Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konkurrere i et "umulig" marked

Ja, det er et veldig lite utvalg av alle annonser, det er faktisk bare 1%.

Men slik er det jo overalt, selv om webforumet er mindre enn feks freak eller kvinneguiden betyr det ikke at forumet har livets rett. Nå kikket jeg ikke på totalt antall annonser den dagen, men om man klarer å ha 1% av 30 000 annonser så er man på god vei. Det er ikke lite, selv om det er lite i forhold til totalen.
Hadde vi levd etter din tankegang ville vi jo bare hatt 1 avis, 1 tv-kanal osv.
Selv om finn er store finnes det mange nisjer innen rubrikkannonser som kan utnyttes.
 
Du kan ikke starte det neste Finn.no fra kjelleren på wordpress med rubrikkplugins og shared hosting.

Ikke anbefalt løsning men å påstå at det ikke går blir litt lite gjennomtenkt.
Finn.no har ikke klart å utnytte sosialemedier til sin fordel, noe man kunne tenke at @Tony J og kjopogsalg.no ville gjøre. Men tiden renner ut, hvertfall om man ser på planene til finn.no for fremtiden. Så om du skal utfordre finn så er nok dette riktig tidspunkt å gjøre det på da en mindre side har tydelige fordeler i form av mindre byråkrati og kompleks struktur. Ordtak som "man behøver bare en liten tue for å velte ett stort lass", "Jo større de er jo hardere faller de. " kommer ikke fra løse luften.

Klarer du å lansere en løsning for å knytte facebookgruppene sammen med en rubrikknettside via en facebookapp kan jeg nesten garantere suksess, så fremt systemet er enkelt i bruk. Jeg har sett flere eksempler på slike facebookapps som kjører auksjoner og lignende live i gruppene som synkroniseres med nettsiden.

Problemet med å tenke på facebook som ett rubrikkmarked er at annonser forsvinner raskt i mengden og hele facebook bruktmarked ideen bærer preg av å mangle skikkelige rammer og aktiv moderering av admins. I følge facebook holder de på å vurdere hele kjøp og salg opplegget.
Om du har handlet mye på facebook så skjønner man hvorfor finn.no faktisk er så store som de er. Trygghet og ordnede forhold.
 

Tonny Kluften

Administrator
Nå kikket jeg ikke på totalt antall annonser den dagen, men om man klarer å ha 1% av 30 000 annonser så er man på god vei.

Jeg ser det ikke på den måten Tore Andre. For de fleste som vil konkurrere med finn.no håper å få 1% av all trafikk til Finn. Dvs. 1% av bil, 1% av gitarer, 1% av strykejern, 1% av takstein, 1% av dører fra før 1930. Det vil si at de får et utrolig tynt utvalg av hvert produkt.

Det betyr at den nettsiden får inn en annonse for en gitar, kanskje èn gang i mnd. Og hvem gidder å ringe på en gitarannonse der når man vet at gitarene ganske sikkert er solgt fordi annonsene er gamle?

Det er en helt annen sak om man velger å lage en fantastisk nisjeside, da kan man sikkert på 90% av alle gitarer som selges i Norge. eller 90% av alle gamle dører som selges.

Så hvis 90% av alle gitarannonser utgjør 1% av alle annonser i Norge kan du på sett og vis ha rett Tore Andre.
 
Sist redigert:
Jeg ser det ikke på den måten Tore Andre. For de fleste som vil konkurrere med finn.no håper å få 1% av all trafikk til Finn. Dvs. 1% av bil, 1% av gitarer, 1% av strykejern, 1% av takstein, 1% av dører fra før 1930. Det vil si at de får et utrolig tynt utvalg av hvert produkt.

Det betyr at den nettsiden får inn en annonse for en gitar, kanskje èn gang i mnd. Og hvem gidder å ringe på en gitarannonse der når man vet at gitarene ganske sikkert er solgt fordi annonsene er gamle?

Det er en helt annen sak om man velger å lage en fantastisk nisjeside, da kan man sikkert på 90% av alle gitarer som selges i Norge. eller 90% av alle gamle dører som selges.

Så hvis 90% av alle gitarannonser utgjør 1% av alle annonser i Norge kan du på sett og vis ha rett Tore Andre.
Så da er vi egentlig enige, 1% av alle kategoriene blir fryktelig spredt. De tallene jeg postet er fra torget og inkluderer ikke eiendom, småjobber osv. Men å konkurrere mot finn med nøyaktig samme innhold kan bli vanskelig. Man må nesten starte med en nisje og så utvide sakte men sikkert.

I følge finn.no ser de også på muligheten med å bygge opp egne nisjesider med enkeltkategorier fra hovedsiden.
Som utleie.no osv.

Men om man ser på konkurrentene til finn.no så er jo ikke dette (etter min mening) sider som er satt opp for å utkonkurrere finn, men jeg tror det er meningen at de bare skal surfe på rubrikkbølgene til finn.
Skal man utkonkurrere noen må man gjøre det skikkelig, uten adsense reklamer og popups.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Greia med dette er at "mye vil ha mer" - det gjelder spesielt ting som diskusjonsforumer, sosiale medier, rubrikksider og lignende: Disse får generelt mer verdi for brukerne jo flere brukere det er der, og det vil si at så lenge du ikke har nådd kritisk masse enda er det *veldig* vanskelig å overleve.

For å si det enkelt - hvis jeg vil selge en gitar vil jeg helst legge annonsen der den blir sett mest, og hvis jeg skal kjøpe vil jeg gå dit jeg finner flest annonser. Vil jeg diskutere går jeg dit det er andre å diskutere med, eller der jeg kan få svar, og vil jeg være sosial må jeg gå dit det er andre å være sosial med. Ond sirkel sa du? Ja, så definitivt. Det gjør det fordømt vanskelig å være utfordrer på denne typen områder og gir mer fordel jo større du er.

Det som gir deg en sjanse er hvis du er annerledes nok til at noe er mer attraktivt med deg, markedslederen har sovet i timen e.l.. F.ex. var myspace ekstremt utdatert og fullt av spam når facebook kom med noe nytt og spennende.

Hva er "kritisk masse"? Ikke noe definitivt tall, men la oss si f.ex. "når det er mer sannsynlig at du vil nå den du ønsker å nå på et nettsted, enn at du ikke gjør det". Er det et relativt smalt felt - f.ex. folk som driver med webutvikling, webgrundere i norge osv (dvs webforumet), så er det et relativt lavt tall. Er det en liten vennegjeng, så kan det være nok at disse innad lager sitt eget lille nettsted som bare de kjenner til, og vips, så har de sitt eget private sosiale nettverk som kan være gull og hundre tusen ganger bedre enn facebook.
 

kongen

kongemedlem
Amedia er jo et ganske stort mediehus, og de velger å legge ned alle rubrikksatsningene sine. Til og med nisjerubrikkstedet Eiendomsnett. Hvis et så stort mediehus ikke klarer å få en nisjerubrikkside til å fungere, så burde heller ingen andre prøve seg.

Har tapt 250 mill. på rubrikksatsing
 

Ole Avranden

utvandret
Eller så er det stikk motsatt av hvordan du tenker @kongen - siden så mange av Finns konkurrenter legger ned, er det en gylden mulighet for å en ny utfordrer til å starte opp. Med en mindre underskog av rubrikknettsteder vil en nykomling ha større muligheter for å bite seg fast. Enkelt blir det dog ikke...
 
A

aabbcc

Guest
En litt annen sak: skulle jeg ha kjøpt f.ex. litt kamerautstyr brukt, så ville jeg nok ha tatt en titt på finn.no, men jeg har egentlig mer tro på at jeg ville ha funnet det jeg ville ha på bruktmarkedet på foto.no

Jeg kjøper litt kamerautstyr med jevne mellomrom og har brukt foto.no og det har fungert veldig bra. Jeg tror det absolutt er et marked for slike nisjeannonsesider. Men da gjerne i forbindelse med at man allerede har et godt rykte og brukere innen sin nisje. Hadde for eksempel webforumet satt opp en annonsedel for sine medlemmer for kjøp og salg av nettsider og domener så tror jeg fort det kunne fungert og kanskje kunne konkurrert ut finn.no på akkurat denne nisjen. Hadde jeg derimot satt opp en ny side for kjøp og salg av domener og nettsider tror jeg ikke det hadde slått an i det hele tatt. Bare som et eksempel.

abc
 

adeneo

Medlem
Spørsmålet må vel være hvorfor?

Si Tonny setter opp et rubrikkmarked for webrelaterte ting på WF, og kanskje får inn 40-50 annonser hver måned.
Det må være gratis å annonsere, slik at der er det ingenting å tjene, men disse annonsene har kanskje noen hundre visninger hver måned, si et par tusen sidevisninger per måned.

Tonny legger muligens inn noen AdSense annonser og tjener et par hundre kroner, toppen, det er ikke nok til å dekke hosting en gang, for å ikke snakke om utvikling av en slik tjeneste.

Et annonsemarked vil neppe dra særlig mange nye brukere til WF, og alt i alt er det bare ekstra arbeid og kostnad, noe stadig flere forumeiere har forstått, og det er ikke akkurat fett å drive forum, selv flere av de store foraene sliter med å skaffe inntekter, samt at inntoget av Disqus, Facebook og den slags går mange fora i næringen, og å da opprettholde et rubrikkmarked er for de fleste bare tull.

Når det kommer til å konkurrere med store aktører som Finn, så er det selvfølgelig mulig.
Man kan ha enormt flaks og utvikle noe som tar over for Finn, men det blir stadig vanskeligere, ikke minst fordi Finn det siste året har blitt mye flinkere til å oppdatere og utvikle nytt, samt at de har forstått at prisingen deres ikke er holdbar i lengden.

Likevel, dersom man klarer å lansere noe nytt, som er minst like bra teknisk, noe ingen ferdigløsninger eller "classifieds themes" er, og er gratis samt får nok momentum, så er det mulig, men man må ha nesten et viralt momentum, ellers vil det være umulig å konkurrere med et av Norges største selskaper som har milliarder av kroner å brenne av for å beholde sin markedsposisjon.

Så er spørsmålet også her hvorfor?
Man må altså først fremst utvikle en løsning som er like bra, eller helst bedre, enn Finn.
Deretter må man ha flaks, mye flaks, det er ikke slik at "if you build it, they will come", spesielt ikke i rubrikknisjen med en så sterk aktør, man må ha flaks, og eventuelt mye penger til annonsering, selv om det ikke er noen garanti i seg selv, men det hjelper.

Det er også slik at skal man konkurrere i en slik nisje, så nytter det ikke med "hagle" metoden, hvor man har 300 wordpress sider, og satser på at en av de kanskje mot alle odds skal bli populær en gang i fremtiden.
Man må satse på den ene nettsiden, yte support til bestemor som ikke klarer å legge inn en annonse, utvikleren som ikke skjønner API'en du har satt opp osv, for skal du konkurrere må du også ha slike løsninger, slik at bilselgere og eiendomsmeglere kan importere annonser direkte inn på sine egne sider osv.
Med andre ord alle de samme tjenestene og supporten Finn tilbyr til sine kunder, og det er fulldagsjobb, minst.

Legg dette til grunn, og at tjenesten må være gratis for å noe som helst mulighet til å konkurrere med Finn, så må man nærmest slå ut Finn fullstendig for å få nok sidevisninger til å tjene noe, og de fleste vil innse at det er langt enklere og sannsynligvis mer lukrativt å starte noe i en annen nisje.
 
Hur skulle det se ut om ingen satsade? då skulle vi springa omkring med klumpiga nokiamobiltelefoner för det går inte att ge sig in i en marknad med en stark aktör. Ingen aktör går säker på marknaden. inte ens coca cola. Kan vara så att någon finner en sockerlösning som är sund och kan därmed kopiera cola men sälja som sund helt enkelt. När det kommer till finn så sliter de säkert, många säljer hellre på facebook, enorm aktivitet på säljgrupperna här i lilla Bodö. Finn tjänar pengar på företag som betalar för att söka folk exempelvis, kommer komma lokala grupper på facebook där arbetsgivare och arbetstagare möts, till en kostnad av 0 kr.
 
Att starta en grupp kostar inga pengar, sen kan företag komma och gå, likaså arbetstagare. Enklare och snabbare än att gå via finn exempelvis, därför köpmarknader på facebook e så populära, enkelt att lägga in och man är liks på facebook, man behöver inte öppna ett nytt fönster..
 
Topp