Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Logoer og åndsverkloven - Tropehagen Zoo dømt for logotyveri

Inkhuldra

Medlem
Jeg har veldig lyst til å drøfte dommen her i denne tråden, men tar ikke sjansen i tilfelle TZ skulle finne forumet. :-/

Det har foreløpig ikke kommet noe annet svar fra TZ enn at de skal ha et styremøte, og at de skal komme med et svar til uka.
 

Inkhuldra

Medlem
Jeg aner ingenting om ankefrister og sånt, Tommy. Men jeg er forsåvidt ikke lenger bekymret for hvorvidt de anker. ;-)

Så over til noe helt annet:

I Tingretten fortalte adm.dir. Morten Jakobsen at de var i ferd med å fase ut bruken av RICHO Dogline pga styret jeg hadde stelt i stand. I stedet skulle de gå over til et nytt varemerke, TAM Petline. (Ordet "Petline" har de tatt fra en av de andre logoene jeg laget, og som de altså ble dømt til å ikke bruke)

Han sa også at de hadde egne designere som kunne ha laget RICHO Dogline-logoen på et par timer.

Javel....?

Trommevirvel....

Ladies and gentlemen! I hereby present to you --- TAM Petline, Tropehagen Zoos nye logo-flaggskip!

resampler.aspx


(Den lille krusedullen til høyre er et katte- og hundehode, i tilfelle noen lurer)
 
Sist redigert:

Inkhuldra

Medlem
Jah, dere. Har snakket med advokaten min, og det går mot anke. Tingretten har gjort en del feil, og vi har oppdaget en del forhold vedrørende motpartens bruk av logoene som vi ikke visste om mens vi forberedte saken.

Tropehagen Zoo har hyret advokatfirmaet Grette til prosessen framover. Nå har de brukt 4-5 ulike advokater, så det er tydelig at de er misfornøyd med hva advokatene har fortalt dem om hvordan åndsverkloven lyder. Grette er dyktige, men de kan likevel ikke omskrive loven slik adm.dir. Morten Jakobsen ønsker.

Åkke som, Morten Jakobsen vil heller bruke penger på advokater enn å innse at loven gjelder for ham også, uansett hvor mektig han er. Det er i praksis Morten Jakobsen som eier hele Tropegruppen-konsernet, gjennom aksjer og styreposisjoner, så han bestemmer hva som skal gjøres.

Og han sto altså i Tingretten og kalte meg en tyv og en svindler. Selv om det er han som altså har kjøpt og ulovlig brukt logoene mine siden hhv 2005 og 2008.

Og siden 2011 har han også visst uten enhver tvil at bruken var ulovlig, fordi han aldri gadd å sjekke hvorvidt markedssjefen hans hadde lov til å selge logoene til sin mektige arbeidsgiver. At markedssjefen tidligere hadde blitt dømt for tyveri, svindel, dokumentforfalskning og fysisk vold, gjorde tydeligvis ikke at det ringte noen bjelle i Jakobsens hode.

De risikerer enormt mye i Lagmannsretten, for jeg har krav på hele omsetningen av RICHO-varer med tilbakevirkende kraft til 2005. Og siden denne produktserien er den eneste de produserer selv, så er det i praksis deres flaggskip.

For en selvutnevnt konge som Morten Jakobsen er det en solid torn i øyet å måtte betale en ubetydelig person penger bare fordi han selv har stolt på en straffedømt svindler, latt være å gjøre noen sjekk av svindlerens rettigheter, og kjøpt logoer som han ikke hadde lov til å bruke.

Og nå vil han altså betale hundretusenvis av kroner til advokatfirmaet Grette. Da kan du begynne å snakke om hovmod på toppnivå.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Han sa også at de hadde egne designere som kunne ha laget RICHO Dogline-logoen på et par timer.

Hehe, ja, det er litt som med "columbi egg"-greia det. At designerne deres kan KOPIERE den på noen timer tviler jeg ikke på, og de kunne helt sikkert ha laget den fra bunnen av også temmelig kjapt hvis de visste helt nøyaktig hvordan de ville ha den osv, men det er jo det så mange ikke skjønner om logoer: Det som tar tid er vanligvis ikke å tegne den endelige versjonen - det er å KOMME FRAM TIL den endelige versjonen. Det er tweaking og småendringer og tilpasninger og å teste massevis av forskjellige varianter både i farger, grafiske elementer og typografi, osv osv.

DET er der penga flyr.

Men stå på inkhuldra, dette ser jo ut til å gå din vei, så kanskje det kan bli en hyggelig kontoutskrift for deg etterhvert :)
 

Inkhuldra

Medlem
@Tonny: Tusen takk! Alle monner drar, det må jeg kunne si. Ikke at jeg regner med å komme ut i null eller under, men etter tingrettsdommen innser jeg at dommere ikke nødvendigvis tar jobben sin så nøye. Dommen viser tydelig at dommeren har sympatisert med Morten Jakobsens påstand om at "stakkars oss, vi har blitt lurt til å kjøpe disse logoene av vår slemme markedssjef, som selvfølgelig nå ikke jobber hos oss lenger". Jaja, tenker dommeren, åndsverkloven sier forsåvidt at "god tro" ikke er noen gyldig grunn, men stakkars Tropehagen Zoo har blitt lurt opp i stry av en utro ansatt. Hvorfor gikk ikke saksøkeren etter ham i stedet, den skurken?

At markedssjef Trond Gustavsen ikke lenger jobber hos dem, er forøvrig en sannhet med sterke modifikasjoner. Han har bare blitt flyttet til et annet selskap i Tropegruppen, Cacatua AS. Det er et selskap som handler med kjæledyr og fôr til kjæledyr, står det å lese i Brønnøysund. Men hva med at Gustavsen i 2001 ble dømt på livtid til ikke å handle med dyr? Pøh, spiller tydeligvis ingen rolle for Morten Jakobsen, som eier 100% av aksjene i Cacatua.

Jeg ringte forresten Fredrikstad Tinghus i dag og fikk tak i to av flere dommer mot Trond Gustavsen, blant annet den som omhandler dyremishandling. Skremmende lesing. Det var så graverende at han faktisk endte bak murene i to måneder, med fire betingede måneder i tillegg.

Tenk hvilken PR-katastrofe det ville blitt for Tropehagen om jeg skulle bli provosert nok til å gå til media med dette? >:)

@TorsteinO: Helt enig med deg. Å lage en lignende logo som RICHO Dogline er ikke vanskelig - selv om jeg gjerne skulle sett på mens Tropehagens designere forsøkte å lære seg å bruke digital kalligrafipenn - men det er som du sier, at det er forarbeidet og tankene bak som betyr noe. Juridisk sett betyr det også noe at du legger ditt eget særpreg på arbeidet. Altså at du har en individuell stil som framkommer i arbeidet.

Sammenligner man RICHO-logoene med Tropehagens nye og åh-så-flotte TAM Petline-logo, så er det så man knapt vet om man skal le eller grine. Noe mer stusselig skal man anstrenge seg hardt for å finne. Men nå har da heller aldri Tropehagen vært noen kløppere innen verken markedsføring eller varemerkebygging. De burde hyre meg inn som konsulent. Kanskje jeg skulle ringe dem og tilby mine tjenester? Kun 150.000 kr for å komme fram med en helt ny brand. Det er billig i forhold til normal bransjepris. Men logodesign kommer i tillegg.
 
Sist redigert:

Inkhuldra

Medlem
Våre alles helter, Tropehagen Zoo m/søsterselskaper, fortsetter å selge RICHO Dogline-produkter uten respekt for tingrettens dom. De anser seg vel fremdeles å være hevet over loven. Jaja, de må jo bare fortsette å sage over beinet sitt med motorsag. :)
 
Våre alles helter, Tropehagen Zoo m/søsterselskaper, fortsetter å selge RICHO Dogline-produkter uten respekt for tingrettens dom. De anser seg vel fremdeles å være hevet over loven. Jaja, de må jo bare fortsette å sage over beinet sitt med motorsag. :)

Men så lenge de anker så gjelder vel ikke den dommen? Eller?

Men stå på, etter det jeg har lest så ender nok den nye rettsaken i din favør.
 
Topp