Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må man betale moms på dette?

Starrer

Medlem
Du skjønner ikke helt poenget mitt Johan:

Hvis det han gjør går inn under kunst - så slipper han å mva-registrere seg.

Hvis det han gjør derimot IKKE går inn under kunst, så må han IKKE mva-registrere seg.

Og - i en typisk byråkrats ører, så tror jeg nok det er en viss fare for at "produksjon" ikke høres ut som "kunst", mens "musiker" garantert er kunst. Derfor - med tanke på måten han presenterte seg selv i første post, så ville jeg ha endra det hvis han egentlig ikke ønsker å mva-registrere seg, noe som kan være en fordel iom at han sannsynligvis stort sett skal selge til ikke-mva-registrerte.

...og hvis han ikke har sagt fra om evt etterfakturering av mva, så er det jo i alle fall utelukket.

Så det vil si at om jeg bare kaller meg "musiker" men likevel er produsent og "produserer musikk" så slipper jeg å betale mva?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har jeg misforstått? Jeg så at du "lager russelåter til russebusser" - mener du ikke da at du lager dem fra bunnen av selv, eller mener du at du gjør produsentjobben på andres låter?

Hvis du lager musikken, så er du jo faktisk musiker, selv om du bruker datamaskin

Men absolutt - gjør det "korrekt", hvis det reelt er produsentrollen du har, så skriv det, ellers kommer det til å ende galt. Det var absolutt ikke meningen å oppfordre til å lure deg rundt regelverket, mente bare å si at du bør skrive det slik at tørre byråkrater ikke setter deg i feil gruppe.
 

Starrer

Medlem
Jeg tok å sendte en epost til Skattetaten ang mva og hvilken kategori jeg gikk under osv. Så får se hva de svarer meg. Vil helst gjøre dette helt lovlig, så er greit å få et ordentlig svar av de på dette.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så det vil si at om jeg bare kaller meg "musiker" men likevel er produsent og "produserer musikk" så slipper jeg å betale mva?

Som en hovedregel skal alle betale MVA, men det finnes noen unntak. Kunstere, lærere, osv bedriver virksomhet som ikke er MVA-pliktig. Om DIN virksomhet kommer inn under unntaksreglene kan godt hende, men dette MÅ du være 120% sikker på. Ikke anta noe som helst. Gå til skattekontoret og snakk med dem. Få helst alt skriftlig, og gjør dette etter boka.

Hva skjer dersom du ikke gjør det? Vel. Se for deg at du har omsatt for 200k i året i en 10-års periode uten å betale MVA. Så finner staten ut at dine tjenester er MVA-pliktige, og sender deg en faktura på en halv million. Med ditt enkeltmannsforetak er du personlig ansvarlig for all gjeld i selskapet. Først blir du idømt fengselsstraff, så må du betale regningen. Huset og bilen er borte. Du får aldri lån til noe som helst.

Hvis det er NOE du skal ta seriøst som næringsdrivende, så er det nettopp dette med skatter og avgifter.
 
Topp