Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må man betale moms på dette?

Starrer

Medlem
Hei

Jeg er en 19 år gammel musikkprodusent som lager russelåter til russebusser. Tilsammen i år har jeg tjent over 50.000 nok på dette.
Har lest forskjellige steder at når man tjener over 50.000 må man begynne å momse og skatte.
Jeg er privat person, ikke noe bedrift, gjør kun dette fordi det er kjekt og det er bare en hobby.

Jeg regner med å tjene rundt 200.000 på dette i året.
Jeg har registrert meg som enkeltmannsforetak for sikkerthetskyll. Men spm er, er moms nødvendig når det bare er en hobby? Vil helst gjøre det helt lovlig.

Det jeg lurer på, må jeg momse for låtene jeg selger eller er det greit å bare skatte for dem?
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Staten vil ikke se på dette som hobby når du tjener såpass mye på det. Når du passerer 50.000 i omsetning i løpet av 12mnd, må du søke om å bli momspliktig. Skatt skal du betale fra første krone du har i overskudd. Hvis du f.eks ikke har noen utgifter i det hele tatt, må du skatte av alt du tjener. Tjener du 200k, men har 100k i utgifter, skatter du av 100k.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det som er litt viktig å få med seg, er at du da skal kreve inn (og betale inn) mva også for den fakturaen som gjorde at du kryssa 50.000 - og naturligvis for alt du har tjent etter dette. Så jeg håper du ikke går på en alt for stor smell der (antar at du ikke har sagt fra til de kundene dette ville gjelde at mva ville bli etterfakturert? nei? i såfall må du legge ut for mva'en du skulle ha krevd inn, selv)

Derimot KAN det hende at du kan slippe unna mva helt, hvis du klarer å få det inn under kunst. Hvis du kaller det PRODUKSJON så må du garantert mva-registrere deg. Kaller du deg derimot "musiker" er det mulig det vil gå som kunst.
 

Starrer

Medlem
Staten vil ikke se på dette som hobby når du tjener såpass mye på det. Når du passerer 50.000 i omsetning i løpet av 12mnd, må du søke om å bli momspliktig. Skatt skal du betale fra første krone du har i overskudd. Hvis du f.eks ikke har noen utgifter i det hele tatt, må du skatte av alt du tjener. Tjener du 200k, men har 100k i utgifter, skatter du av 100k.

Vil det si at om jeg tjener 200.000 men bruker foreks 50.000 på studioutstyr som mikrofoner, monitorer, syther osv så skal jeg bare skatte for de resterende 150.000? Vil utstyr til musikkproduksjonen telle som utgift?
 

Starrer

Medlem
Det som er litt viktig å få med seg, er at du da skal kreve inn (og betale inn) mva også for den fakturaen som gjorde at du kryssa 50.000 - og naturligvis for alt du har tjent etter dette. Så jeg håper du ikke går på en alt for stor smell der (antar at du ikke har sagt fra til de kundene dette ville gjelde at mva ville bli etterfakturert? nei? i såfall må du legge ut for mva'en du skulle ha krevd inn, selv)

Derimot KAN det hende at du kan slippe unna mva helt, hvis du klarer å få det inn under kunst. Hvis du kaller det PRODUKSJON så må du garantert mva-registrere deg. Kaller du deg derimot "musiker" er det mulig det vil gå som kunst.

Har rekna med at mva er inkl i prisen for låtene jeg selger, så har såtte opp prisen litt med tanke på det der. Men er greit å uansett spørr om det er mulig å ikke betale den.

Jeg går under produksjon, siden jeg lager låter fra skretch.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har rekna med at mva er inkl i prisen for låtene jeg selger, så har såtte opp prisen litt med tanke på det der. Men er greit å uansett spørr om det er mulig å ikke betale den.

Skatt er nok ikke frivillig, dessverre. Du kommer neppe utenom momsen, men det spiller EGENTLIG ikke noen rolle siden det jo er KUNDENE som betaler momsen. Du er på en måte bare et mellomledd mellom staten og kundene.

Dersom du regner med å tjene 200.000 nå snart bør du fikse dette umiddelbart, for å slippe en lite hyggelig regning. Fengselsstraff kan også være aktuelt faktisk.
 

Starrer

Medlem
Skatt er nok ikke frivillig, dessverre. Du kommer neppe utenom momsen, men det spiller EGENTLIG ikke noen rolle siden det jo er KUNDENE som betaler momsen. Du er på en måte bare et mellomledd mellom staten og kundene.

Dersom du regner med å tjene 200.000 nå snart bør du fikse dette umiddelbart, for å slippe en lite hyggelig regning. Fengselsstraff kan også være aktuelt faktisk.

Var det jeg trodde! Har søkt om enkeltmannsforetak (org nr), så regner med at det er i orden ganske snart. Er ikke helt inne på dette ennå, men hvor betaler man momsen egentlig? og når skal den betales.

Fordi jeg får hele beløpet på min konto. La oss si jeg har solgt en låt til 20.000 nok.
Jeg får alle 20.000 på min konto. 25% går til mva. (5000 nok er mva).
Da er det 15.000 igjen, og derav tar jeg 30% som jeg regner som skatt (4500 er skatt)
dvs jeg sitter igjen med 11.500 som jeg kan bruke/sette innpå min private konto (netto)

Men hvordan får jeg betalt de 5000 kronene som er mva? De ligger jo fortsatt på den andre kontoen min.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
For det første har jeg en god nyhet - du regner litt feil.

Hvis du selger en låt for 20000 ink.mva, så er ikke mva'en av dette 25% - den er 20%. Hvorfor? Jo, fordi mva er 25% av beløpet EX mva. Så - hvis vi da starter med 16000ex mva, så blir 25% av dette 4000.

Altså 16000 (ex.mva) + 4000 (25% mva) = 20000 (ink.mva)

Starter du med beløpet ex.mva, så ganger du med 1,25 for å få beløpet ink.mva. Starter du med beløpet INK mva, så ganger du med 0,8 for å få beløpet ex.mva, eller med 0,2 for å få mva'en.

Mva innrapporterer du enten en eller seks ganger i året (anbefaler seks... ellers er det lett å gå på en smell), og da får du en faktura som skal betales.
 

Starrer

Medlem
For det første har jeg en god nyhet - du regner litt feil.

Hvis du selger en låt for 20000 ink.mva, så er ikke mva'en av dette 25% - den er 20%. Hvorfor? Jo, fordi mva er 25% av beløpet EX mva. Så - hvis vi da starter med 16000ex mva, så blir 25% av dette 4000.

Altså 16000 (ex.mva) + 4000 (25% mva) = 20000 (ink.mva)

Starter du med beløpet ex.mva, så ganger du med 1,25 for å få beløpet ink.mva. Starter du med beløpet INK mva, så ganger du med 0,8 for å få beløpet ex.mva, eller med 0,2 for å få mva'en.

Mva innrapporterer du enten en eller seks ganger i året (anbefaler seks... ellers er det lett å gå på en smell), og da får du en faktura som skal betales.


Kort sagt vil det si at man deler summen inn i 5 deler hvor 1 av de 5 er mva? Foreks mva av 100.000 er 20.000? (fordi 20.000 x 5 = 100.000) og 80.000 er eks mva?

Men hvor innrapporterer jeg det?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men hvor innrapporterer jeg det?

Etter at du er registrert i MVA-registeret med firmaet ditt får du et brev i posten der alt dette står. Men det er ikke så vanskelig egentlig. I praksis logger du deg inn i Altinn annenhver måned og fyller ut et skjema. Trykk send inn så lager skjemaet en faktura.

Anbefaler i likhet med Torstein seks momsterminer. Det er MYE tryggere enn å kjøre én termin, ihvertfall i starten. Har du NULL peiling på regnskap bør du skaffe deg en ekstern regnskapsfører. Har du en regnskapsfører vil HAN sende inn alle skjemaer og alt sånt, noe som selvfølgelig er veldig behagelig.
 
Kunstnersik virksomhet er ikke momspliktig:

7. 16.5.3.3 Opphavsretter og utøvende kunstneres virksomhet.


F l e r t a l l e t legger følgende til grunn: En generell avgiftsplikt på tjenester vil i utgangspunktet også omfatte opphavsretter til åndsverk og således også litterære og kunstneriske verk. Videre vil utøvende kunstneres fremførelse av slike verk omfattes. Det må forventes å ville ha minimal kumulativ effekt om disse tjenester holdes utenfor avgiftsområdet. For de utøvende kunstneres vedkommende er det med unntak for musikere med kostbar utrustning, ikke særlig vanlig at deres virksomhet regnes som næring. Dette gjelder også free-lancere. Hertil kommer at den enkelte kunstner kan være engasjert på forskjellig måte av ulike arbeids- eller oppdragsgivere. Det antas å kunne medføre en viss usikkerhet dersom enkelte skuespillere i et ensemble skulle beregne avgift mens andre ikke skulle beregne avgift.

Når det gjelder forfatteres og komponisters opphavsrett er det rimelig å sammenligne med fritakene for de bildende kunstneres omsetning av egne verk. For forfatternes vedkommende kan det også vises til fritaket for bøker som innebærer fritak dersom utgivelsen skjer på eget forlag. Det synes da lite rimelig å kreve avgiftsberegning nå det inngås en forlagsavtale. Avgiften vil dessuten være fullt fradragsberettiget på forlagets hånd.

Etter flertallets vurdering er det verken av hensyn til konkurranseforholdene eller provenyvirkninger påkrevet å trekke forfatteres og komponisters opphavsretter eller utøvende kunstneres fremførelse av litterære eller andre kunstneriske verk inn under avgiftsområdet. Det er i den forbindelse også lagt vekt på at slike tjenester er fritatt eller foreslått fritatt i også i EF og Sverige. Det foreslås således at disse tjenester holdes utenfor den generelle avgiftsplikt på tjenester.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er derfor det er viktig at han kaller seg "musiker" i stedet for å si at han "produserer musikk" hvis han vil unngå mva-registrering. Sier han "produksjon av musikk" eller noe liknende er det nok en god sjanse for at Skatteetaten vil anse det som ikke-kunstnerisk.

Samtidig vil han jo da heller ikke få igjen mva, men hvis det er primært ikke-mva-pliktige (som russebusser) han selger til, vil det nok være bedre å ikke være mva-registrert.
 

Johan

Medlem
Derimot KAN det hende at du kan slippe unna mva helt, hvis du klarer å få det inn under kunst. Hvis du kaller det PRODUKSJON så må du garantert mva-registrere deg. Kaller du deg derimot "musiker" er det mulig det vil gå som kunst.

Enten er prisen med mva eller uten. Er den med mva skal dette fremkomme på fakturaen og fakturaen skal være påført ditt mva nummer. Fakturering av mva uten påført mva nummer på faktura er straffbart.

At prisen du har tatt en 25% høyere enn og heller ikke viser mva på faktura er ok. Jeg ville droppet etterfakturering av den siste fakturaen som gjorde at du kom over 50.000 grensen. Alle fakturaene frem til du runder 50.000 skal sendes til Brreg sammen med samlet registermelding. Hvis det fremkommer mva på disse ville jeg kreditert samtlige og kjørt dem på nytt uten mva.

Var det jeg trodde! Har søkt om enkeltmannsforetak (org nr), så regner med at det er i orden ganske snart. Er ikke helt inne på dette ennå, men hvor betaler man momsen egentlig? og når skal den betales.
Du har sikkert registrert enkeltmannsforetak, men du er neppe registrert i mva registeret. For å bli det må du dokumentere at du har passert en omsetning på kr. 50.000 og fylt ut eget registereingsskjema.
Mva skal betales 6 ganger i året, em med omsetning under 1 mill kan du søke om mva termin en gang i året. Mva betaler til kemneren.

Siden du er så grønn ville jeg tatt en tur på skattekontoret å fått hjelp til alt. Da er du på den sikre siden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du skjønner ikke helt poenget mitt Johan:

Hvis det han gjør går inn under kunst - så slipper han å mva-registrere seg.

Hvis det han gjør derimot IKKE går inn under kunst, så må han IKKE mva-registrere seg.

Og - i en typisk byråkrats ører, så tror jeg nok det er en viss fare for at "produksjon" ikke høres ut som "kunst", mens "musiker" garantert er kunst. Derfor - med tanke på måten han presenterte seg selv i første post, så ville jeg ha endra det hvis han egentlig ikke ønsker å mva-registrere seg, noe som kan være en fordel iom at han sannsynligvis stort sett skal selge til ikke-mva-registrerte.

...og hvis han ikke har sagt fra om evt etterfakturering av mva, så er det jo i alle fall utelukket.
 
Topp