Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny nettside for Meglerfirma.Pris

picxx

Well-Known Member
Det finnes vel selgere/tilbydere i alle leire, og akkurat derfor er det jo også viktig at kunden faktisk setter seg inn i det han skal kjøpe. Man setter ikke opp ett nytt kontorbygg med byggeplanen "ett sånt kontorbygg" eller kjøper en ny firmabil med spesifiskasjonene "en sånn kjøredoning" så hvorfor da komme med en beskrivelse som "funksjonell nettside" når man skal invistere på nett?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, nutz - hvis du ikke er kvalifisert til å gjøre jobben, hvordan kan du da være kvalifisert til å si at de prisantydningene folk kommer med er feil?

Nå er det heller ikke kodere som gruppe som blir svartmalt her, men det å leie inn hjelp via et nettsted som heter nettopp "rent-a-coder", og et par andre liknende. Disse nettsidene domineres nemlig *veldig* av programmerere og liknende fra diverse lavkostland, noe som sikkert høres bra ut i første omgang, men for oss som har prøvd det, så vet vi at man må detaljstyre alt noe så helt vanvittig for å få et bra resultat. Tenker du f.ex. ikke på å be om en "logg ut"-knapp/funksjon, så skal du ikke være overrasket om dette mangler. "Cowboyer" blir i denne sammenhengen folk som drar dette ett hakk lenger, ved å leie inn hjelp fra slike lavkostland, og å tilby disse tjenestene til ekstremt lave priser (men fremdeles med svært god fortjeneste) her hjemme.
 

kongen

kongemedlem
Man trenger ikke å benytte RentACoder.com bare for å kutte kostnader, men man kan benytte de også for å finne ekstremt gode kodere, de koderne som ikke gidder å jobbe for en bedrift for et fastsatt månedslønn, men ønsker seg mer. Du finner slike folk også i Norge.

Nå er ikke lavkostnadsland det samme som lav kvalitet eller lav levestandard, men et uttrykk for lavere kostnader. RentACoder.com er en plass hvor du kan finne dyktige kodere, på samme måte som noen finner dyktige kodere gjennom Twitter...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har du faktisk prøvd f.ex. rentacoder, kongen? Det har jeg. Teorien er grei, men i praksis er saken veldig annerledes, og de du finner der er generelt absolutt ikke blant de flinkeste, for de flinkeste har oppdaget at de kan tjene mye mer uten å underby hverandre på rentacoder og liknende.

Du trenger ikke å gå lengre enn bare her på forumet, så finner du ut at det var ganske mange som hadde den samme ideen som deg tidligere, men av en eller annen snodig grunn har de i 99% av tilfellene endret mening etterhvert. Hvorfor det tror du? Jo, fordi de har oppdaget at den hjelpen man får så veldig billig via rentacoder og liknende rett koster mer enn det smaker.

Selvsagt finner man mange frilansere både her i norge og andre steder i verden, f.ex. er både jeg og sjefskoder eksempler på det, på hvert vårt område.

Greia er at dette med "globalt marked" spiller begge veier - det er ikke bare vi her i rike-norge som kan kjøpe tjenester billig i f.ex. India, det går også motsatt vei. Hvis en inder oppdager at han er virkelig flink enten det gjelder kode, design eller noe annet av denne typen tjenester, så kan jeg også love deg at han er glup nok til finne ut at han kan tjene vanvittig mye mer på dette enn han kan via rentacoder og liknende. Faktisk så mye mer at vi ikke lenger tenker på han som lavkost, bare som "en veldig flink fyr som leverer varene", og hva tror du da han gjør? Tror du han vil tjene så mye som mulig, eller tror du han vil si at "jaja, jeg lever jo godt på 100kr dagen, så hvorfor skal jeg be om mer enn det?"

Det samme gjelder naturligvis også for for firmaer - er det noen som leverer varer i toppklasse, så er de smarte nok til å finne ut at de kan ta betalt tilsvarende, de fortsetter ikke å levere toppklasse varer til lavkostpris. Du får rett og slett det du betaler for.
 

Nutz

Med lem
Her ser vi litt av problemet når argumentasjonen går ut på at man har ikke rett til å ha en formening om overprisede tjenester fordi man selv ikke kapabel til å ta på seg et prosjekt.. ;)

Er ikke hjernekirurgi dette, er bare noen websider med litt php i år 2010, hvor dette har blitt kjempeenkelt bare man har litt innsikt i gangen på ting. Php er relativt nytt for meg, bare lest det noen år, men har da godt over 20 år's erfaring med programmering ellers.
Tipper en noen-og-20-åring med lidenskap og engasjement rundt et rammeverk som Cakephp, Zend Framework eller tilsvarende vil kunne få til "bombesikre" løsninger på rekordtid i forhold til en "proff" koder med årslønn ala BlystadBrødrene når de var på topp..

Atomet... Det er lov å synes det er godt å klø seg i ræva uten å være homofil!

Ser det er litt surt at ikke alle kaster seg ned på knærne og tilber disse web-guruene som de trollmennene de tror de er. ;)

Men egentlig respekt av de som går ut med skyhøye priser til å begynne med, da har man i det minste fått advarselen.. -Men den etterpåslengen med at alt gjort under denne prisen blir gjort av "liksom-kodere" som ikke har peiling, og at man garantert kommer til å sitte igjen med noe ubrukelig dritt på en server full av sikkerhetshull er svartmaling for å skremme kunden oppi fanget på seg selv igjen.. ;)
 

picxx

Well-Known Member

testdriver

Ha det bra..
Å vurdere pris uten å inkludere forretningsrelaterte kostnader blir som alltid feil. Denne feilen gjøres ofte av de med erfaring som ansatt i en bedrift, i motsetning til eiere og daglig ledere. Man kan rett og slett ikke sette priser ved noen enkle trykk på kalkulatoren.

Jeg tror alle av de som her lever av å levere webløsninger har lært en del om dette de første årene etter etablering, og de fleste opplevde nok å bli overrasket. De som ikke har forsøkt å utelukkende leve av å levere webløsninger i et par år, mangler definitivt den innsikten og bør være forsiktig med å uttale seg i slike diskusjoner.

Poenget her er at fallhøyden for TS er stor om han tilbyr kundene sine en usikker webløsning, i tillegg er det etter mitt syn essensielt med et skikkelig design. Vil mene det er bedre å ikke ha en nettside i det hele tatt enn å tilby en mellomting.
 

mkander

Medlem
Å engasjere noen store firmaer og betale en haug med penger er ingen garanti for suksess på web. Se bare på disse sidene kodet av profesjonelle:
http://www.politi.no
Antisweden

Sistnevnte ble til og med hedret med Gulltaggen, altså ble den kåret til "beste nettsted 2010" av egen bransje. Maken til makkverk har jeg ALDRI noen gang sett. Men men, prisen var jo sikkert høy så det må være bra...? Heller en side laget av en "cowboy" enn dette (spesielt sistnevnte).

Sikkerhet er også et dårlig argument synes jeg. Alvorlige sikkerhetsfeil i applikasjoner oppstår på alle nivåer fra hobbynivå til Microsoft. Bruk heller pengene på å få satt opp en enkel og funksjonell nettside uten masse mikkmakk. Det tror jeg faktisk virker positivt innenfor TS' målgruppe også - skulle jeg investert i et firma ville jeg sett på det som positivt at de ikke brukte pengene på unødvendig fjas som en flashy og trendy og unødvendig dyr nettside.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Å engasjere noen store firmaer og betale en haug med penger er ingen garanti for suksess på web. Se bare på disse sidene kodet av profesjonelle:
http://www.politi.no
Antisweden

Sistnevnte ble til og med hedret med Gulltaggen, altså ble den kåret til "beste nettsted 2010" av egen bransje. Maken til makkverk har jeg ALDRI noen gang sett. Men men, prisen var jo sikkert høy så det må være bra...? Heller en side laget av en "cowboy" enn dette (spesielt sistnevnte).

Eksemplet med politiet er egentlig ganske dårlig, for det er liksom det ene prosjektet som går mot strømmen. Man gikk inn med en ganske lusen nettside, og kom ut - 25 millioner fattigere - med en omtrent like lusen nettside. Det er skandaløst, og nettsiden har da også blitt slaktet bredt etterpå. Det er også stilt spørsmål med anbudsrunden i og med at et helt ukjent firma vant anbudet, og altså helt tydlig ikke var modne for oppgaven.

Det andre eksemplet er ikke et eksempel på noe som helst, da det nettstedet for det første er a) ment å være spesielt i henhold til navigasjon og utseende, og b) laget av byrået Anti Design, slik at nettstedet i teorien ikke kostet noe som helst da det er byråets eget prosjekt.

Men jeg er helt enig i at det er sinnsykt at nettstedet vant Gulltaggen, der brukervennlighet var et av kriteriene for utvelgelsen.

Likevel ser jeg ikke helt relevansen. Det finnes profesjonelle designbyråer som er dårlige på samme måte som det finnes flinke cowboyer. Forskjellen, slik jeg opplever det, er at de flinke cowboyene er i mindretall, mens det er stikk motsatt med dårlige profesjonelle designbyråer.
 
Topp