Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk, import og mva. Når skal MVA betales?

remiandre

New Member
Du må uansett betale mva ved vareinførsel. Denne får du igjen når du selger varen innen Norge uavhengig om du selger til privatperson eller bedrift.
Om du selger til utlandet skal du selge varen uten mva.
Mva er ingen byrde for bedrifter selv om man må legge ut denne i intill en mva periode.
 

Popuz

New Member
Du må uansett betale mva ved vareinførsel. Denne får du igjen når du selger varen innen Norge uavhengig om du selger til privatperson eller bedrift.
Om du selger til utlandet skal du selge varen uten mva.
Mva er ingen byrde for bedrifter selv om man må legge ut denne i intill en mva periode.

"Om du selger til utlandet skal du selge varen uten mva." Vil eg få tilbake MVA importen da?


"Mva er ingen byrde for bedrifter selv om man må legge ut denne i intill en mva periode."
Hva eg mente med dette var: visst du er en relativ ny bedrift, har en begrenset kapital så vil mva på importen spisse mye av denne kapitalen du har. Bedriften kunne heller brukt denne mva importen til å kjøpe inn flere varer som for å så solgt det til privat personer med Mva, mye bedre for en ny etablert bedrift.
 

HanneSol

Member
Du får tilbake beløpet du betaler i mva ved import når mva-terminen gjøres opp. Ja, det binder noe av likviditeten i en periode, men det gjør jo også innkjøpet av varer frem til de blir solgt og kunden betaler.
 

Popuz

New Member
Du får tilbake beløpet du betaler i mva ved import når mva-terminen gjøres opp. Ja, det binder noe av likviditeten i en periode, men det gjør jo også innkjøpet av varer frem til de blir solgt og kunden betaler.

Takk HanneSol, det var dette eg lurte på. Var litt bakvendt, betale Mva og så få den tilbake senere.

Men uansett når er mva-terminen?
 

Beorn

New Member
Tollkreditt er eneste løsning for bedrifter (slik jeg har forstått det) eller så kan du fortelle varer selv som privatperson (men det er lite eller ingenting å hente her fordi man ofte uansett må betale for lagring/oppbevaring, samt må du også gi beskjed til ekspeditøren om at varene er fortollet allerede.)
Du kan fint fortolle varene selv som bedrift, men tollkreditt er det enkleste. Tollkreditt er genialt når du får fraktselskapet til å ta alt av fortolling, så sitter du bare hjemme i godstolen og venter. Varene må fortolles før du kan få dem utlevert, har du ikke tollkreditt, får du en faktura fra den som tollklarerer varene, denne må betales før du kan få varene. Det er litt knot, men du sparer litt penger. Skal du importere mye, ville jeg søkt om tollkreditt. Importogsalg har en del nyttig informasjon om import, toll og moms.
 
Topp