på kategori, men den ente no opp her.

Jeg har som 15% av Norge lyst til å drive mitt eget firma.. Jeg har sittet noen timer denne uka å lest litt om hvordan man starter et eget firma og ikke minst driver ett.. Når jeg kom på tanken om å starte ett eget firma trodde jeg det skulle være mye enklere.. men etter hvert som dagene går, har jeg funnet hvor mye det virkelig krever av deg.

Så jeg tenke jeg skulle hoppe inn i en informativ bok som tar for seg alt av hvordan man skal drive et firma. Kan også nevne at det er AS og ENK som jeg har lyst til å starte/ lære om

Noen som kan anbefale en bok/guide/video/film jeg kan kjøpe?


jeg forutsetter at boka/guiden/videon/filmen tar for seg absolutt alt du trenger å vite når du skal drive for deg selv.

setter stor pris på forslag!
 

picxx

Well-Known Member
Man trenger ikke være rakettforsker for å "drive et firma".
Dra en tur på clas ohlsson og kjøp deg tre hyller.
Merk dem med "utgående", "inn" og "ut".
Utgående er utgående fakturaer.
Inn er penger som kommer inn.
Ut er utgifter.
Husk at du skal betale skatt av det som kommer "Inn".
Husk å legge på moms på det som blir lagt i "utgående" hvis omsetning passerer 50.000 i løpet av en 12 mnd. periode. Moms og skatt skal du betale inn til staten.

Printer du ut denne bruksanvisningen kan du godt få kjøpe den for 199.- :D
 

Steve Cash

Medlem
Praktisk og kortfattet guide, jeg tror jeg skal opprette en how-side med lignende veiledninger, f.eks. om hvordan en kjører bil eller flyr et fly. :D Det vil nok bringe sida mi til toppen av Google.

Men mer seriøst, det finnes en rekke bøker om å drive firma, enten en er på jakt om noe innen regnskap og skatt, eller andre temaer. Et forslag er denne boka, skrevet av en av forumets brukere: Frilansboka*|*Komplett håndbok for frilansere (og for deg som vil bli det)
 

Ludo

Medlem
Når jeg kom på tanken om å starte ett eget firma trodde jeg det skulle være mye enklere.. men etter hvert som dagene går, har jeg funnet hvor mye det virkelig krever av deg.

Da jeg skulle starte mitt første firma, var jeg inne på mange av de samme tankene, og dette er min erfaring og anbefaling:

Start helt enkelt for å prøve ut forretningsideen din. Start for eksempel et sovende enkeltmannsforetak som du bare registrerer i enhetsregisteret. Det krever minimalt med arbeid og vedlikehold.

Når og hvis du begynner å tjene penger, kan du registrere det i foretaksregisteret, og hvis du begynner å tjene store penger, kan du omdanne det til AS. Hvis du begynner å tjene store penger, vil du dessuten ha råd til folk som gjør alt dette for deg, inkludert regnskapsfører som tar seg av mva, skatt og denslags. Da blir ikke dette et problem lenger.

Det du trenger, er å finne en enkel løsning som kan få deg i gang. Hvem vet, det er ikke sikkert forretningsideen din er liv laga eller praktisk å gjennomføre etter en stund, heller.

En annen lettvintløsning, er å begynne å selge som privatperson. Dette er fullt lovlig, og slett ikke uaktuelt for domenesalg, som vel er det du tenker på. Det er ikke før du kan regnes for å drive i næring og etterhvert må betale mva, at du må ha firma. Å selge som privatperson er en fin måte å teste ut forretningsideen din på.

Jeg tror mange nybegynnere bruker for mye tid på å tenke på selskapsform og skatteplanlegging og denslags. Jeg vet i hvert fall at jeg var slik. Når det blir en hindring (som det høres ut for deg nå), er det på tide å forenkle litt. Det er ikke så vanskelig som du tror.

Lykke til :)
 

Ole Avranden

utvandret
Enig med Ludo. Hopp i det!

Før du har startet opp aner du uansett ikke hva du egentlig trenger å planlegge for. Så lenge du ikke investerer store summer i prosjektet ditt, er det mye enklere å lære underveis enn å prøve å finne svaret på alle spørsmålene før oppstarten...

Så få deg et nummer (org.nr that is) og kjøp ditt første domene!
 

Dseller

Medlem
er så jævlig redd for at jeg går konk og att det skal gå utover privat økonimien.

jeg skal uansett kjøpe meg en bok, det tar ikke lang tid å lese den og jeg tror det er lurt og danne et lite grunnlag før jeg starter.

Frilans et ukjent begrep for meg

En frilanser er en person som ikke har fast arbeidsgiver, men som tar oppdrag for forskjellige oppdragsgivere. Det gjelder journalister, skuespillere, fotografer, tegnere, musikere, oversettere, konsulenter og andre som ikke har fast stilling eller ansettelse i en avis, et forlag, et teater eller hos en annen arbeidsgiver. De jobber uavhengig som selvstendig næringsdrivende, ofte i enkeltmannsforetak.

men det er vel ikke akuratt dette jeg er ute etter... :confused:
 

dkoder

Medlem
Hos Næringsetaten finer du også en del nyttig informasjon. Hvis du er redd for å gå konk så anbefaler jeg å analysere nærmere hvor stor risiko du tar, det vil gjøre deg i stand til å se hvilke scenarioer du kan ende opp i, hvis noen av disse er noe du ikke kan leve med så ikke gjør det (knotete forklart men jeg håper du forstår hva jeg mener).

Brosjyrer - Næringsetaten Oslo kommune - Oslo kommune
 

Dseller

Medlem
Hos Næringsetaten finer du også en del nyttig informasjon. Hvis du er redd for å gå konk så anbefaler jeg å analysere nærmere hvor stor risiko du tar, det vil gjøre deg i stand til å se hvilke scenarioer du kan ende opp i, hvis noen av disse er noe du ikke kan leve med så ikke gjør det (knotete forklart men jeg håper du forstår hva jeg mener).

Brosjyrer - Næringsetaten Oslo kommune - Oslo kommune

se her ja, mye fint lesestoff. takk :eek:
 

dkoder

Medlem
Når det kommer til bøker så kan jeg neven "Grunderskolen" fra 2000. Litt gammel men fortsatt informativ og lærerik. Sjekk med biblioteket om de har den , biblioteker har også mange andre relevante bøker som du kan låne (Gratis!)

Gründerskolen av Kjetil Bøhn
 
er så jævlig redd for at jeg går konk og att det skal gå utover privat økonimien.

jeg skal uansett kjøpe meg en bok, det tar ikke lang tid å lese den og jeg tror det er lurt og danne et lite grunnlag før jeg starter.

Frilans et ukjent begrep for meg



men det er vel ikke akuratt dette jeg er ute etter... :confused:

Eneste måten å gå konk på er om du handler på kreditt. Forskuddsbetal varer og legg av penger til skatt og evt mva så går det bra.
 

Dseller

Medlem
Når det kommer til bøker så kan jeg neven "Grunderskolen" fra 2000. Litt gammel men fortsatt informativ og lærerik. Sjekk med biblioteket om de har den , biblioteker har også mange andre relevante bøker som du kan låne (Gratis!)

Gründerskolen av Kjetil Bøhn

penga er ikke noe problem, tenker det er greit å investere 350 kr på en bok jeg kan ha liggenes.

jeg er da regnskap og bokføringspliktig når jeg starter et enk, men jeg har ikke full regnskapsplikt

holder det med å føre enkelt regnskap som dette?eller vet du om en bedre mal?Regnskaps eksempel.xls
 

Tonny Kluften

Administrator
er så jævlig redd for at jeg går konk og att det skal gå utover privat økonimien.

Hvis du tror at det ikke kommer til å koste en god del penger kan du bare gi opp drømmen. :)
Hvis du ikke er villig til å ofre privatøkonomien eller bruke penger så kommer du ikke langt. Det er stort sett de som bruker penger som får en ok start.

Men det er klart, du kommer langt med gode råd fra bøker.
 
Sist redigert:
Topp