Kjapp og trygg hosting for Wordpress

PC eller MAC for en internett markedsfører?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg har lenge lekt med tanken på å kjøpe meg en mac. Jeg bruker aldri pc'en til spilling eller noe lignende. Jeg bruker den til webutvikling, fotoredigering og litt diverse multimedia (musikk og film).

Så da lurer jeg på hvordan det er å bruke mac for de som driver med markedsføring på internett? Gjerne regnskap og økonomi også, da jeg skal studere økonomi.

Har hørt at man kan bytte til Windows "on the fly" gjennom mac, men jeg har aldri sett dette med egne øyne og vet ikke hvor bra det vil fungere i praksis?

PS: Spar meg for "MS rock" og "Mac rules" kommentarer.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Å velge mellom PC/mac handler om hva man verdsetter.

Velg PC hvis du verdsetter å tenke på om du skal starte diskfragmenteringen i dag eller i morgen, om du skal starte virussjekken (som tar et helt døgn) akkurat nå eller i neste uke. Velg PC om du verdsetter bråkete og stygg infrastruktur, søplete OS som ikke lar deg arbeide effektivt.

Velg MAC hvis du skal jobbe med datamaskinen.

Jeg har aldri møtt en pc-bruker som bruker pcen til annet enn facebook, VGnett og WoW (unntaket er mamma. Hun vet ikke hva facebook er for noe. Hun er på nettby). Pc-brukerne er også veldig kjappe med å påpeke at hvis man roter nitten timer i Diskinnstillinger daglig - så funker pcen som smurt.

(beklager, bare måtte..)

Jeg byttet fra pc til mac for et år siden. Nå har jeg 2 mac'er. En Macbook og en iMac. Eneste jeg angrer på egentlig er at jeg ikke byttet før. Årsaken til at jeg byttet var jo enkel og greit fordi pcen ble så søplete på slutten pga virus og drit at den endte sitt liv i 100 km/t rett i murvegg. May it rest in peace. Hadde hørt at mac var så jævla enkelt og virusfritt og bare funket. Så, jeg ville prøve dette.

Og, fant ut det var sant. Mac bare funker. Start maskinen. Gjør det du skal. Slå av maskinen. Drit i å tenke på innstillinger og virussjekk og whatever.

-----

Men helt sant også; det er en Winverden vi lever i. Du vil få problemer på grunn av dette. Hovedsaklig med at skriveren du kjøpte har en disc som en fjert som du ikke kan stikke inn i macen uten å risikere å aldri få den ut igjen.

WebTV var også et problem en stund. Nå funker det greit.

Skal du studere økonomi, så er det sikkert programvare til win du får beskjed om å bruke. Vanligvis finnes det også versjoner til mac - som du sikkert må kjøpe selv - men ikke alltid. Slikt byr på problemer.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
diskfragmenteringen og virussjekk er forsåvidt ikke noe problem, men det at jeg ikke får jobbet effektivt etter jeg har installert litt er et problem. Så med tanke på webarbeidet mitt og bilderedigeringen så står valget mitt for Mac.

Men når jeg tenker på økonomi studiene mine (jeg har ikke klart å finne noe informasjon om hva slags software dem anbefaler oss å bruke) og diverse programmer som gjør markedsførings hverdagen lettere, så står valget mitt for PC. Prisen er jo også rimeligere for PC.

En annen ting er office pakken som jeg regner med er mye brukt på skolen. Mac henger vel litt etter på office pakken? Dem kjører vel 2004 enda?
 

Knut

Medlem
Årsaken til at jeg byttet var jo enkel og greit fordi pcen ble så søplete på slutten pga virus og drit at den endte sitt liv i 100 km/t rett i murvegg
Du forteller jo jo egentlig med dette at du er fryktelig dårlig med data og har null peiling, er masse på pronsites og ikke vet hva av er for noe og er helt forferdelig ukritisk til hva du klikker ok og Yes til ;)
 
Et annet spørsmål om mac - er det lett å switche mellom norske og engelske tastaturinnstillinger?

Ja.

Hvis du har aktivert mer enn ett språk i "Internasjonalt" vil du få et flagg i linje opp til høyre.

Her kan du velge oppsett ved å aktivere "flagget" for det tastuaroppsettet du vil bruke.

I eks. under har jeg bare lagt til noen tilfeldige oppsett. I systemet ligger det mange fler.

btw: Har jobba på mac siden -91.
 

Vedlegg

  • internasjonalt.png
    internasjonalt.png
    15,3 KB · Sett: 5
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Du forteller jo jo egentlig med dette at du er fryktelig dårlig med data og har null peiling, er masse på pronsites og ikke vet hva av er for noe og er helt forferdelig ukritisk til hva du klikker ok og Yes til ;)

Du forteller jo egentlig med dette at man må være fryktelig god med data og ha masse peiling og holde seg langt unna alt innhold av "lumsk" karakter og være grusomt kritisk til alt - for å kunne ha en pc som funker.

Eventuelt kan man være som meg; fryktelig dårlig med data, har null peiling, er masse på pronsites og ikke vet hva av er for noe og er helt forferdelig ukritisk til hva jeg klikker ok og Yes til - og likevel kunne bruke mac uten noen problemer.
 

Knut

Medlem
Ja, det er det jeg altid har sagt. Er man helt idiot og ikke kan, eller er villig til å lære litt om ting og tang så kjøp MAC for da går det til helvete uansett. :p

Men seriøst. En PC er ett verktøy, ihvertfall for noen av oss. Det krever vedlikehold og pass akkurat som snekkeren må vedlikeholde spikerpistolen sin. Vedlikehold inkluderer at man oppdaterer og passer på at man ikke får virus, trojanere osv osv., men like mye at man holder den i god "trim" ellers.
Man passer på å ikke gå dit man kanskje tror man kan få noe shit, snekkeren spikrer ikke i betong med krampepistolen sin.
De som sier at om man kjøper en MAC så er man fritatt for vedlikehold og pass de juger eller de er ekstremt uforsiktige. Uansett hvilken type datamsin man har kreves det litt av brukeren og hver enkelt må ta ansvar for å lære seg og sette seg inn i ting.
Feilen med mange MAC brukere er at de tror de er noen "supergutter" som PC brukere ikke kan måle seg med. Hadde de som bruker MAC kommet litt nedpå jorda igjen så er jeg overbevist om at flere hadde kjøpt MAC. Men menigmann tør ikke for de tror det kun er for nerder og udyr.

Og at det ikke finens virus og trojanere som går på MAC er vel litt feil, men kanskje ikke i samme grad som til PC. Men det er vel del flere Pc'er også på markedet kanskje....uten at jeg er sikker på det.
 

picxx

Well-Known Member
Feilen med mange MAC brukere er at de tror de er noen "supergutter" som PC brukere ikke kan måle seg med. Hadde de som bruker MAC kommet litt nedpå jorda igjen så er jeg overbevist om at flere hadde kjøpt MAC. Men menigmann tør ikke for de tror det kun er for nerder og udyr.

Jeg hadde vel neppe blitt verdens beste rallykjører bare fordi om jeg hadde kjøpt meg en subaru. Det er nok den som sitter bak tasteplata som bestemmer hvor super mac'en eller pc'en er.

Men tilbake til Kenneth's spørsmål, så har jeg hørt fra endel webutviklere at mac langt overgår en pc om du skal bruke den til å jobbe med, og ikke til "alt mulig annet tull". De fleste skjønte vel egentlig ikke hvordan de greidde seg uten, og som peterandrej sier, det eneste de angrer på er at de ikke byttet tidligere. (Disse er hverken idioter, nærder eller supre på noen som helst måte, men jobber daglig med webutvikling....det er jobben deres..hehe)

Selv klimprer jeg avgårde på en pc...hvorfor? vet ikke...vane kanskje..
 

Keanu

Geek
Inn i Mac/PC-diskusjonen gidder jeg ikke bevege meg, så jeg skal prøve å komme litt mer on topic. :)

En venn av meg hoppet direkte over fra PC til Mac, og det gikk smertefritt, så lenge du ikke er avhengig av spesifikke programmer du ikke finner på Mac. Det samme gjelder i grunn linux, og er grunnen til at jeg kjører dual boot med Ubuntu og WinXP.

Når det gjelder Office-pakken, så skal alle undervisningsinstitusjoner med respekt for seg selv tillate bruk av åpne pakker, da tenker jeg hovedsaklig OpenOffice, som man finner til alle aktuelle plattformer. Jeg ser ikke for meg at noen høyskoler/universiteter har råd til å pålegge deg å bruke nyeste versjon av MS Office. Med tanke på at du skal til Australia, kan jeg ikke si det helt sikkert, men jeg vil tro at det også der er mulighet for å bruke OpenOffice. I tillegg har du Firefox, IM-programmer, epost-programmer, iTunes (doh) osv som gjør at overgangen skal gå rimelig lett.

Når det gjelder programmer som ikke er tilgjengelige på mac, slik på FTP-programmer, bilderedigeringsprogrammer og utviklingsprogrammer, så finnes det garantert gode alternativer du kan bruke. Mac-communities er veldig hjelpsomme til å hjelpe nyfrelste, så det skal nok gå greit å finne og sette seg inn i.
Kan også anbefale å se på "topplister" for programmer på bl.a. Digg, da jeg har funnet en del nyttige programmer for linux jeg tidligere ikke visste av der.

En bakdel med Mac er at du må betale en ekstra for tilsvarende maskinvare, i forhold til hva du må for en PC, og det å oppgradere en Mac er gjerne vanskeligere enn en PC, selv om bærbare PCer også er et herk å oppgradere.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har forsåvidt bestemt meg for å gå over til mac når det gjelder webmaster og fotografdelen av meg.

Men når det gjelder økonomi student og markedsføringsdelen av meg er jeg enda usikker..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kjør på med mac kenneth, jeg bytta for snart 3 år siden, og uten tvil:
produktiviteten gikk rett opp.

Hvorfor? Jeg slipper å krangle med maskina for at den skal funke, virus finnes visstnok, men når jeg la inn et virusprogram for en måneds tid siden, etter å ha kjørt i over to og et halvt år uten, så fant det ingenting. Det sier vel ganske mye.

Ja, du bør kjøre litt vedlikehold, men veldig mye av dette skjer faktisk helt automatisk og du trenger ikke å tenke på det. Andre ting finnes det fine løsninger på så du slipper å tenke på det mer enn en gang.

Det er et og annet som har vært litt knot, sant nok: Adlink bruker (brukte ihvertfall, er en stund siden jeg har brukt dem) et møkkainterface som bare godtar internet explorer, og jeg skulle gjerne ha kunnet bruke mamut datax, men det finnes bare til windows (nå ser det jo ut til å ha kommet flere gode webbaserte løsninger, så da er jo problemet løst okke som). Jeg har en såpass gammel maskin at jeg har måttet løse det ved å kjøre Virtual PC, som lar deg installere windows på en emulert pc, noe som går veldig treigt. Dette kommer til å gå mye greiere for deg siden du får intel-mac, og dermed slipper du ihvertfall mye av problemet, om ikke alt.

Spill finnes det fint lite av, men det syns jeg ikke er noe problem, og det virker ikke som du syns det heller.

Vet det var et program en kompis av meg som akkurat er ferdig med en master i markedsføring måtte bruke, som bare fantes til windows, men det er ikke noe problem, bare kjør windows via bootcamp, parallels eller noe annet. Er også kjekt så man kan få testa websider i IE.

Low-end macer er dyrere enn tilsvarende wintendomaskiner, men skal du ha en pro-maskin, så må du faktisk ut med tilsvarende summer samme hva (selvsagt finnes det billigmaskiner som tilsyneslatende er like bra til lavere pris, men ser du på skikkelige kvalitets-PC'er, så ser du at prisen blir den samme).

Ikke kjøp minne fra apple, de er svinedyre på det.

Maskinen min er snart 3 år gammel, og funker faktisk generelt veldig bra, til tross for en tur i gulvet der den ble ganske godt bøyd... Da har den også vært med meg ca 2 turer verden rundt (australia tur-retur x 2), pluss en drøss med andre turer, og massevis av togturer oslo-drammen i en overfylt sekk. Hvor mye programmer jeg har installert og avinstallert aner jeg ikke. Jeg har oppdatert først til tiger, og nå nettopp til leopard (bare oppdatering, ikke clean install - med andre ord har jeg ikke reinstallert OS på 3 år). Tung photoshopping++ omtrent daglig, og stort sett indesign+AI+PS oppe konstant, pluss diverse annet. Harddisken har egentlig også vært full omtrent siden dag en, og jeg har surfa veldig ukritisk. Den har i det hele tatt ikke blitt behandla spesielt pent, bortsett fra at jeg har latt den kjøre vedlikehold, men den funker fremdeles utrolig bra.

Det er også en fin kultur for å lage små, billige og nyttige skikkelig høykvalitetsprogrammer til mac.

Til syvende og sist vil jeg heller anbefale å legge inn iWork istedet for office. Jeg sletta office etter å ha testa iWork i et par dager, det aller meste av officedokumenter kan du bare laste inn helt uten videre, noen får fucka layouten litt (bokser/tabeller kan ofte bli litt rare i word- og powerpoint-filer, har aldri hatt noe problem med regneark), men ikke værre enn at det er på plass igjen i løpet av et minutt, og det er sinnsykt mye diggere å jobbe i. Forøvrig tror jeg det også går å åpne .doc-filer i TextEdit (omtrent tilsvarende Wordpad). Det finnes også en variant av OpenOffice som er spesielt utvikla for mac, neo office eller noe sånt, har ikke testa den, men den funker visstnok bra.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Et flott og oppklarende innlegg, atomet. Grønn rep til deg for den :)

Det eneste jeg venter på nå er svar fra Curtin University om hva slags software dem bruker (kan jo hende dem har noe tilsvarende for mac). Mac er jo mye større i Asia og ganske stort i Amerika også, så vil tro det er bedre utbredt i Australia også siden dem prøver å følge amerikanske it-trender og får mye fra asia også siden det er "rett over havet".

De fleste markedsføringsprogrammene jeg bruker som webmaster krever vanligvis mer båndbredde enn systemkraft, så tror ikke det er noe stress så lenge det er enkelt å kjøre Windows også.

En ting jeg lurer litt på. Hvordan er det å kjøre Windows på Mac? Kan jeg enkelt switche mellom OS'ene (on the fly) eller må jeg gå gjennom en oppstart hver gang? Og om "on the fly" er mulig, krever det mye ressurser å kjøre begge deler? Fortell fortell!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nå har jeg gammel maskin med powerpc-cpu, og har ikke fått prøvd bootcamp/wine/parallels selv, men etter alt jeg har forstått:

Kjører du enten vpc, parallels eller noe liknende, så kjører du faktisk windows inne i et eget vindu i osx. Det er også noe som heter Wine, som såvidt jeg forstår gjør mye av det samme, bortsett fra at jeg ikke tror du trenger å kjøre windows i det hele tatt(?).

Gjør du det derimot via bootcamp, så mener jeg du må reboote for å bytte os. Til gjengjeld går ting selvsagt raskere enn hvis du kjører de andre løsningene, skal funke fint med selv ganske krevende spill.

Hos meg, med gammel powerpc-maskin, så er det litt mer klønete, men vpc (virtual pc, det emulerer rett og slett en egen PC) funker, og det går da til litt småtteri her også :)
 
Topp