Kjapp og trygg hosting for Wordpress

PC eller MAC for en internett markedsfører?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Må si at jeg synes dette er den beste PC vs MAC tråden jeg har vært borti.

Jeg kommer nok til å forsikre mac'en. Jeg kommer til å gå på et universitet med 30 000 studenter, bo i en by med 1.8 mill mennesker og jeg reiser veldig mye. Jeg tror det er en god ting å betale noen hundrelapper i året for å forsikre en mac jeg kommer til å bruke rundt 20 000 på. For den har jeg ikke råd til å miste og kjøpe meg en ny dagen derpå.

Eneste som holder meg igjen er det med windowsprogrammer jeg er litt avhengig av. Fikk nettopp endel mailer tilbake fra software produsenter som har diverse programmer som sparer meg mye tid og penger. Dem støtter ikke mac og kommer heller ikke til å gjøre det.

Nei, jeg får vel jakte ned en lokal mac-fyr for å se hvordan det funker "on the fly" med windows.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Et godt eksempel på hvor brukervennlig MacOSX er i forhold til PC-Win kom jeg over her om dagen. Det trådløse nettverket i huset der jeg bor var nede. Og måtte installeres på nytt. Jeg bruker ikke dette nettet da jeg har eget, men valgte å hjelpe naboen likevel.

Etter mye om og men med installering av reuteren, var det skjulte trådløse nettverket oppe. Problemet var bare at PC'en (som jeg lånte hos kjerringa) formelig nektet å koble seg opp. Og enda verre; vi måtte nesten ringe til Microsoft for å i det hele tatt finne ut hvordan i helvete man setter opp at maskinen skal bruke det skjulte trådløse nettverket og ikke noen av 10 andre nettverkene i nabolaget.

Etter noen timers leting fant vi ut at man måtte klikke ni ganger på noen inntstillinger i nettverkskonfigurasjonen, sparke litt hardt til pcens venstre side mens man hadde høyre hånd på pungen til en kjøttetende rabarbafugl samtidig som man klikket ca 123 ganger på musen. Kort sagt; det var faen ikke bare bare.

Og fikk vi det til? Nei. PCen nektet fortsatt.

Så prøvde jeg på macen. Den bærbare. Jeg startet maskinen. Klikket på "nettverkssymbolet" oppe til høyre. Valgte "andre" fra listen over tilgjengelige nettverk. Fikk opp en dialogboks. Skrev inn navnet på det skjulte trådløse nettverket.

Ferdig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Her er en liten ting jeg har merket... kan ikke være helt sikker på det, men...

Jeg leier ut et rom i kåken min, og har trådløst nett inkludert i leia. Innimellom klikker boksen fra nextgentel i hytt og pine, må restartes en gang om dagen osv (nå får jeg f.ex. ikke sjekka mail, men alt annet av nett fungerer?!). I perioder når bare jeg er hjemme alene over tid (f.ex. leieboeren er på ferie), så skjer ikke dette.

Jeg har mac, alle leieboere jeg har hatt har brukt windows... sammenheng?

Som sagt, det er bare noe jeg har lagt merke til, men det har ikke slått feil hittil.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
atomet: du er ikke alene om den feilen der nei. bodde tidligere i leilighet med ei som hadde windows pc, og når hun var hjemme på nettverket, så sluttet nettet å fungere skikkelig på macen, men når hun var borte, så var det stabilt som bare det.

Er ikke sikker på hva som gjør det desverre.
 

Ståle

Medlem
Er også borti dette problemet, men det finnes dog ikke en mac på noen mils omkrets her. (ok, meter da) Men, jeg er tilkoblet nettet med kabel på stasjonær-pcen - mens jeg har en laptop som kjører trådløst. Det må daglig restarter til av ruteren for at den skal klarer å koble til nettet. Merkelig feil, men har på en måte blitt vant til det. For ordensskyld har jeg også Nextgentel.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Forresten, kenneth - en ting du bør gjøre er å melde deg inn som studentmedlem i ADC, ihvertfall hvis du skal ha en pro-maskin. Det koster litt, men da får du plutselig 20% rabatt istedet for de vanlige 8 eller hva det er studenter får, og på en maskin til ca 20k blir det en del...

Skrud: tja... mulig det er det selvsagt, men her i huset er det ihvertfall litt for påfallende til at jeg kan tro noe annet enn at det er en sammenheng. Jeg har hatt 4 leieboere nå, og det har vært det samme hele tiden; er de hjemme, så blir nettet mer ustabilt, også om jeg ikke er der (har fått mange telefoner med spørsmål om hva de skal gjøre...). Er derimot bare jeg hjemme, over en litt lengre periode, så er det null problem. Kan jo også hende at problemet ville ha løst seg om de hadde litt dyrere laptoper med bedre hardware, eller kanskje om de hadde kjørt f.ex. linux, men det er helt klart noe.
 
Sist redigert:
Topp