Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Organisasjonsform

Stoppet

Banned
Jeg har for kort tid siden startet et AS. Det er ganske enkelt. Ja, du kan være eneste styremedlem. Ja, det er krav til referater fra styremøter.

Jeg har laget en artikkel med mine erfaringer og linker til nødvendig informasjon på Gratiskontrakt.no

Kanskje det kan være til litt hjelp. :)
 

PG Regnskap

New Member
Se mine svar
Takk, PG Regnskap! Har et par spørsmål:

- Kan jeg ha et AS uten ansatte (jobbe selv, ta ut overskudd)? Vil det evt. spare meg for mye papirarbeid?

Hei du kan ha et AS uten ansatte. Det er uansett lurer å ta ut lønn til man kommer rett under toppskatten . Grunnen til det er at man opparbeider seg en del rettigheter samt at skatten er lavere en ved å ta ut som utbytte. Det er noe mer formellekrav i et as så du må beregne å bruke litt mer tid eller sette av jobben til :)

- Kan jeg være eneste styremedlem i et AS? Hvordan er da kravene til det formelle? (Er vel krav om referater fra styremøter etc.)
Jepp det kan du men du må følge referater.

- Hvordan fungerer det ifht. skatt på overskuddet? Du skriver at om det blir liggende i selskapet skattes det 27%. Er det selskapet som skattes for dette? Skattes overskuddet på nytt om det tas ut senere?

Selskapsskatten på overskuddet er 25 prosent fra 1.1.2016, etter å ha blitt senket med 2 prosent på forrige statsbudsjett. Hvis det ikke tas verken lønn eller utbytte blir dette den samlede skatten som skal betales.. Det er en skatt selskapet må betale

Skatt på utbytte har i praksis økt, da ubytteskatt på 25 prosent nå ganges med en faktor på 1,15 og ender opp på 28,75 prosent, minus en eventuell rabatt pga. skjermingsfradraget. Dermed blir den totale beskatningen for selskapet og aksjeeieren til sammen 46,6 prosent av pengene som tas ut. Første 25 prosent betaler selskapet resten betaler du selv

Ved uttak kommer det arbeidsgiveravgift : 14,1 prosent de fleste steder i landet. grensa for toppskatt, vil samlet skatt for både aksjeeieren og arbeidsgiveravgift for selskapet utgjøre41,77 prosent.
Oppsummert ser vi da at det blir litt mindre skatt ved ut ta ut lønn ¸nn under toppskatt-grensa enn ta ut utbytte, mens det ved lønns uttak over toppskatt-grensa raskt blir høyere skattebyrde. En kombinasjon av moderat lønn og utbytte er derfor å anbefale for de fleste.



Her er kunne jeg skrevet en lang artikkel om Holdningselskaper , men det får man ta en annen gang. Kort fortalt er det at man sprer risiko og flytter penger etter å betalt selskapskatt til et annen AS som eier AS som går med overskudd. Da har du sikret dine penger. Er også lønnsomt hvis tanken er å selge selskapet om noen år og utsette skatten
 
Sist redigert:

Stoppet

Banned
Ja skjønner poenget med rettigheter. Men han du vise regnestykket på hvordan forskjellen er på beskatning ved å ta ut lønn versus utbytte? Trodde arbeidsgiveravgiften ødela...
 

Steve Cash

Medlem
Husk også at du får minstefradrag i lønnsinntekt, det kan også bidra noe i favør av lønnsinntekt. Tommelfingerreglen om at lønn opp til (den gamle) toppskattgrensa før en tenker på utbytte skal holde, dette forfektes også av foredragsholdere på skattekurs jeg har gått, jeg regner med at revisorer og skatteadvokater kan dette. Jeg har noen gamle regnestykker på det fra kurs liggende, men de er ikke nøyaktige nok lenger, ettersom skatteprosent på utbytte har økt og toppskatt er erstattet av trinnskatt, så jeg skal ikke finne fram dem her. Det er heller ikke så vanskelig å kontrollregne dette selv hvis en vil, jeg har tenkt å gjøre det en stund, bare jeg får tid. Kanskje PG regnskap har gjort det. Det er jo helt klart interessant å vite nøyaktig hvordan det slår ut og hvor lønnsomhetsgrensen går når en tar skatteprosentene for 2016 i betraktning.

Lønn og arbeidsgiveravgift er dessuten fradragsberettiget i selskapet, det er ikke utbytte. Videre så er det ikke alle steder som har 14,1 % arbeidsgiveravgift. Helt nord i landet er den faktisk 0 %, så der vil lønn være et enda bedre alternativ innenfor visse intervaller.
 

PG Regnskap

New Member
La oss se på dette. Lagde dette nettopp så bare si ifra hvis dere ser noe feil :)


Bruttolønn 540.408 kr
Beregning av alminnelig inntekt:
Bruttoinntekt 540.408 kr
Minstefradrag - 91.450 kr
Personfradrag - 51.750 kr
=> SUM nettoinntekt kr 398.208 kr
Beregning av skatt:
Toppskatt/trinnskatt 5959 kr
Trygdeavgift + 44.313 kr
Fellesskatt + 99.302 kr
SUM skatt 149.574 kr
skatt i prosent 27,67 %
Pluss AGA 14,1%
Sum 41,777%
 

Steve Cash

Medlem
Skatteberegningen stemmer med skatteetatens kalkutalor på nett på et par hundrelapper nær, så den må være bra nok. Arbeidsgiveragiften må vel strengt tatt reduseres med skatefordelen på 25%

ansett, samlet skatt på aksjonær og selskap blir i 2016 av utbytte med samme beløp som lønn: (100 * 0,25) + (75 * 1,15 * 0,25) = 46,56.
540408 kr * 46,56 % = 251613 kr

Hvis skatteprosenten av lønn er 27,67 og arbeidsgiveravgiften koster selskapet 14,1 * 0 ,75 = 10,58, så må samlet skatteprosent av lønn bli 27,67 + 10,58 = 38,25 % (tror jeg).
540408 i lønn gir altså 149574 i skatt pluss avgift 76197 redusert med 25 % er 57148. 149574 + 57148 = 206722 i samlet skatt. Hvis jeg har regnet riktig er lønn mest lønnsomt, selv i deler av landet med høyest arbeidsgiveravgift.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Men det er kanskje et ekstremt eksempel å regne på hele beløpet på 540 000 som lønn kontra utbytte. Det er nok mer realistisk å regne noe lønn i bunnen, og da bør en heller bruke marginal skatteprosent for lønn innenfor et gitt intervall. Men det regnestykket er jeg for trøtt til å ta nå. Men det må være slik at så lenge samlet skattebelastning hos selskap og aksjonær ved lønn er under 46,56 prosent må lønn være å foretrekke.
 
Sist redigert:

atLind

Member
Ok. Da er vel lønn veien å gå.

Kan jeg ta ut variabel lønn? Altså f.eks. ta ut lønn en måned men ikke den neste? Regner med inntektene vil variere en del. Det var en av grunnene til at jeg tenkte utbytte var best.
 

Steve Cash

Medlem
Du kan jo ta ut timelønn, den vil jo variere etter hvor mye du arbeider. Provisjon i form av prosent av salg eller dekningsbidrag er en godkjent metode, det passer kanskje bedre hvis innsatsen er omtrent lik hver måned mens salget varierer.

I alle fall skal du ha en ansettelsesavtale med selskapet, også om du selv er eneeier og enestyre, og da er det jo bare å slå fast der hvordan du skal lønnes.

I en annen tråd her om dagen leste jeg at en kan få problemer med sykepenger hvis en ikke har tatt ut lønn, jeg har aldri vært borti dette i praksis, men det kan være verdt å merke seg problemstillingen. I utgangspunktet er jo sykepengegrunnlaget lønn den siste tiden, men så er det noe med at det skal sees over lengre tid ved varierende lønn eller oppstart. Likevel, hvis du skal leve av dette kan det være noe å ta hensyn til.
 
Topp