Kjapp og trygg hosting for Wordpress

PC eller MAC for en internett markedsfører?

TorsteinO

Art Director & grunder
Neida, for all del, så lenge man er nøye med å holde alt oppdatert og generelt passer litt på, så funker windows også bra. Greia for min del er at det helt klart har lønt seg å bruke litt mer penger på å slippe å bruke tid på ting jeg ikke får betalt for, som f.ex. å passe på alt mulig rart. Da kan jeg heller bruke tid på ting jeg liker å drive med, og får betalt for. Mange liker jo faktisk også å mekke litt på pc'en(mener ikke at det er greia for deg, bare at mange liker det), og da er heller ikke ikke mac noe bra valg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kudos til atomet for å sette spikeren i rett hull.

Kan legge til at du kan åpne .doc-filer i TextEdit, og at NeoOffice er et helt greit program. Grunnen til at jeg kjører NeoOffice isteden for ex OpenOffice eller iWorks eller MS Office er rett og slett fordi NeoOffice ikke benytter seg av x11 (et slags tilleggsprogram som du må installere), som ex OpenOffice og Gimp gjør. iWorks og MS Office koster penger.

Men, nå studerer ikke jeg eller noe sånt så jeg har ikke behov for å lage .doc filer eller gjøre noe spesielt i et regneark. Annet enn å lage et slags firmaregnskap/oversikt/kall-det-hva-du-vil i regnearket til NeoOffice. Som funker helt fint.

Forøvrig ville jeg heller ha kjøpt en bærbar laptop til 2999,- på Obs! og kjørt Win på den hvis du bare skal sjekke litt nettsider i IE og kjøre et heeeeelt spesielt program - isteden for å kjøre Bootcamp og parallells og whatever. Man kjøper mac hovedsaklig på grunn av OSX og kanskje designet - så da blir det litt teit å kjøre Vista på den liksom.

Menmen, jeg jobber jo hjemme, så jeg kan jo ha ørten maskiner stående uten problemer. Er du mer "on the fly" kan det jo være greit med bootcamp (som visstnok går helt fint sier ryktet).

Kan forøvrig legge til at man sikkert kan gjøre masse rart med systeminnstillingene i osx også, men jeg vil ikke gjøre masse rart - jeg vil bare jobbe. Og det er jo det fine med mac, du trenger faktisk ikke å gjøre masse rart for at ting skal funke. MEN, det MÅ DU GJØRE PÅ PC. Har ikke tall på hvor mange kompiser jeg har "hjulpet" med en pc som går seeeeeint og ikke funker som den skal.

Likevel, skal du bare jobbe med webgreier og ikke 3d-modelering - så koster mac ganske mye. Du FÅR en pc til 6000,- som du kan jobbe med. Du får IKKE en mac til under 13000,- som er brukbar. Likevel, jeg betaler gladelig litt extra for å slippe alt styret med diskoppryddning, diskfragmentering, norton anti-alt, adaware, spyware, daglige (systemkrevende som helvete) Windows Update-drit, og faen alt mulig man må tenke på og holde i stand.

Forøvrig er Mac'er EKSTREMT stillegående. Vifta starter ikke før du kjører alle programmene i CS, har nitti-fem åpne nettleservinduer og samtidig kjører en systemoppdatering fra apple. Det har enormt mye å si for folk som meg som er allergiske mot støy (har ikke vært på byen på 2 år på grunn av den høye musikken). Jeg vurderer faktisk å kjøpe en macbook til kjerringa. Hun kjøpte en PackardBell i februar for 7000 bols. Den bråker som et UVÆR bare hun sjekker facebook-profilen sin, og hun har ikke kontor som meg - så hun sitter i stua. Det er jævla irriterende med den støyen når man skal kose seg med Holmgang, Tabloid, RedaksjonEN og nyhetene og slikt.

OPPSUMMERING Pluss/Minus Mac (min mening, ikke fasit):

Pluss:
- Bråker ikke
- Bare fungerer uten at du må rote med alt mulig av drit
- Ser bra ut (viktig hvis du skal sjekke opp babes i Australia..)

Minus:
- Koster en del
- Har ikke Kabal (og andre spill en FM funker sikkert ikke)
- Har ikke Paint!
- En del programvare er MS eksklusive
- En del maskinvare er MS eksklusivt
- En del nettsider er IE eksklusive
- Sikkert vanskelig/dyrt å oppgradere ex minne, etc
- Servicen til Apple Store suger visst (men eplehuset.no er bra!)

Anyway, du må ikke glemme at DETTE ER BARE EN DATAMASKIN!!!! Det er ikke jesus du får levert på døra. Jeg hadde voldsomme forventninger til maskinen, og ble litt skuffet da jeg fant ut at også macer bare er datamaskiner og ikke blir levert av gud personlig.

Men, du kommer raskt over det.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Enda et konge innlegg, og det skal sies at jeg på en måte har bestemt meg for mac nå. Jeg må bare få svar fra universitet på hva slags software dem bruker og hva slags alternativer det er. Om det er enkelt å kjøre den bootcamp saken on the fly, så skal det jo ikke være noe problem.

Men jeg vil være 100% sikker når jeg går igang, for jeg tenker å legge i 20k og kjøpe den største macbook'en jeg finner i Australia :)
 

Keanu

Geek
Ville bare si at jeg er imponert over den mac/pc-diskusjonen jeg ser her. Mange som klarer å se på det fra flere sider, og ramse opp både positive og negative sider. :)
I mange andre fora blir det kun svart-hvitt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Sorry, jeg skjønner ikke helt hva dere snakker om når dere forteller om alt som må ordnes og fikses på windows hele tiden. Det er en myte fra gamle dager før XP.

Jeg hverken ordner eller fikser, jeg bare jobber på maskina, og sånn er det bare.

Men jeg liker mac også og designen til mac banker alt annet ned i støvlene.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nå er vel jeg enig i det at det går utrolig mye dritt om Windows og Microsoft sine programmer generelt ute på internett, men så tror jeg at det hadde vært like mye dritt om mac om disse hadde vært like godt etablert i markedet som Microsoft er med sine produkter.

Selv har jeg den siste tiden vurdert å finne meg en mac selv, og tror den kan komme godt med.
Selvfølgelig skal jeg ikke gi opp PC og Windows, Men en mac på bordet tror jeg ikke hadde gjort noen skade..

Er det noen som har noe peiling på prisantydning på mac i Norge og utlandet?
 

Ole

Medlem
Er det noen som har noe peiling på prisantydning på mac i Norge og utlandet?

http://www.googledetforfaen.com/ :D

Enkleste måten å finne pris på Mac'er er å sjekke i Apple-store (apple.no) - skal du sjekke USA-priser bruker du bare apple.com.
Bakdelen med å shoppe i utlandet er selvfølgelig de norske bokstavene. På en bærbar Mac må du da leve med US-tastatur, på en stasjonær kan du alltids bytte ut tastaturet.

Husk å vurdere verdien av kjøpsloven i Norge i forhold til garantier osv. Selv om Apple-produkter er holdbare, er de søren ikke feilfrie.
 

Ole

Medlem
Jeg har jobbet på Mac siden back-in-the-days, og til å produsere på er det overlegent. Stabiliteten er langt høyere enn hva Windows kan tilby, og alt du trenger å gjøre med maskinen føles mer intuitivt.

Kjøpte PC for en stund siden til administrative ting og sjekk av internettsider, og selv om Windows har blitt langt bedre enn hva det var, er det fremdeles et stykke igjen...
 

Ole

Medlem
Med stabilitet mener jeg hvor lenge maskinen og programmene kan gå uten å flate ut.

Selv om jeg bruker PCen til relativt enkle ting opplever jeg til stadighet at programmer avsluttes. På mac'en skjer det så og si aldri - og der jobber jeg ganske så avansert med mange tunge programmer samtidig.

Opplever også til tider at PCen låser seg, Macen har vel kanskje gjort det to-tre ganger de siste fem årene.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Sorry, jeg skjønner ikke helt hva dere snakker om når dere forteller om alt som må ordnes og fikses på windows hele tiden. Det er en myte fra gamle dager før XP.

Jeg hverken ordner eller fikser, jeg bare jobber på maskina, og sånn er det bare.

Tja. Myte og myte. Bare i løpet av den siste måneden har jeg måttet hjelpe både broren min og foreldrene mine med pc'ene, xp på begge to, så myte er ikke akkurat rette ordet.

Men som peterandrej sier, en mac er faktisk også bare en datamaskin, så det er klart det kan oppstå problemer med den også, men jeg vil påstå at det generelt er mindre av dem enn på en windowsmaskin.

Generelt har jeg hørt denne regelen: Hvis det er en bærbar du kjøper, spesielt hvis du kommer til å dra den mye rundt, så ta med applecare. Bærbare blir slengt såpass mye rundt og er mer utsatte enn stasjonære maskiner at det er lurt.

Jeg vil også legge til forsikring, koster ikke mer enn et par-tre hundre i året, og er veldig greit nå når det begynner å bli glatt, for ikke å snakke om hvor mye kjeltringer det er der ute.

Spesielt hvis du kjøper maskinen i utlandet kan applecare være bra, siden det gjelder worldwide for laptoper (og mac mini), og langt på vei oppveier for manglende norsk forbrukerkjøpslov.

Er det en stasjonær maskin, så er det ikke så viktig med applecare og sånt, men jeg har sett folk anbefale det for førstegenerasjonsprodukter.

Nå er jo ikke applecare fullt så viktig når man kjøper maskinene her i norge, ihvertfall ikke som forbruker. Er det derimot firmaet som kjøper, så ville jeg ha tatt det med.

Er det noe du vil slite med å kjøpe nytt på 1-2-3, og er avhengig av, så vil jeg også påstå at forsikring er verdt penga, enten det er mac eller windows som gjelder for deg, både for stasjonært og bærbart.
 

Knut

Medlem
Hei,

Jeg har lenge lekt med tanken på å kjøpe meg en mac. Jeg bruker aldri pc'en til spilling eller noe lignende. Jeg bruker den til webutvikling, fotoredigering og litt diverse multimedia (musikk og film).

Så da lurer jeg på hvordan det er å bruke mac for de som driver med markedsføring på internett? Gjerne regnskap og økonomi også, da jeg skal studere økonomi.

Har hørt at man kan bytte til Windows "on the fly" gjennom mac, men jeg har aldri sett dette med egne øyne og vet ikke hvor bra det vil fungere i praksis?

PS: Spar meg for "MS rock" og "Mac rules" kommentarer.

Er det ikke smart å vente til du flytter og kjøpe en der nede?
Snakket nettop med min kjære gamle onkel og stedattera hans hadde gått på samme sted som du skal. Han mente bestemt at de fikk kjøpe MAC til meget gode priser der. Kanskje verdt å undersøke?

VMware Fusion kan man kjøre windows prog på Mac ...trur eg
Ellers er det vel noe som heter Parallels Workstation.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Selvfølgelig planlegger jeg å kjøpe den i Australia. Den er noen tusenlapper billigere der + at jeg får jo med "australia tilpasset" utstyr. Derfor jeg spurte om det var enkelt å stille inn engelsk tastatur til norsk :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Off-topic; atomet traff spikeren på hodet angående forsikring. Du skal BARE forsikre ting du ikke kan erstatte og som du er helt avhengig av - INGENTING annet. Forsikring er i utgangspunktet et tapsprosjekt, så hvis du klarer å ta det tapet et tyveri eksempelvis skulle medføre - så skal du ikke forsikre.

Jeg får fnatt av folk som forsikrer alt mulig fra mobiler og faen døtte meg helt ned i minnesticks! Jeg tuller ikke! Jeg stod bak en idiot i køen på Elkjøp som kjøpte trygghetsforsikring til den nette sum av 199,- pr år - for en fuckings USB minnebrikke!!!! Minnebrikken kosta 159 kr....

Til og med fyren i kassa på Elkjøp himla med øynene.. Men han må jo spørre og den greia der. Jeg var rett og slett så sjokkert etterpå at jeg ble nødt til å bare gå meg en tur.
 
Topp